تحلیل و برررسی روزانه بورس: ۲۳ مرداد ۹۷

شایعات پیرامون زوایای پنهان سیاست ارزی

بازار امروز کار خود را با رشد نسبی در گروه های مطرح مانند فراورده های نفتی، محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و معدنی آغاز کرد. انتشار نامه ای تایید نشده مبنی بر ادامه روند قبلی در مبحث خوراک مجتمع های خوراک گازی و مایع اقبال بازار به گروه مورد نظر خصوصا نمادهای صادرات محور را بیشتر نمود. در ادامه با لغو عرضه های ملی مس در بورس کالا اقبال به این نماد و کلیت گروه افزایش یافت و در ادامه با مصاحبه یکی از دست اندرکاران صنعت پتروشیمی و احتمال بالای افزایش نرخ خوراک کلیت بازار با عرضه روبرو شد. در روند صعودی اخیر بازار با افزایش تقاضا در گروه های ارز محور، گروه های دیگر مانند گروه بانکی، انبوه سازی، خودرویی، کاشی و سرامیک، محصولات غذایی و قند و شکر در حاشیه قرار می گیرند و با افزایش عرضه در گروه های مطرح، افزایش تقاضا در گروه های دیگر را شاهد هستیم که این موضوع تا حدودی می تواند حاکی از چرخش نقدینگی موجود در بازار و جریان نه چندان قوی تزریق نقدینگی تازه باشد.

اما در بازار امروز نماد #شپدیس به دلیل رشد بیش از ۵۰ درصد و نماد #فاذر و #لخزر به علت رشد بیش از ۲۰ درصد متوقف شدند.

در گروه فلزات اساسی نیز همسو با جو کلی بازار، معاملات در ابتدای بازار با افزایش تقاضا همراه بود و نمادهای #کاوه، #فولای، #فخاس، #فایرا مورد توجه بودند و معاملات در اکثر نمادهای دیگر نیزدر محدوده مثبت پیگیری می شود. با زمزمه لغو عرضه های ملی مس در بورس کالا اقبال به این نماد افزایش داشت و معاملات به سقف مجاز روزانه نیز رسید و در ادامه با افزایش عرضه داد و ستد ها متعادل شد.

در گروه فراورده های نفتی نیز معاملات با رشد همراه بود. در نمادهای #شبریز، #شبندر، #شتران و #شپنا افزایش نسبی تقاضا ها همگام با جو عمومی بازار دیده می شد. #شاوان، #شراز # شسپا، #شپاس و #شرانل به صف خرید رسیده اند و بقیه نمادها نیز معاملاتی در محدوده مثبت را تجربه نمودند.

گروه محصولات شیمیایی نیز در اکثر نمادها با معاملاتی مثبت روبرو بود. در نمادهای #پارس، #شاراک، #فارس، #تاپیکو، #شخارک، #پارسان، #زاگرس، داد و ستد ها با تقاضای مناسبی پیگیری می شد. در ابتدای بازار نماد #شاراک، #شغدیر، #شپترو و #پارسان به صف خرید رسیدند و بقیه نمادها نیز معاملات قابل قبولی را متاثر از ادامه رویه قبلی در موضوع خوراک تجربه نمودند. با انتشار خبری به نقل از دبیر کل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی مبنی بر احتمال بالای افزایش نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی شاهد عقب نشینی خریداران و افزایش عرضه در این گروه بودیم.

در گروه معدنی نماد #کاما، #کنور، #کگل، #کچاد همسو با جو کلی بازار، معاملاتی مثبت جریان داشت و البته از قدرت تقاضا در مقایسه با دیگر گروه های مطرح چندان قابل توجه نبود.

در گروه بیمه نیز امروز شاهد ادامه تقاضا در نمادهای #دانا و #آسیا بودیم. نماد #آسیا در سقف قیمتی داد و ستد شد و در دیگر نمادها نیز شاهد معاملاتی متعادل بودیم.

در گروه ماشین آلات و تجهیزات معاملات دو نماد #لخزر و #لبوتان با افزایش تقاضا همراه بودند و در دیگر نمادها معاملات متعادل و با گرایش به محدوده منفی پیگیری شد.

در گروه انبوه سازی برخلاف جو کلی بازار، شاهد افت نسبی در اکثر نمادها بودیم.

در گروه خودرو و قطعات که آغازی متعادل و منفی داشتند، با گذر زمان شاهد بهبود داد و ستدها بودیم که البته دوام زیادی نداشت و برگشت قیمتی اکثر نمادها مشهمود بود.

در گروه ساخت محصولات فلزی، نمادهای #فاذر پس از رشد بیست درصدی متوقف شد و نماد #فاراک و #چدن و #فجام نیز معاملاتی منفی را سپری کردند. معاملات #فلامی امروز در محدوده مثبت به پایان رسید.

در گروه رایانه و اطلاعات و ارتباطات شاهد ادامه رشد در نماد #رانفور بودیم و این در حالیست که #مداران در کف قیمت مجاز داد و ستد شد. #اوان در ادامه روند صعودی به ۲۷۰۰۰ ریال نزدیک شد. در ادامه کشمکش ها، نماد #های_وب شب گذشته شفاف سازی دیگری در رابطه با ادامه توقف نماد منتشر نمود و به این ترتیب احتمال بازگشایی این نماد نیز افزایش یافت که البته تاکنونی پیام ناظر در مبنی بر بازگشایی این نماد منتشر نشده است.

گروه بانکی امروز کم فروغ بود و به جز نماد #ونوین و #وسینا بقیه نمادهای با فشار فروش همراه بودند.

درگروه حمل و نقل نماد #حفارس پس از شفاف سازی با رشد بیش از ۸ درصدی مواجه شد و #حسینا نیز به منظور توضیحات بیشتر در رابطه با نرخ خدمات متوقف شد. #حپترو، #حپارسا، #حتوکا نمادهای مورد توجه بازار بودند.

در گروه سرمایه گذاری نمادهای #ونیکی #وبیمه، #وسکاب، #سدبیر و #واعتبار معاملات پرتقاضایی داشتند و معاملات دیگر نمادها همسو با بازار روندی متعادل با گرایش به محدوده های مثبت داشت..

در تک نمادها #رمپنا و #حفاری امروز را نیز با تقاضا مناسب سپری نمودند.

در پایان معاملات روز جاری شاخص کل با بیشترین تاثیر از معاملات مثبت نمادهای #فولاد، #فملی، #تاپیکو، #فارس، #جم #پارسان، #فخوز با رشد ۲۴۰۴ واحدی روبرو شد. انتشار اخباری مبنی بر ادامه رویه قبلی واگذاری خوراک به مجتمع های پتروشیمی در ابتدا بازار را با رشد در نمادهای متاثر روبرو ساخت و در ادامه با مصاحبه دبیر کل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی، فشار نسبی عرضه را در گروه ها مختلف بازار شاهد بودیم. به طور کلی حجم عرضه از طرف سرمایه گذاران حقوقی در اکثر نمادهای مطرح بازارهمچنان بالاست و همین موضوع عدم پایداری صف خرید در نمادهای مختلف را در پی داشته است.

منبع:کارگزاری آبان

گرداوری:مدیرسنتر

 

Download PDF