تحلیل و برررسی روزانه بورس: ۱۷ شهریور ۹۷

رد تقاضا در کوچکترها

بازار روز جاری متعادل و با گرایش مجدد به گروه های کوچک تر بازار آغاز کرد. محصولات غذایی و قند و شکر، انبوه سازی، واسطه گری های مالی، کانی های غیر فلزی، سیمانی از گروه های مورد اقبال بازارند و فراورد های نفتی نیز معاملاتی پرتقاضا و سرتاسر مثبت را آغاز کردند. افزایش قیمت دلار تا سطح بالاتر از ۱۲۰۰۰ تومانی قیمت ها و ارزش کل بازار سهام را در سطوحی نازل قرار داده و همین موضوع خریدهای پرحجمی را در بسیاری از نمادها به دنبال داشته است.

اما در بازار نمادهای #بکام، #فولاژ، #کسرام و #کفپارس بازگشایی شدند. #غشهداب، #سفارود، #لکما، #چفیبر، #ساروج، #فنوال، #قبیرا، #لبوتان، #فافزا، #تشاد و #کسرام نیز به منظوری برگزاری کنفرانس متوقف شدند.

در گروه فلزات اساسی معاملات متعادل و تک نمادها مورد توجهند.#فباهنر، #وتوکا، #فروس، #فنورد از نمادهای مورد توجه بازاربودند. اخبار پیرامون بهبود مقررات عرضه محصولات فولادی در بورس کالا مجددا اقبال بازار به این گروه را در اواسط بازار با تقاضای مجدد مواجه نمود.

در گروه فراورده های نفتی معاملات مثبت و پرتقاضا امروز نیز ادامه داشت. نماد #شاوان و #شراز با صف خرید پرحجم و عرضه اندک مواجه بودند. #ونفت نیز به صف خرید رسید و نمادهای دیگر معاملاتی مثبت و پرتقاضا را دنبال نمودند.

در گروه محصولات شیمیایی، ادامه سیاست های دستوری و نرخ گذاری با ارز ۴۲۰۰ تومانی و سقف نوسان ۵ درصد در حالی که شاهد رشد شدید نرخ ارز در بازار آزاد بودیم، معاملاتی متعادل در نمادهای بزرگ گروه را در پی داشته است و این در حالیست که نمادهای صنایع شیمیایی وضعیتی بهتر نسبت به نمادهای گروه پتروشیمی داشته اند.

در گروه معدنی نیز معاملات مثبتی را شاهد بودیم و همه نمادها با رشد مواجه شدند. نماد #کگل پس از شفاف سازی در رابطه با فروش زیر مجموعه ها با رشد نزدیک به ۲ درصدی بازگشایی شد.

در گروه عرضه برق، معاملات مثبت و متعادلی را شاهد بودیم.

در گروه سیمانی، به جز نمادهای #سرود، #سقاین و #سفار بقیه نمادها بارشد قیمتی همراه بودند و اکثر نمادها در سقف مجاز دادو ستد شدند.

در گروه انبوه سازی نیز مطابق با انتظار معاملات با افزایش تقاضا روبرو بود. #ثاژن، #ثنوسا، #وساخت،#ثفارس مورد توجه بودند.

در گروه زراعت و خدمات وابسته معاملاتی یکپارچه مثبت را شاهد بودیم.

در گروه خودرو و قطعات، معاملات با افزایش تقاضا روبروست و اکثر نمادها با افزایش تقاضا به صف خرید رسیدند.

در گروه بانکی که معاملاتی متعادل را آغاز نموده بود، افزایش تقاضا در #وبملت، نماد را به صف خرید پرحجمی رساند و جو گروه را نیز با خود همراه نمود.

در گروه ساخت محصولات فلزی نیز فضای یکپارچه مثبتی را شاهد بودیم. #فاراک، #چدن و #فجام، #فلامی با صف خرید همراه هستند.

در گروه پیمانکاری صنعتی نماد #خصدرا و #لپارس مورد توجه بودند.

در چند رشته ای ها معاملات نمادهای #وغدیر،#وصندوق و #وبانک همسو با جو کلی معاملات مثبتی را سپری نمودند.

در گروه رایانه و اطلاعات و ارتباطات به جز نماد #سپ و #آپ که در محدوده صفر تابلو داد وستد شدند، بقیه نمادها همسو با جو کلی بازار معاملات مناسبی را سپری کردند. نماد #اپرداز و #اوان نیز مورد توجهند و #های_وب نیز پس از داد و ستدی با حجم بیش از بیست و سه میلیون سهم، با رشد مواجه شد.

در گروه سرمایه گذاری به جز نماد #وبیمه و #واعتبار، بقیه نمادها با رشد قیمتی همراه شدند.

در گروه استخراج زغال سنگ، همه نمادهای با رشد مواجه شدند.

در تک نمادها #واحیا، #رمپنا، #سمگا، #ذوب، #فاهواز، #رتکو و #کیسون در معاملات روز جاری مورد توجهند.

در پایان معاملات روز جاری شاخص کل با بیشترین تاثیر از رشد نمادهای #شپنا، #رانفور، #رمپنا ، #شتران، #فولاد، #وبملت و #پارسان با افزایش ۱۹۱۴ واحدی روبرو شد. ادامه رشد در نمادهای پالایشی و گرایش بازار به گروه های کوچکتر بازار، رشد همزمان شاخص کل و شاخص کل هم وزن را در پی داشته است.

منبع:کارگزاری آبان

گردآوری:مدیرسنتر

Download PDF