تحلیل و برررسی روزانه بورس: ۱۱ شهریور ۹۷

جو منفی بازار و ادامه اصلاح

بازار روز جاری را در اکثر گروه ها متعادل و با گرایش به دامنه های منفی آغاز شد. گروه های فلزات اساسی، محصولات شیمیایی، معدنی و فراورده های های نفتی امروز نیز در نمادهای مطرح در فاز اصلاحی داد و ستد شدند.

در گروه فلزات اساسی به جز نماد #فجر که با صف خرید روبرو بود بقیه نمادهای معاملاتی پرعرضه و در دامنه منفی را سپری نمودند

در گروه فراورده های نفتی معاملات همچنان متاثر از جو بی اعتمادی با فشار عرضه روبرو بود و البته با گذشت زمان فضای معاملات بهبود یافت و شاهد کاهش هیجان فروش در اکثر نمادها بود. با بهبود جو کلی گروه فراورد های نفتی نماد #شاوان که به صف فروش نیز رسیده بود به محدوده مثبت رسید و در دقایق پایای رنج مثبت در نماد شراز قیمت را با افزایش بیش از ۴ درصدی روبرو ساخت.

در گروه محصولات شیمیایی به جز نماد #شسینا، بقیه گروه با معاملاتی پر عرضه روبرو بودند و اکثر نمادهای تاثیر گذار در کف دامنه مجاز داد و ستد شدند.

در گروه معدنی نیزبه جز نماد #کدما، بقیه نمادها در محدوده منفی داد و ستد شدند

در حمل و نقلی ها #حفارس و #حکشتی مورد توجه بودند و بقیه نمادها در کف مجاز قیمتی داد و ستند شدند.

در گروه انبوه سازی نیز اکثر نمادها در محدوده مثبت آغاز کردندو و در ادامه با عقب نشینی مواجه شدند. #ثعمرا و #وآذر از نمادهای مورد تو جه بازار بودند.

در سیمانی ها فضای معاملات اندکی متفاوت بود برخی نمادها صف فروش و برخی صف خرید داشتند. #سکرما پس از رفع گره رشد بیش از ۲۰ درصد را تجربه کرد و #سفانو پس از شفاف سازی رشد بیش از ۲۰ درصدی بازگشایی و افزایش قیمت ۱۰ درصدی را رقم زد..

در گروه خودرو معاملات فضای بهتری نسبت به کلیت بازار دارد و نمادهای #خساپا، #خزامیا، #خاذین، #خشرق و #خمحور در محدوده مثبت داد و ستد شدند.

در گروه بانکی معاملات مثبت و البته پر عرضه آغاز کرد. نماد #وبملت پس از آغاز مثبت و تکمیل صف تقاضا با عرضه کامل صف روبرو شد. در ادامه افزایش تقاضا مجددا نماد #وبملت را به سقف مجاز رساند.

در گروه ساخت محصولات فلزی نماد به جز نماد #فاراک و #فاذر بقیه نمادها با رشد قیمتی همراه شدند.

در گروه پیمانکاری صنعتی نماد #خصدرا و #بالاس همس با جو کلی بازار با افت قیمت همراه شدند.

در چند رشته ای ها معاملات نمادهای #وغدیر،#وصندوق، #وبانک و #وامید همسو با جو کلی بازار با افت همراه شدند.

در گروه رایانه و اطلاعات و ارتباطات معاملات همسو با وضعیت کلی بازار پرعرضه و منفی دنبال شد. نماد #های_وب پس از دو روز تعادل در معاملات مجددا با افت و تشکیل صف فروش روبرو شد.

در گروه دارویی معاملات بر خلاف بازار فضای مناسبی داشت و به جز نمادهای #والبر، #داسوه، #تیپیکو و #دلر، بقیه نمادها در محدوده ها مثبت داد و ستد می شوند.

نماد #رمپنا و #حفاری امروز نیز با افزایش عرضه در محدوده های منفی به کار خود پایان دادند.

در پایان معاملات روز جاری شاخص کل با بیشترین تاثیر از افت نمادهای #فارس، #فولاد، #فملی، #فخوز، #پارس، #تاپیکو، #پارس، #کگل، #پارسان با کاهش ۲۴۳۳ واحدی روبرو شد. افزایش عرضه در نمادهای شاخص ساز که عمدتا به دلیل افزایش ریسک های پیرامون بازار و پافشاری بر رویه قبلی قیمت گذاری در بورس کالا بود، افت در در اکثر گروه های بازار را طی روز جاری به دنبال داشت.

افزایش ریسک های داخلی و خارجی

بازارروز گذشته در حالی به پایان رسید که افزایش عرضه ها ناشی از بی اعتمادی های داخل بازار و البته افزایش ریسک های خارجی از عمده دلایل این افزایش عرضه ها بد. از طرفی افزایش قیمت سکه و دلار می تواند مجددا بخشی از تقدینگی سرگردان را جذب این بازار نماید. به هر حال به نظر می رسد روز جاری نیز عرضه در گروه های بزرگ و شاخص ساز ادامه داشته باشد و بیشتر شاهد درخشش تک نمادها از گروه های کوچک بازار باشیم.

منبع:کارگزاری آبان

گردآوری:مدیرسنتر

Download PDF