تحلیل و برررسی روزانه بورس: ۲۴ شهریور ۹۷

افزایش عرضه پس از تایید اخبار

بازار با توجه به حذف سقف رقابت محصولات پتروشیمی در بورس کالا در گروه محصولات شیمیایی پرتقاصا آغاز کرد گروه فلزات اساسی و فراورده ها نفتی و معدنی نیز با افزایش تقاضا مواجه بودند. در ادامه افزایش عرضه گروه های مطرح بازار را با عقب نشینی مواجه ساخت. افزایش حجم معاملات در کلیت بازار امروز نیز ادامه داشت و شاخص کل در در دقایق ابتدایی بازار با رشد بیش از ۳۵۰۰ واحدی روبرو شد. با گذشت حدود ۱ ساعت از آغاز معاملات افزایش عرضه در نمادهای بزرگ بازار مشهود بود. آشفتگی در معاملات که عمدتا به دلیل مشکلات فنی مرسوم در هسته معاملات می باشد به فشار عرضه ها دامن زد و شاهد ورود بسیاری از نمادها به دامنه منفی معاملات بودیم.

اما در بازار نمادهاي معاملاتي #وصنعت، #رمپنا، #شويند،#پكوير،#غمهرا،#دفارا، #كپشير،#سپاها،#ستران،#حتوكا،#سهگمت #شيراز،#ثفارس،#آسيا،#شفارس،#ساراب،#لسرما #وتجارت،#وبملت، ،#سشرق،#بكاب، #وسپه،#خنصير،#كرماشا،#كپارس،#غپينو،#شفارس بازگشایی شدند.

در گروه فلزات اساسی که معاملاتی مثبت و پرتقاضا را آغاز نمود ، نماد #ذوب، #فولاژ، #وتوکا، #فلوله و #میدکو با صف خرید آغاز کردند و معاملات نماد #فولاد نیز پس از شروعی مثبت به دامنه های منفی وارد شد. افزایش عرضه در گروه فلزات اساسی صف فروش نماد #کاوه و #هرمز و #فملی را در پی داشت.#فخوز از دیگر نمادهای تحت فشار عرضه بود. با حذف سقف رقابت در معاملات محصولات فولادی در بورس کالا شاهد رشد قیمت قابل توجه این محصولات در معاملات روز جاری هستیم و این در حالیست که فشار عرضه بر نمادهای متاثر زیاد بود

در گروه محصولات شیمیایی معاملاتی قوی در جریان بود و اکثر نمادها با رشد قیمتی و تشکیل صف خرید مواجهند. نماد #شاراک صف خرید پرحجم بیش ار ۷۰ میلیونی را تجربه نمود و به دلیل رش بیست درصدی متوقف شد.

در گروه فراورده های نفتی #شپنا تقاضایی قابل توجه داشت و بقیه نمادها نیز مثبت و متعادل آغاز کردند. #شراز در دامنه منفی داد و ستد شد و #شسپا، #شبهرن و #شنفت با صف خرید همراه بود. با گذشت زمان افزایش عرضه در گروه فراورده های نفتی نیز مشهود بود #شپنا تنها نماد مثبت گروه بود و معاملات #شراز، #شبریز،# شاوان و #شبندر با فشار فروش همراه بودند.

در گروه معدنی نیز رفتار سهامداران از آغاز مثبت به سمت افزایش عرضه در نمادها بود.

در گروه عرضه برق، #دماوند، #بفجر و #وهور مورد توجه بودند.

در گروه سیمانی، امروز نیز رشد در اکثر نمادها ادامه داشت.

در گروه انبوه سازی معاملات با گذشت ساعت از بازار با افزایش عرضه به محدوده های منفی رسید.

در گروه خودرو و قطعات، معاملات مثبت و پرتقاضا دنبال شد و اکثر نمادها با صف خرید روبرو هستند. #خمحور و #خموتور از معدود نمادهای با افت قیمتی این گروه هستند. با افزایش عرضه ها در بازار، شاهد عرضه صف خرید دربرخی از نمادهای خودرویی نیز هستیم. حرکت نمادها در این گروه طی معاملات روز جای قابل توجه بود.

در گروه بانک که معاملاتی سرتاسر مثبت را سپری می نماید نماد #وبملت با تقاضای قابل توجه و رشد بیش از ۷ درصدی بازگشایی شد و در ادامه به محدوده های منفی تابلو رسید.

در گروه ساخت محصولات فلزی #فجام و #فلامی با رشد تقاضا و صف خرید مواجه بودند.

در گروه پیمانکاری صنعتی نماد و #خصدرا مورد توجه بود.

در چند رشته ای ها نماد و #امید مورد توجه بود و به دلیل رشد بیش از ۲۰ درصدی متوقف شد.

در گروه اطلاعات و ارتباطات #آپ، #مداران، #رتاپ معاملات مناسبی را سپری نمودند. نماد نماد #های_وب اولین صف خرید پس از بازگشایی را تجربه کرد و خبری از عرضه سنگین بازارگردان نبود.

در گروه استخراج زغال سنگ، #کپرور و #کشرق با اقبال بازار مواجه بود.

در تک نمادها #واحیا متعادل بوود، #رمپنا پس از رشد ۱۰ درصدی با بازگشت قیمتی مواجه شد ، #حفاری نیز با صف فروش مواجه شد.

در پایان معاملات روز جاری شاخص کل با بیشترین تاثیر از رشد نمادهای #فارس، #پارس، #جم ، #پارسان، #همراه و #اخابر با افزایش ۳۰۵۸ واحدی روبرو شد. حذف سقف رقابت محصولات پتروشیمی در بورس کالا اقبال به نمادهای گروه مذکور را در پی داشت و همین موضوع رشد شاخص و نزدیکی به سطح ۱۶۰۰۰۰ واحدی را در پی داشت هرچند افزایش عرضه با توجه به نزدیکی به موعد تسویه کارگزاری ها نیز در بازار محسوس بود.

منبع:کارگزاری آبان

گردآوری:مدیرسنتر

Download PDF