تحلیل و برررسی روزانه بورس: ۱۸ شهریور ۹۷

حذف سقف ها به پتروشیمی ها می رسد؟

بازار روز جاری متعادل و با گرایش مجدد به گروه های کوچک تر بازار آغاز کرد. محصولات غذایی و قند و شکر، انبوه سازی، واسطه گری های مالی، کانی های غیر فلزی، سیمانی از گروه های مورد اقبال بازاربودند و فراورد های نفتی نیز معاملاتی پرتقاضا و سرتاسر مثبت را آغاز کرد و در ادامه با شایعانی مبنی بر احتمال آزاد سازی سقف رقابت محصولات پتروشیمی در بورس کالا، شاهد افزایش تقاضا در این گروه و تشکیل صف خرید در اکثر نمادهای مطرح گروه بودیم.

طی معاملات روز جاری نمادهای معاملاتی #چکاوه #غاذر #شبریز #تبرک، #شراز، #شاوان، #خزر، نماد #شتران و #شپنا نیز به به دلیل نوسان قیمت ۲۰ درصدی متوقف شدند.

در گروه فلزات اساسی معاملات در نمادهای بزرگ گروه متعادل بودند و نمادهای #ذوب، #فباهنر، #فراور، #فمراد ،#فروس، #فسپا، #فجر و #فنورد در سقف مجاز داد و ستد شدند.

در گروه محصولات شیمیایی، پتروشیمی ها عمدتا به دلیل ادامه ابهام در رویه تعیین نرخ فروش محصولات در بورس کالا و نرخ خوراک معاملات جذابی را آغاز نکردند و این در حالی بود که نمادهای صنایع شیمیایی مورد توجه بودند. #شیران پس از تعدیل سود در گزارش حسابرسی شده با اقبال بازار مواجه هست و نمادهای #شپترو، #شپارس، #شوینده، #شفارس، #شتوکا، #شدوص، #شپاکسا، #ساینا، #شلعاب و #شگل در سقف مجاز قیمتی داد و ستد شدند. افزایش تقاضا در نمادهای #شغدیر، #شاراک، #پارس، #تاپیکو و #پارسان معاملات این نمادها را به محدوده مثبت رساند و #شغدیر با صف خرید بیش از ۲۴ میلیونی روبرو شد. تشکیل صف خرید در نمادهای #پارس، تاپیکو، #شاراک، #پارسان و #شغدیر در حالی که معاملات روز جاری را در محدوده منفی آغاز کرده بودند جالب توجه بود. شایعاتی مبنی تغییر در نحوه قیمت گذاری و یا حذف سقف سقف رقابت برای محصولات این گروه در بورس کالا توجه مجدد بازار را در پی داشت.

در گروه فراورده های نفتی معاملات مثبت و پرتقاضا امروز نیز ادامه داشت و پس از توقف نمادهای #شراز، #شبریز و #شاوان، افزایش تقاضا در نماد #شبندر رشد نمادهای #شتران و #شپنا را نیر در پی داشت و در ادامه پس از رشد #شپنا و #شتران نیز به دلیل رشد بیست درصدی متوقف شدند. پس از شفاف سازی بورس انرژی در رابطه با حذف سقف رقابت محصولات نفتی از روز جاری، مجددا این گروه با افزایش تقاضا روبروست.

پس از افزایش تقاضا در گروه پتروشیمی و تشکیل صف خرید در برخی نمادها، گروه معدنی نیز با افزایش نسبی تقاضا روبروست و معاملات اکثر نمادها به محدوده مثبت وارد شدند. #کبافق و #کدما نمادهای همراه با صف خرید گروه بودند.

در گروه خدمات فنی و مهندسی، شاهد ادامه رشد #رمپنا بودیم و #رتکو نیز به دلیل نوسان ۲۰ درصدی متوقف شد. در گروه عرضه برق، معاملات متعادل بود و #ونیرو در سقف مجاز داد و ستد شد.

در گروه سیمانی، امروز نیز همه نمادها با رشد قیمتی مواجه شدند.

در گروه انبوه سازی امروز نیزمعاملات با افزایش تقاضا روبرو بود. #ثمسکن، #ثنوسا، #وساخت،#ثفارس، #ثرود، #ثباغ و #ثعمرا مورد توجه بازارند. #وساخت پس از توقف به دلیل عدم فروش پیش بینی شده خبر از تعدیل منفی سود داد.

در گروه زراعت و خدمات وابسته به جز نماد #زشگزا معاملاتی یکپارچه مثبت را شاهد بودیم.

در گروه خودرو و قطعات، معاملات همسو با جو کلی بازار با افزایش تقاضا روبرو و اکثر نمادها با رشد قیمتی مواجه شدند. #خگستر، #خمهر، #خرینگ، #خشرق، #خریخت، #ختراک، #خنصیر و #خلنت در سقف مجاز داد و ستد شدند.

در گروه بانکی معاملاتی متعادل ومثبت آغاز نموده است، افزایش تقاضا در #وبملت، نماد را سقف مجاز قیمتی رسانده و جو گروه را نیز متاثر نموده است. نماد #وتجارت و #وپست نیز مورد توجه بودند.

در گروه ساخت محصولات فلزی #فاراک و #چدن با رشد تقاضا مواجه بودند.

در گروه پیمانکاری صنعتی نماد #بالاس مورد توجه بود.

در چند رشته ای ها نمادهای #وغدیر،#وصندوق و #وبانک و #امید همسو با بهبود جو کلی معاملات گروه پتروشیمی و معدنی مورد توجه قرار گرفتند.

در گروه رایانه و اطلاعات و ارتباطات به جز نماد #سیستم که در محدوده صفر تابلو داد وستد شد، بقیه نمادها همسو با جو کلی بازار معاملات مناسبی را سپری نمودند. نماد #مداران و #افرا در سقف قیمتی داد و ستد شدند. #اپرداز به دلیل رشد بیست درصدی متوقف شده و #های_وب نیز معاملاتی مثبت با کنترل کامل از سوی بازاگردان سپری نمود.

در گروه سرمایه گذاری به جز نماد #وبیمه و #واعتبار، بقیه نمادها با رشد قیمتی همراه شدند.

در گروه استخراج زغال سنگ، همه نمادهای با رشد مواجه شدند.

در تک نمادها #واحیا، #رمپنا، #ذوب و #کیسون در معاملات روز جاری مورد توجه بودند.

در پایان معاملات روز جاری شاخص کل با بیشترین تاثیر از رشد نمادهای #شبندر، #پارس، #فارس ، #پارسان، #شغدیر، #رمپنا و #شپدیس با افزایش ۲۶۰۵ واحدی روبرو شد. ادامه رشد در نمادهای پالایشی و شایعاتی مبنی تغییر در نحوه قیمت گذاری و حذف سقف رقابت محصولات شرکت های پتروشیمی در بورس کالا، رشد شاخص کل را در پی داشت.

منبع:کارگزاری آبان

گردآوری:مدیرسنتر

Download PDF