تحلیل و برررسی روزانه بورس: ۲۱ مرداد ۹۷

پس لرزه های شروعی منفی

بازار امروز کار خود را متعادل در گروه های مطرح مانند فراورده های نفتی، محصولات شیمیایی،فلزات اساسی و معدنی آغاز کرد و هرچند روز گذشته برخی از نمادهای تاثیرگذار در کف قیمتی به کار خود پایان دادند، فشار فروش روز گذشته تا حد زیادی دیده نشد. عواملی همچون عدم اعمال نرخ های بازار ثانویه در عرضه های بازار کالا و همچنین تعلل در شفاف سازی جزییات بسته ارزی همچنان دچار سردرگمی فعالان بازار شده است.

در بازار امروز نمادهای #خاذین، #کطبس، #خمحور به دلیل نوسان ۲۰ درصدی متوقف شدند و #فملی، #کاوه و #کاما #ذوب، #شاوان، #شراز و #هرمز نیز پس از شفاف سازی در رابطه با نوسان قیمتی بازگشایی شدند.

در گروه فلزات اساسی همسو با جو کلی بازار، معاملات در ابتدای بازار با افزایش تقاضا همراه بود و در ادامه با افزایش عرضه مواجه شد. تک نمادهای #فولاد، #فخاس، #فباهنر، #ارفع و #فاسمین از نمادهای مورد توجه بودند. نماد #فملی پس از بازگشایی با رشد ۱ درصدی در سطح ۳۷۰۰ ریالی، با عقب نشینی حدود ۱ درصدی مواجه شد. نماد #کاوه نیز پس از بازگشایی و رشد بیش از ۲ درصدی، با عقب نشینی نسبی مواجه شد. نماد #ذوب پس از بازگشایی در محدوده صفر تابلو و در سطح قیمتی ۱۸۰۰ ریالی نوسان داشت.

در گروه فراورده های نفتی نیز معاملات مثبتی در جریان بد و در ادامه همگام با بازار با عقب نشینی خریداران مواجه شد. در نمادهای #شبریز، #شبندر، #شتران و #شپنا افزایش نسبی تقاضا نسبت به روز گذشته مشهود بود. #شاوان نیز در شفاف سازی اعلام کرد که تغییر با اهمیتی در وضعیت مالی یا عملکرد شرکت رخ نداده است پس از بازگشایی با فشار عرضه به صف فروش رسید. فشار فروش بر #شراز نیز پس از بازگشایی مشهود بود.

گروه محصولات شیمیایی در اکثر نمادها با معاملاتی مثبت روبروبود و در ادامه با افزایش عرضه مواجه شد. در نمادهای #پارس، #شاراک، #فارس، #تاپیکو، #شخارک، #پارسان، #زاگرس، داد و ستد ها در محدوده مثبت با افزایش تقاضا روبرو بود و در ادامه با عرضه این نمادهای در سطوح قیمتی بالاتر کلیت بازار با عقب نشینی مواجه شد.

در گروه زراعت و خدمات وابسته، طی روز جاری معاملات فضای متعادلی داشت و نماد #زگلدشت با افزایش تقاضا مواجه بود. در گروه محصولات غذایی اما معاملات منفی دنبال شد و تک نمادهای #غمهرا و #غشهد بیشتر مورد توجه بودند و همچنین در قند و شکری ها داد و ستدها عموما در محدوده منفی پیگیری شد.

در گروه بیمه نیز امروز شاهد ادامه تقاضا در نمادهای #البرز، #آسیا، و #دانا بودیم. نماد #آسیا با صف خرید روبرو و حجم عرضه در این نماد پایین بود.

در گروه انبوه سازی نیز فشای معاملات ماصلاحی و البته حجم معاملات چشم گیر نبود.

در گروه خودرو و قطعات که آغازی متعادل و منفی داشتند، با گذر زمان شاهد بهبود داد و ستدها بودیم. معاملات در نماد #خساپا و #خودرو با افزایش تقاضا به صف خرید رسید و در ادامه شاهد افزایش عرضه در این نمادها بودیم.

در گروه ساخت محصولات فلزی، نمادهای #فاذر و #فاراک و #فاما با صف خرید همراه بودند و نماد #چدن نیز معاملاتی متعادل در نزدیکی صفر تابلو را سپری کرد. معاملات #فلامی نیز برخلاف جو گروه با صف فروش دنبال شد.

در گروه اطلاعات و ارتباطات شاهد افزایش تقاضا در نمادهای #اپرداز و #اوان بودیم که البته تا پایان بازار ادامه نداشت. در

گروه بانکی که اخیرا مورد توجه بازار قرار گرفته است، با عرضه روز گذشته در اکثر نمادها خصوصا نماد #وبملت، شاهد ورود معاملات اکثر شرکت های این گروه به محدوده منفی بودیم. به جز نماد #ونوین، دیگر نمادها معاملات جذابی را سپری نکردند.

درگروه حمل و نقل به جز نماد #حفارس و #حسینا که از تقاضای بهتری برخورداربودند، معاملات بقیه نمادهای متعادل دنبال شد

در گروه معدنی به جر نمادهای #کنور #کروی و #کمنگنز، همسو با جو کلی بازار، معاملات به محدوده های منفی وارد شد و البته به صف فروش نیز کشانده شد.

در گروه سرمایه گذاری به غیر از نمادهای #وساپا، #وتوصا و #وسکاب که در سقف قیمتی داد و ستد می شوند معاملات دیگر نمادها همسو با بازار روندی اصلاحی را سپری نمود.

در پایان معاملات روز جاری شاخص کل با بیشترین تاثیر از رشد نمادهای #پارس، #فولاد، #پارسان، #شپدیس، #فارس و #رانفور با رشد ۸۸۸ واحدی روبرو شد. اصلاح چند روز اخیر تقویت نسبی جبهه خریداران را به دنبال داشت هرچند افزایش عرضه در سطوح بالای قیمتی نیز مشهود بود.

منبع:کارگزاری آبان

گردآوری:مدیرسنتر

 

Download PDF