تحلیل و برررسی روزانه بورس: ۱۰ شهریور ۹۷

عدم اطمینان و تمایل به فروش

بازار روز جاری را در اکثر گروه ها متعادل آغاز کرد و گروه بانکی، بیمه، سیمان، انبوه سازی و مواد دارویی و غذایی در ابتدای بازار مورد توجه بودند و تک نمادهای #وبملت، #وتجارت و #غبشهر از تقاضای بالایی برخوردار بودند.

از طرفی در گروه فلزات اساسی معاملات متعادل بود و نمادهای #فنوال، #فباهنر، #فولاژ و #فسپا مورد توجه بودند.

هرچند بازار نسبت به عقب نشینی وزارت صمت نسبت به قیمت گذاری دستوری واکنش نشان نداد اما این موضوع می توان در میان مدت برای بازار مناسب ارزیابی شود.

در گروه فراورده های نفتی معاملات همچنان متاثر از جو بی اعتمادی با فشار عرضه روبرو بود و در برخی نمادها قیمت به پایین تر از سطوح قبل از ابلاغیه رشد قیمت ها نیز رسید و این در حالی بود که در بازارهای جهانی شاهد رشد قیمت فت بودیم.

در گروه محصولات شیمیایی معاملات متعادل بود و معاملات پتروشیمی ها کم تقاضا تر از سایر نمادها بودند. در این گروه #شکربن، #کلر # شلعاب# شسینا و #شاملا مورد توج بودند.

در گروه معدنی نیزبه جز نماد #کاما و #کبافق، بقیه نمادها در محدوده منفی داد و ستد شدند.

در حمل و نقلی ها #حریل، #حفارس و #حتاید مورد توجه بودند و پس از مدت ها شاهد اقبال بازار به نماد #حکشتی بودیم. معاملات نماد #حسینا پس از رشد قابل توجه اخیر با صف فروش دنبال شد.

در گروه انبوه سازی نیز اکثر نمادهای در محدوده مثبت داد و ستد شدند. نماد #وساخت با توجه به رشد نماد #کرمان و #ونوین مورد توجه بود. #ثعمرا و #ثاژن نیز از دیگر نمادهای مورد تو جه بازار بودند.

در سیمانی ها نیز فضای داد وستدها مثبت بود و اکثر نمادها در محدوده مثبت معامله شدند. خروج شاخص گروه از روند نزولی ۵ ساله می تواند ادامه رشد قیمت در نمادها را در بازه میان مدت در پی داشته باشد.

در گروه خودرو نیز همسو با جو کلی بازار شاهد افت دسته جمعی نمادها هستیم. #خساپا، #خزامیا و #خپارس به صف فروش رسیدند و دو نماد #خچرخش و #خموتور علیرغم جو منفی گروه با صف خرید همراه بودند.

در گروه بانکی معاملات با رشد حداکثری در اکثر نمادهای روبرو بود و البته همچنان عرضه در نمادهای مورد توجه ماندد #وبملت و #وتجارت قابل توجه و کم سابقه بود.

در گروه ساخت محصولات فلزی نماد به جز نماد #فاذر بقیه نمادها با رشد قیمتی همراه شدند.

در گروه پیمانکاری صنعتی نماد #خصدرا و #بالاس مجددا معاملات مناسبی را پشت سر گذاشتند.

در چند رشته ای ها معاملات نمادهای #وغدیر،#وصندوق، #وبانک و #وامید همسو با جو کلی بازار با افت همراه شدند.

در گروه رایانه و اطلاعات و ارتباطات معاملات متعادل بود. #پرداخت با توجه به گزارش ماهایانه مناسب مورد توجه بود و نماد #های_وب نیز پس از تعادل در روز کاری قبل، امروز با افت قیمت مواجه شد.

در گروه دارویی معاملات فضای مناسبی دشات و به جز نماد #ریشمک که رشد قابل توجهی داشته است، اکثر نمادها در سقف مجاز قیمتی داد و ستد شدند. نماد #دجابر و #دکوثر به علت نوسان قیمت بیش از ۲۰ درصدی متوقف شدند.

نماد #رمپنا و #حفاری امروز نیز با افزایش عرضه در محدوده های منفی به کار خود پایان دادند.

در پایان معاملات روز جاری شاخص کل با بیشترین تاثیر از افت نمادهای #فارس، #فولاد، #فملی، #فخوز، #پارس، #شبندر و #شپنا با کاهش ۱۳۶۲ واحدی روبرو شد و این در حالی بود که شاخص هم وزن رشد حدود ۳۰۵ واحدی را تجربه نمود. بی اعتمادی به اخبار و شایعات مربوط به آزاد سازی قیمت ها و البته پافشاری در ادامه رویه تعیین نرخ در کنار نزدیکی به موعد بعدی تحریم های بخش انرژی از جمله دلایل افزایش عرضه در نمادهای شاخص ساز بود و البته گرایش بازار به گروه های کوچک تر رشد شاخص هم وزن را در پی داشت.

منبع:کارگزاری آبان

گردآوری:مدیرسنتر

Download PDF