تحلیل و برررسی روزانه بورس:  ۱۳ شهریور ۹۷

سرایت جو بازار ارز به بازار سهام با چراغ سبز بورس کالا

بازار روز جاری را با گرایش مجدد به گروه های اصلی بازار آغاز به کار کرد. وضعیت معاملات در گروه محصولات شیمیایی امروز تا حدود زیادی بهتر از روز گذشته بود. فولادی ها نیز با توجه به دامنه نوسان ۱۵ درصدی محصولات در بورس کالا مورد توجه بودند. فراورده های نفتی اما معاملاتی قوی تری را ثبت کردندو خودرویی ها با توجه به شایعات متعدد مثبت و نوسانی داد و ستد شدند.

در گروه فلزات اساسی همسو با کلیت بازار، نمادهای #فولاد، #فملی، #کاوه، #هرمز و #ذوب، #فایرا، #فباهنر و #ارفع و #فنوال و #وتوکا مورد توجه بودند.

در گروه فراورده های نفتی که در دو هفته اخیر حواشی زیادی داشته اند و به نوعی نقش لیدری بازار را به عهده داشتند، پس از عرضه های مرسوم ابتدای بازار، شاهد افزایش مجدد تقاضا و حجم صف های خرید در نمادها بودیم. #شراز که بیشترین سود را از آزاد سازی سقف رقابت محصولات در بورس کالا می برد در دو روز اخیر عرضه محسوسی نداشته و صف خرید محکمی را تجربه نموده است. در دیگر نمادها #شپنا و #شتران بیشتر مورد توجه بودند و #شبریز و #شبندر و #شاوان نیز با صف خرید همراه شدند. در دیگر سو شرکت های مصرف کننده محصولات نفتی نیز که چندان موافق رشد قیمت ها در بورس کالا نبودند با احتمال ادامه افزایش نرخ محصولات مورد توجه قرار گرفتند و #شسپا و #شپاس معاملات پرتقاضایی را دنبال می کردند. گفتنی است در این گروه اکثر نمادها روز آینده به سطوح مقاومتی تناسبی خواهند رسید.

در گروه محصولات شیمیایی نیزهمسو با جو کلی بازار، فضای معاملات مثبت بود و رشد نمادهای #پارس، #شاراک، #پارسان، #تاپیکو، #فارس، # شغدیر، #زاگرس، #شخارک و #شپدیس را شاهد بودیم

در گروه معدنی نیز معاملات مناسبی را شاهدیم و اکثر نمادهای با رشد مواجه شدند.

در گروه عرضه برق، معاملات متعادل و کم حجم دنبال شد و دو نماد #بفجر و #وهور معاملات نسبتا بهتری را سپری نمودند.

در حمل و نقلی ها #حفارس و #حپترو مورد توجه بودند و بقیه نمادها متعادل داد و ستد شدند.

در گروه انبوه سازی معاملاتی کم حجم و با گرایش به دامنه های مثبت پیگیری شد. این گروه از معدود گروه های بازار در چند ماه اخیر است که رشد چندانی را علیرغم منتفع شدن از رشد دلار نداشته است. به نظر می رسد نمادهای مستعد در این گروه در سطوح قیمتی فعلی با توجه به رشد شدید در پارامترهای موثر به مرور مورد توجه بازار قرار گیرند. امروز نماد #کرمان با افزایش تقاضا به صف خرید رسید.

در گروه زراعت و خدمات وابسته نماد #زمگسا و #تلیسه با اقبال مواجه بودند و دیگر نمادها معاملاتی متعادل و کم حجم را سپری نمودند.

در سیمانی ها فضای معاملات مثبت بود و #سیلام، #سخاش، #سنیر، #سصفها، #ساربیل، #سفانو مورد توجه بودند.

در گروه خودرو معاملات در ابتدای بازار و با توجه به تقویت احتمال افزایش قیمت خودرو مثبت دنبال می شود. همچنان قطعه سازها تقاضای بهتری دارند. افزایش تقاضا در اکثر نمادهای گروه خودرو اکثر نمادهای مطرح گروه را در آستانه تشکیل صف خرید قرار داده است. با انتشار اخباری مبنی بر صدورمجوز افزایش قیمت خودرو، شاهد افزایش تقاضا در نمادهای خودرویی هستیم.

در گروه بانکی معاملات در دو نماد #وبصادر و #وپست مثبت دنبال آغاز شد و در دیگر نمادها افزایش عرضه معاملاتی منفی را رقم زد در ادامه نماد #وخاور با افزایش تقاضا در سقف مجاز داد و ستد شد.

در بیمه ای ها نمادهای #پارسیان، #بساما، مورد توجهند.

در گروه ساخت محصولات فلزی #فاما، #فلامی و #فجام مورد توجه بودند.

در گروه پیمانکاری صنعتی نماد #خصدرا با رشد بیش از ۵ درصدی به کار خود پایان داد.

در چند رشته ای ها معاملات نمادهای #وغدیر،#وصندوق، #وبانک و #وامید همسو با جو کلی بازار با رشد همراه شدند.

در گروه رایانه و اطلاعات و ارتباطات معاملات همسو با وضعیت کلی بازار پرعرضه و منفی دنبال شد نماد #سپ و #افرا مورد توجه بودند. نماد #های_وب نیز امروز با رشد آغاز کرد و در محدوده صفر تابلو به کار خود پایان داد.

در گروه دارویی معاملات بر خلاف بازار فضای مناسبی نداشت و به جز نمادهای #ددام، #دبالک، #دشیمی و #دلقما و #دکیمی، بقیه نمادها در محدوده ها با افت مواجه شدند.

در گروه سرمایه گذاری نماد #ونیکی و #وگستر نماد #وگستر مورد توجه بودند و بقیه نمادها با اف به کار خود پایان دادند.

در گروه استخراج زغال سنگ، همه نمادهای با صف خرید روبرو شدند.

نماد #رمپنا و حفاری مجددا با افزایش تقاضا مواجه شدند. نماد #سمگا با افزایش تقاضا رشد بیش از ۳ درصدی را تجربه کرد. نماد #لکما نیز پس از معاملاتی پرحجم به صف خرید بیش از ۱۰ میلیونی رسید.

در پایان معاملات روز جاری شاخص کل با بیشترین تاثیر از رشد نمادهای #فارس، #فولاد، #فملی ، #پارس، #شپنا، #پارس، #شبندر، #کگل با رشد ۲۷۲۵ واحدی روبرو شد. سیگنال های مثبت از طرف بورس کالا به بازار سهام در کنار ادامه رشد سریع نرخ ارز در بازار آزاد از جمله دلایل اقبال بازار به نمادهای متاثر می باشد.

منبع:گارگزاری آبان

گردآوری:مدیرسنتر

Download PDF