تحلیل و برررسی روزانه بورس:  ۱۴ شهریور ۹۷

آخر هفته و عرضه های ریسک گریزان

بازار روز جاری را با افزایش عرضه گروه های اصلی بازار آغاز به کار کرد. معاملات در گروه محصولات شیمیایی فولادی فراورده های نفتی متعادل و با گرایش به محدوده های منفی آغاز شد.

در گروه فلزات اساسی معاملات جو مدیروز را نداشت و تک نمادها مورد توجه بودند.

در گروه فراورده های نفتی افزایش تقاضای نسبی پس از عرضه های ابتدای معاملات مشهود بود. نماد #شراز همچنان با صف خرید پرحجم و عرضه اندک مواجه می باشد. با آغاز معاملات در بازار ارز و رشد مجدد قیمت ها توجه به نمادهای ارز محور افزایش یافت و همین موضوع نماد #شاوان را نیز با افزایش تقاضا به صف خرید رساند و بقیه نمادهای پالایشی نیز با ادامه رشد مواجه شدند.

در گروه محصولات غذایی، توجه بازار، رشد اکثر نمادهای را در پی داشت. #بهپاک، #غپآذر، #غگلستا، #غچین، #غشصفها از نمادهای مورد توجه بازاربودند و تبرک پس از شفاف سازی در مورد نوسان قیمتی با رشد بیش از ۸ درصدی روبروشد.

در گروه قند و شکر معاملاتی یکپارچه مثبت در جریان است و همه نمادها در سقف قیمتی داد وستد شدند.

در گروه محصولات شیمیایی، ادامه سیاست های دستوری و نرخ گذاری با ارز ۴۲۰۰ تومانی و سقف نوسان ۵ درصد در حالی که شاهد رشد شدید نرخ ارز در بازار آزاد بودیم، معاملاتی منفی در اکثر نمادها را در پی داشت.

در گروه معدنی نیز معاملات مناسبی را شاهدیم و اکثر نمادها به جز #کنور و #کاما با رشد مواجه شدند.

در گروه عرضه برق، معاملات متعادل و کم حجم دنبال شد و نماد #دماوند معاملات همراه با صف خرید را پشت سر گذاشت.

در گروه انبوه سازی معاملات با افزایش تقاضا روبرو می باشد. این گروه از معدود گروه های بازار در چند ماه اخیر است که رشد چندانی را علیرغم منتفع شدن از رشد نرخ ارز نداشته است. به نظر می رسد نمادهای مستعد در این گروه در سطوح قیمتی فعلی با توجه به رشد شدید در پارامترهای موثر به مرور مورد توجه بازار قرار گیرند. امروز نماد #کرمان، #ثنوسا، #ثتران و #وساخت مورد توجه بودند. حجم معاملات در این گروه همچنان قابل توجه نبود.

در گروه زراعت و خدمات وابسته به جز نماد #زگلدشت که با افت قیمت روبروست، بقیه نمادهای گروه با معاملاتی پرتقاضا داد و ستد شدند.

در گروه خودرو معاملات امروز نیز در قطعه سازها بهتر دنبال شد. پیچیدگی اخبار پیرامون این گروه در بحث پیش فروش ها اندکی بیملی را برای نمادهای متاثر به دنبال داشت.

در گروه بانکی که معاملاتی متعادل را سپری نمود، نماد #وخاور با توجه به اتمام موج اصلاحی بلند مدت مورد توجه قرار گرفت

در گروه ساخت محصولات فلزی فضای یکپارچه مثبتی را شاهد بودیم. #فاراک، #چدن و #فجام با صف خرید همراه شدند.

در گروه پیمانکاری صنعتی نماد #خصدرا با متعادل بود.

در چند رشته ای ها معاملات نمادهای #وغدیر،#وصندوق، #وبانک و #وامید همسو با جو کلی بازار متعادل بودند.

در گروه رایانه و اطلاعات و ارتباطات فضای مناسبی داشت و نمادهای #سپ، #رانفور ، #مداران، #آپ مورد توجه هستند. #اپرداز نیز مورد توجه بود و #های_وب نیز همچنان در حال افت است.

در تک نمادها #واحیا، #لکما، #سمگا، #چکاپا، #اپرداز در معاملات روز جاری مورد توجهند.

در پایان معاملات روز جاری شاخص کل با بیشترین تاثیر از افت نمادهای #کگل، #فولاد، #فملی ، #فخوز، با کاهش ۲۶۹ واحدی روبرو شد. عرضه های مرسوم پایان هفته و رشد اخیر نمادهای تاثیرگذار، افزایش نسبی فشار فروش را در روز پایانی هفته جاری در پی داشت.

منبع:کارگزاری آبان

گردآوری:مدیرسنتر

Download PDF