تحلیل و برررسی روزانه بورس: ۱۲ شهریور ۹۷

سرایت فضای نفتی ها به دیگر گروه ها

بازار روز جاری را متعادل و با گرایش به دامنه های مثبت آغاز کرد. توجه بازار به گروه فراورده های نفتی و با توجه به ابلاغیه حذف سقف رقابت فراورد های نفتی در بورس کالا مشهود بود و همچنان عرضه در این گروه نیز در ابتدای بازار قابل توجه بود. در دیگر گروه ها آغاز معاملات کم حجم و متعادل بود و رفته رفته فضای کلی معاملات بهبود یافت.

در گروه فلزات اساسی با بهبود فضای معاملات اکثر نمادها از جمله #فولاد، #فملی، #کاوه، #هرمز و #ذوب، #فایرا، #فباهنر و #ارفع در سقف مجاز قیمتی معامله شدند.

در گروه فراورده های نفتی پس از عرضه های معمول ابتدای معاملات، شاهد تشکیل صف خرید در اکثر نمادها بودیم و همین موضوع جو گروه های فلزی و محصولات شیمیایی و معدنی را تا حدودی بهبود داد. رشد قابل توجه وکیوم باتوم پالایشگاه تهران و بندر عباس در بورس کالا پس از حذف سقف رقابت، هیجان خرید در نمادهای پالایشی را افزایش داد.

در گروه محصولات شیمیایی نیزهمسو با جو کلی بازار، فضای معاملات بهبود یافت و اکثر نمادهای مطرح گروه به محدوده مثبت رسیدند.

در گروه معدنی نیز بهبود جو کلی را شاهدیم و #کروی، #کگل، #کچاد و #کنور با افزایش تقاضا مواجه بودند.

در گروه عرضه برق، معاملات متعادل و کم حجم دنبال شدندو دو نماد #ونیرو و #وهور معاملات نسبتا بهتری را سپری نمودند.

در حمل و نقلی ها #حفارس و #توریل مورد توجه بودند و بقیه متعادل بودند.

در گروه انبوه سازی معاملاتی یکپارچه منفی در جریان بود و معاملات اکثر نمادها با افت قیمتی همراه می باشد. افزایش تقاضا در نمادها #ثعمرا و #کرمان از گروه انبوه سازی در پایان معاملات مشهود بود.

در گروه زراعت و خدمات وابسته نماد #زقیام و #تلیسه با اقبال روبرو بودند و دیگر نمادها معاملاتی متعادل و کم حجم را سپری کردند.

در سیمانی ها فضای معاملات تا حدودی پرعرضه تر از روز گذشته بود.

در گروه خودرو معاملات در ابتدای بازار و با توجه به تقویت احتمال افزایش قیمت خودرو مثبت دنبال شد. همچنان قطعه سازها تقاضای بهتری داشتند. افزایش تقاضا در میانه بازار و در اکثر نمادهای گروه خودرو اکثر نمادهای مطرح گروه را در آستانه تشکیل صف خرید قرار داد.

در گروه بانکی معاملات اکثر نمادها پس از عرضه های سنگین و عجیب چند روزه در نماد #وبملت منفی آغازشد. در میانه بازار نماد #وبملت مجددا با افزایش تقاضا مواجه شد و رشد بیش از ۳ درصدی را تجربه نمود. وضعیت معاملات نماد #وتجارت نیز با اندکی بهبود مواجه شد که در انتهای بازار مجددا افزایش عرضه معاملات را به محدوده منفی کشاند.

در بیمه ای ها نمادهای #میهن، #ملت، #اتکام و #اتکای مورد توجه بودند.

در گروه ساخت محصولات فلزی نماد به جز نماد #فاراک و #فاذر و #چدن که با افت همراه بودند. بقیه نمادها با صف خرید روبر بودند.

در چند رشته ای ها معاملات نمادهای #وغدیر،#وصندوق همسو با جو کلی بازار با رشد همراه شدند.

در گروه رایانه و اطلاعات و ارتباطات معاملات نسبتا پرعرضه و منفی دنبال شد. نماد #های_وب پس از کشمکش های بسیار تقریبا تمامی رشد قیمت قبل از اخبار مربوط به خرید پارس آنلاین را از دست داد و امروز در محدوده پایین تر از ۴۷۰ تومانی داد و ستد شد.

در گروه دارویی معاملات با رشد گروه های مطرح و رشد قابل توجه اخیر در گروه، با عرضه مواجه شد.

در گروه سرمایه گذاری نماد #وبیمه پس از بازگشایی با رشد حدود ۱۰ درصدی مواجهه بود و نماد #وگستر نیز مورد توجه می قرار داشت. معاملات بقیه نمادها کم حجم و نوسانی دنبال شد.

در گروه استخراج زغال سنگ، نماد #کطبس با صف خرید روبرو بود و معاملات نماد #کپرور پس از بازگشایی با نوسان مثبت دنبال شد.

در حالی که نماد #حفاری همچنان صف فروش پرحجمی را تجربه می نمود، نماد #رمپنا مجددا با افزایش تقاضا و رشد بیش از ۴ درصدی را نیز به خود دید. نماد #سمگا با افزایش تقاضا در آستانه لمس سقف مجاز قیمتی قرار داشت. نماد #لکما نیز پس از معاملاتی پرحجم به صف خرید بیش از ۱۰ میلیونی رسید.

در پایان معاملات روز جاری شاخص کل با بیشترین تاثیر از رشد نمادهای #فارس، #فولاد، #فملی ، #پارس، #شپنا، #پارس، #شبندر، #وغدیر با رشد ۱۵۷۹ واحدی روبرو شد. حذف سقف رقابت فراورده های نفتی در بورس کالا و رشد قابل توجه قیمت محصولات این گروه در معاملات روز جاری، افزایش اقبال به این گروه و دیگر گروه های ارز محور را در پی داشت و از طرفی ادامه رشد دلار در بازار آزاد و ثبت سقف های جدید هیجان خرید در کلیت بازار را نیز افزایش داد.

منبع:کارگزاری آبان

گرداوری:مدیرسنتر

Download PDF