تحلیل و برررسی روزانه بورس: ۲۱ شهریور ۹۷

حذف سقف ها و پرواز شاخص کل

بازار روز جاری با توجه به گروه های فلزی و معدنی و شیمیایی آغاز کرده و گروه فراورده های نفتی نیز همسو با جو کلی بازار معاملات مثبت و پرتقاضایی را آغاز کردند. تایید حذف سقف رقابت محصولات فولادی در بورس کالا که اثر مستقیم بر نمادهای معدنی نیز خواهد داشت و همچنین احتمال زیاد حذف سقف رقابت محصولات پتروشیمیایی در بورس کالا اقبال به گروه های مذکور را در پی داشت. با گذشت حدود دو ساعت از بازار شاهد رشد بیش از ۶۰۰۰ واحدی شاخص کل بودیم که هم از لحاظ میزان رشد طی یک روز و هم سطح عددی شاخص کل رکوردی تاریخی محسوب می شود. ارزندگی قیمت ها نه به توجهی به تسویه اعتبارها داشت و نه ترسی از آخرین روز هفته و سرمایه گذراران بی پروا به خرید سهم اقدام کرند.

اما در بازار نمادهاي معاملاتي #خريخت، #غشان،#چدن، #غالبر، #وبشهر، #شپارس،#شپاكسا #كلوند، #تكمبا، #قپيرا، #قشهد، #قمرو، #سفارس، #كگاز #کاوه، بازگشایی شدند.

در گروه فلزات اساسی در ابتدای معاملات فضا مثبت و هیجانی بود. فولاد سازها مورد توجهند و فلزات اساسی متاثر از افت قیمت های جهانی از قدرت تقاضای یکسانی برخوردار نبودند. نماد #ذوب پس از بازگشایی، صف خرید سنگینی را در سطح قیمتی ۲۵۲۸ ریالی تجربه کرد. نماد #فولاد پس از بازگشایی مجدد رشد بیش از ۸ درصدی را پشت سر گذاشت.

در گروه محصولات شیمیایی نیز معاملاتی قوی در جریان بود و تمامی نمادها با رشد همراه شدند. احتمال بالای حذف سقف رقابت محصولات در بورس کالا اقبال به این گروه را در پی داشته است. نماد #شخارک پس از اعلام برنامه افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی از محل سود انباشته با رشد تقاضا به صف خرید رسید.

در گروه فراورده های نفتی که بازار امروز را متعادل آغاز کرده بودند، همسو با جو کلی بازار با رشد تقاضا همراه شدند و اکثر نمادها در سقف مجاز قیمتی داد و ستد شدند. تقاضا در #شپنا قابل توجه بود و معاملات را با صف خرید سنگین به پایان رساند.

در گروه معدنی با معاملات پرتقاضا در ابتدای بازار شاهد داد و ستدهایی پرحجم در اکثر نمادها بودیم. نماد #کگل و #کچاد پس از شفاف سازی در رابطه با تاثیرات ابلاغیه جدید حذف سقف رقابت محصولات فولادی متوقف شدند. نماد #کگل و #کچاد و #کنور پس از بازگشایی مجدد رشد بیش از ۶ درصدی را تجربه کردند و البته تاثیر قابل توجهی را بر شاخص کل داشتند

در گروه عرضه برق، #مبین، #بفجر و #بکهنوج مورد توجه بودند.

در گروه سیمانی، امروز نیز رشد در اکثر نمادها ادامه داشت.

در گروه انبوه سازی معاملاتی یکپارچه مثبت برقرار است و اکثر نمادها در سقف مجاز داد و ستد شدند. #ثفارس و #ثنوسا به دلیل رشد بیست درصدی متوقف شدند.

در گروه قند و شکر که در هفته جاری رشد قابل قبولی را پشت سر گذاشته، معاملات متعادل و با گرایش به دامنه های منفی قیمتی بود. #قشهد، #قچار، #قصفها و #قنیشا از نمادهای مرود توجه گروه بودند.

در گروه خودرو و قطعات، معاملات مثبت و پرتقاضا بود. #خساپا صف خرید کم حجمی دارد و نماد #خودرو نیز رشد بیش از ۳ درصدی را تجریه نمودند. #خرینگ و #خریخت پس از بازگشایی با رشد بیش از ۱۰ درصدی روبرو شدند.

گروه بانکی نیز پس از مدتها بی توجهی بازار والبته مخابره اخبار منفی، همسو با بازار معاملاتی یکپارچه سبز و همراه با صف خرید در اکثر نمادها را تجربه نمود. #وبملت و #وتجارت در ابتدای معاملات به دلیل نوسان بیش از ۲۰ درصدی متوقف شدند.

در گروه ساخت محصولات فلزی #فاراک و #فلامی با رشد تقاضا و صف خرید مواجه بودند.

در گروه پیمانکاری صنعتی نماد و #خصدرا و #بالاس مورد توجه بودند.

در چند رشته ای ها نمادهای #وغدیر و #امید و #وبانک همسو با جو کلی بازار مورد توجه بودند و نماد ارزنده #وصندوق به دلیل رشد بیش از ۲۰ درصدی متوقف شد.

در گروه رایانه، اطلاعات و ارتباطات #پرداخت، #مرقام و #مفاخر، #سپ، #افرا و #سیستم معاملات مناسبی را سپری نمودند. #های وب نیز تحت کنترل شدید بازارگردان در محدوده ای که منطبق بر قیمت سهم قبل از اخبار مربوط به خرید پارس آنلاین می باشد در نوسان بود.

در گروه استخراج زغال سنگ، #کشرق با اقبال بازار مواجه بود.

در تک نمادها #واحیا متعادل بوود، #رمپنا به دلیل نوسان ۲۰ درصدی متوقف شد ، #لکما و #لپارس با صف خرید همراه بودند، #خکاوه نیز با اقبال مواجه بود.

در پایان معاملات روز جاری شاخص کل با بیشترین تاثیر از رشد نمادهای #فولاد، #فارس، #کگل، #کچاد ، #پارسان، #شبندر، #پارس با افزایش ۶۴۷۵ واحدی روبرو شد. حذف سقف رقابت محصولات فلزی در بورس کالا اقبال به گروه فلزی و معدنی را به دنبال داشت و جوی مثبت را در سرتاسر بازار موجب شد. ثبت رکورد رشد طی یک روز و همچنین لمس سطح ۱۵۵ هزار واحدی شاخص کل، از نکات قابل توجه در معاملات روز جاری بود.

منبع:کارگزاری آبان

گردآوری:مدیرسنتر

 

Download PDF