تحلیل و برررسی روزانه بورس: ۲۲ مرداد ۹۷

اصرار بر ارزان فروشی و بی میلی به بازار سهام

بازار امروز کار خود را با افت در گروه های مطرح مانند فراورده های نفتی، محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و معدنی آغاز کرد. عواملی همچون عدم اعمال نرخ های بازار ثانویه در عرضه های بازار کالا و همچنین تعلل در شفاف سازی جزییات بسته ارزی همچنان دچار سردرگمی فعالان بازار شده است. از طرفی گروه های خوردرو و قطعات، بانک و بیمه و برخی تک نمادها مورد توجه بودند.

در بازار امروز نماد #سمگا با رشد نزدیک به ۱۰ درصدی بازگشایی و نماد #خزر به دلیل نوسان

بهبود معاملات پتروپالایشی از اواسط بازار مشهود می باشد و این در حالیست که معاملات همراه با درصدی متوقف شد.

در گروه فلزات اساسی همسو با جو کلی بازار، معاملات در ابتدای بازار با افزایش عرضه همراه بود. نمادهای #فولاد، #فملی، #ذوب، #فخوز با بیش از دو درصد افت در ابتدای داد و ستدها مواجه بودند. نماد #ذوب که از ابتدای معاملات به صف فروش رسیده بود پس از جمع آوری کامل صف فروش مجددا به صف فروش نشست و تا حدود زیادی جو گروه و البته بازار را تحت تاثیر قرار داد. عرضه تختال فولاد مبارکه و فولاد خوزستان به قیمت پایه نیز تا حدودی به جو منفی گروه دامن زد.

در ساعات پایانی بازارپس از افزایش تقاضا و رشد نماد #کاوه، نماد #هرمز نیز با افزایش تقاضا به صف خرید رسیدند.

در گروه فراورده های نفتی نیز معاملاتی منفی در جریان بود. در نمادهای #شبریز، #شبندر، #شتران و #شپنا افزایش نسبی عرضه ها همگام با جو عمومی بازار دیده میشد. در این گروه نیز بر اساس شفاف سازی پالایشگاه شیراز،همچنان مبنای قیمت گذاری محصولات نرخ ۴۲۰۰ تومانی است و همین موضوع بی میلی سرمایه گذاران را درپی داشته است. #شاوان که روز گذشته با افزایش عرضه افت بیش از ۶ درصدی را تجربه نموده بود به صف خرید رسید و جو گروه پترو پالایشی را بهبد بخشید.

گروه محصولات شیمیایی نیز در اکثر نمادها با معاملاتی منفی روبرو بودند. در نمادهای #پارس، #شاراک، #فارس، #تاپیکو، #شخارک، #پارسان، #زاگرس، داد و ستد ها با افت بیش از ۲ درصدی آغاز کردند. نماد #شغدیر به صف فروش رسید و #شاراک نیز ب آستانه تشکیل صف فروش رسید و البته در ادامه با بهبود جو گروه معاملات این دو نماد نیز با رشد نسبی مواجه شد. #شپترو تنها نماد همراه با صف خرید در گروه بود.

در گروه بیمه نیز امروز شاهد ادامه تقاضا در نمادهای #البرز، #آسیا، و #دانا بودیم. نماد #آسیا با صف خرید روبرو و حجم عرضه در این نماد پایین بود.

در گروه انبوه سازی برخلاف جو کلی بازار، شاهد رشد تقاضا در اکثر نمادها بودیم. از لحاظ نموداری این گروه مستعد آغاز روند اصلاحی مثبت خواهد بود.

در گروه کاشی و سرامیک نیز معاملات همسو با جو گروه انبوه سازی و سیمانی ها، مثبت بود. #کساوه با صف خرید همراه است و وضعیت تقاضا در بقیه نمادها نیز مناسب بود.

در گروه خودرو و قطعات که آغازی متعادل و مثبت داشتند، با گذر زمان شاهد بهبود داد و ستدها بودیم. معاملات در نماد #خساپا ، #خموتورو #خوساز با افزایش تقاضا روبروست و نماد #خزر نیز به دلیل نوسان ۲۰ درصدی متوقف شده است. در ساعت پایانی بازار این گروه نیز با تکذیب خبر خروج شوریا رقابت از پروسه قیمت گذاری مجددا با عرضه رویرو شدند.

در گروه ساخت محصولات فلزی، نمادهای #فاذر و #فاراک با صف خرید همراه بودند و نماد #چدن نیز معاملاتی منفی را سپری کرد. معاملات #فلامی امروز نیز با صف فروش دنبال شد.

نماد #رمپنا و #حفاری با افزایش تقاضا به صف خرید رسیدند. #رمپنا با عبور از محدوده مقاومتی تبدیلی، هم اکنون محدوده مقاومتی ۳۶۰۰-۳۵۰۰ ریالی را پیش رو دارد.

در گروه رایانه و اطلاعات و ارتباطات شاهد افزایش تقاضا در نمادهای #رانفور بودیم و صف خرید ان نماد پس از بازگشایی روز گذشته جالب توجه بود.

در گروه بانکی و در اکثر نمادها خصوصا نماد #وبملت، #وتجارت و #وسینا شاهد ادامه ورود نقدینگی بودیم. نماد #وبملت و #وتجارت به صف خرید رسیدند و البته در ادامه صفوف خرید به طور مکرر با عرضه روبرو بود.

درگروه حمل و نقل نماد #حفارس و #حسینا و #توریل از تقاضای بهتری برخورداربودند، معاملات بقیه نمادهای متعادل دنبال شد. خبر تطبیق درآمدهای ارزی #حسینا با نرخ ارز بازار ثانویه اقبال به ای نماد را در پی داشته است.

در گروه معدنی به جر نماد #کاما همسو با جو کلی بازار، معاملات با عرضه مواجه بود.

در گروه سرمایه گذاری به غیر از نمادهای #وتوصا و #وسکاب که در معاملات پرتقاضایی داشتند معاملات دیگر نمادها همسو با بازار روندی اصلاحی را سپری نمود.

در پایان معاملات روز جاری شاخص کل با بیشترین تاثیر از افت نمادهای #فولاد، #فملی، #تاپیکو، #فارس و #جم و #پارسان با کاهش ۱۳۷۹ واحدی روبرو شد. ادامه ابهامات پیرامون سیاست ارزی جدید و البته اصرار بر ادامه عرضه و تعیین قیمت دستوری در بورس کالا با نرخ های قبلی، بی میلی به گروه های متاثر و افت بازار را در پی داشته است.

منبع:کارگزاری آبان

گردآوری:مدیرسنتر

Download PDF