تحلیل و برررسی روزانه بورس: ۲۰ شهریور ۹۷

نوبت به فولادی ها رسید

بازار روز جاری با توجه به گروه های فلزی و معدنی آغاز کرد و در ادامه با تایید اخبار پیرامون حذف سقف رقابت در معاملات محصولات فولادی در بورس کالا، افزایش تقاضا در هر دو گروه را به دنبال داشت. رشد مجدد دلار و نزدیکی به سقف قیمتی تاریخی مجددا افزایش قیمت در نمادهای متاثر خصوصا فرائرده های نفتی را موجب شد. در قیمت های جهانی نیز همچنان رشد شاخص دلار مانع از حرکت فلزات شده و امروز فلز روی با بیشترین تاثیر، افت حدود ۱٫۵ درصدی را تجربه می نماید.

اما در بازار نمادهای معاملاتی #غشان، #شپاکسا، #دزهراوی، #غگلستا، #غشهداب، #قمرو، #قشهد، #قپیرا، #کلوند و #تکمبا متوقف شدند و نمادهاي #وپترو، #پسهند، #لپارس، #كهرام، #قزوين، #قثابت، #قصفها،#دشيمي، #قهكمت، #ختراك، #قشكر، #فسپا، #قلرست، #فروس و#سدور، #حفاری و #شگل بازگشایی شدند.

در گروه فلزات اساسی در ابتدای معاملات فضای معاملاتی مثبت و متعادل بود و نمادهای #فولاد، #ذوب، #فراور، #فنورد و #فپنتا مورد توجه بودند. انتشار اخبار مبنی بر احتمال آزاد شدن سقف رقابت محصولات فولادی در بورس کالا، افزایش تقاضا در نماد #فولاد و در ادامه با تایید رسمی این خبر در اکثر نمادهای متاثر در پی داشته است.

در گروه محصولات شیمیایی که در ابتدای معاملات با فشار عرضه روبروبود، #شکربن، #شغدیر، #پترول، #شیراز،#کرماشا، #شسینا، #شدوص مورد توجه بودند و در ادامه و با خبر آزاد سازی سقف رقابت فولادی ها امید به اتخاذ تصمیم مشابه در این گروه نیز افزایش یافت و افزایش تقاضا در سرتا سر گروه مشهود بود. شایعاتی در رابطه با آزاد سازی سقف زقابت محصولات این گروه نیز شنیده می شود.

در گروه فراورده های نفتی پس از رشد اخیر با توجه به شفاف سازی های صورت گرفته طی روز گذشته، افزایش عرضه در اکثر نمادها را شاهد هستیم. در ابتدای معاملات #شاوان و #شبریز در کف مجاز قیمتی داد و ستد شدند و بقیه نمادها نیز با فشار فروش مواجه بودند. با گذشت حدود یک ساعت از ابتدای بازار بهبود تقاضا در کلیت بازار به خصوص در گروه فراوده های نفتی و نمادهای پالایشی مشهود بود و این گره نیز پس از تعیین نرخ در بازار ارز مجددا با افزایش تقاضا مواجه شدند هرچند معاملات اکثر نمادها در محدوده منفی به پایان رسید.

در گروه معدنی با معاملات پرتقاضا در ابتدای بازار شاهد داد و ستدهایی پرحجم در نمادهای #کنور، #کگل، #کچاد، #ومعادن، #کدما بودیم که البته تا پایان بازار نیز ادامه داشت.

در گروه عرضه برق، #وهور و #بکهنوج مورد توجه بودند.

در گروه سیمانی، امروز نیز رشد در اکثر نمادهای ادامه داشت.

با افزایش عرضه در نمادهای پتروپالایشی، گروه انبوه سازی مجددا مورد توجه قرار گرفت و#ثپردیس، #آ_اس_پ، #ثامان،#ثنوسا و #ثاخت در این گروه به صف خرید رسیدند.مورد توجهند. #وساخت پس از توقف به دلیل عدم فروش پیش بینی شده و تعدیل منفی با افت بازگشایی شد و با افزایش تقاضا به محدوده مثبت رسید.

در گروه خودرو و قطعات، معاملات خودرویی ها متعادل و کم حجم بود قطعه سازها بهتر از خودرویی ها داد و ستد شدند.. #خمحرکه، #خمهر، #خکار، #خنصیر، #خریخت و #ختور مورد توجه بودند.

گروه بانکی از معاملاتی مثبت و پرحجم را برخوردار بد. صف خرید سنگین در #وبملت همچنان ادامه دارد و نمادهای #وتجارت، #وکار، #ونوین، #وخاور، #وپارس و #وسینا مورد توجه هستند.

در گروه ساخت محصولات فلزی #فجام و #فلامی با رشد تقاضا مواجه بودند.

در گروه پیمانکاری صنعتی نماد #بالاس مورد توجه بود.

در چند رشته ای ها نمادهای #وصندوق و #امید همسو با جو کلی بازار مورد توجه بودند.

در گروه رایانه و اطلاعات و ارتباطات #پرداخت، #مرقام و #مفاخر معاملات مناسبی را سپری نمودند. #های وب نیز در محدوده ۴۶۰۰-۴۵۰۰ رایلی به تعادل رسیده است.

در گروه استخراج زغال سنگ، #کطبس با اقبال بازار مواجه بود.

در تک نمادها #واحیا منفی بوود، #رمپنا با صف خرید همراه بود، #لکما و #لپارس با صف خرید همراه بودند، #خکاوه نیز با اقبال مواجه بود.

در پایان معاملات روز جاری شاخص کل با بیشترین تاثیر از رشد نمادهای #فولاد، #کگل، #کچاد ، #فخوز، #اخابر، #وامید و #تاپیکو با افزایش ۱۵۷۸ واحدی روبرو شد. حذف سقف رقابت محصولات فلزی در بورس کالا اقبال به گروه فلزی و معدنی را به دنبال داشت و همین موضوع ثبت سقف بالاتری در شاخص کل را به دنبال داشت.

منبع:کارگزاری آبان

گردآوری:مدیرسنتر

Download PDF