تحلیل و برررسی روزانه بورس: ۲۴ مرداد ۹۷

بازار امروز کار خود را با افت نسبی در گروه های مطرح مانند فراورده های نفتی، محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و معدنی آغاز کرد. ادامه سیاست تعیین نرخ و بی میلی صنایع به عرضه در قیمت های به دور از واقعین اقتصادی باعث افزایش فشار عرضه در گروه های مذکور شده و این در حالی است که بقیه گروه های بازار نیز کم حجم و متعادل بودند.

اما در بازار امروز نمادهای #کچاد، #مرقام، #ددام، #فاذر، #لخزر بازگشایی شدند.

در گروه فلزات اساسی نیز همسو با جو کلی بازار، معاملات در ابتدای بازار با افزایش عرضه همراه بود و نمادهای #فولاد، #فملی، #فاسمین، #کاوه در محدوده های منفی قیمتی معامله شدند. از طرفی معاملات نمادهای #فایرا، #فولای، #فسرب، #فخاس، #فسپا، #فروس، #فجر با افزایش تقاضا و صف خرید همراه بود. در ادامه #ارفع، #فباهنر و #کاوه نیز با افزایش تقاضا به محدوده مثبت معاملات وارد شدند.

در گروه فراورده های نفتی معاملات فضای نسبی بهتری داشت. در نمادهای #شبریز، #شبندر، #شتران و #شپنا معاملات کم حجم و متعادل دنبال می شود. #شاوان، #شراز # شسپا، #شپاس و #شرانل معاملات مثبت و پرتقاضاتری را دنبالنمودند. نماد #شاوان که همچنان مستعد ادامه رالی صعودی است با افزایش تقاضا توانست تا حدودی فضای گروه را با خود همراه سازد.

گروه محصولات شیمیایی نیز در اکثر نمادهای مطرح با معاملاتی پرعرضه روبرو بود. در نمادهای #پارس، #شاراک، #فارس، #تاپیکو، #شخارک، #پارسان، #زاگرس، داد و ستد ها در محدوده های منفی ادامه داشت. امروز نمادهای #شوینده، #شپاکسا و #پاکشو با اقبال بازار مواجه بودند و صف خرید سنگین نماد #شوینده نیز جالب توجه بود.

در گروه معدنی نماد #کدما، #کنور، معاملات بهتری داشتند و بقیه نمادها همسو با جو کلی بازار در محدوده های منفی داد و ستد شدند.

در گروه استخراج زغال سنگ همه نمادها با صف خرید همراه بودند. #کشرق، #کطبس و #کپروراز نمادهای مورد توجه این گروه کم جمعیت بودند.

در گروه بیمه نیز امروز شاهد ادامه تقاضا در کلیت گروه بودیم که البته قدرت تقاضا نسبت به روزهای قبل تا حدودی پایین بود.

در گروه ماشین آلات و تجهیزات معاملات نماد #تکشا با افزایش تقاضا همراه بود و در دیگر نمادها معاملات متعادل و با گرایش به محدوده منفی پیگیری شد.

در گروه انبوه سازی بهبود معاملات مشهود است و اکثر نمادها به محدوده مثبت رسیدند. #ثاباد، #ثغرب، #ثپردیس و #ثشرق از نمادهای مورد توجه بازار بودند.

در گروه خودرو و قطعات که آغازی متعادل و منفی داشتند، با گذر زمان شاهد بهبود داد و ستدها بودیم که البته همچنان معاملات درگیر فضای نوسانی می باشد.

در گروه ساخت محصولات فلزی، نماد #فاذر که به دلیل رشد بیست درصدی متوقف شده بود پس از بازگشت به معاملات رشد ۱۰ درصد را تجربه کرد. نماد #فاراک و #چدن و #فجام نیز معاملاتی منفی را سپری کردند. معاملات #فلامی و #فجام امروز با صف فروش به پایان رسید.

در گروه رایانه و اطلاعات و ارتباطات شاهد ادامه رشد در نماد #رانفور بودیم. حجم معاملات قابل توجه نبود و البته تغییرات قیمت ها نیز چشمگیر نبود. درگروه ارتباطات علیرغم اعلام بازگشایی نماد #های_وب طی روز جاری، با مصاحبه مدیرعامل این شرکت، مشخص شد که ظاهرا شروط عجیب و غریب سازمان برای این نماد تمامی ندارد. رفتار سلیقه ای و در رابطه با شرکت های بخش خصوصی، اعتماد به بازار سرمایه را قطعا خدشه دار خواهد کرد و بازار سرمایه به عنوان یکی از مهم ترین ارکان اقتصاد کشور از رسالت اصلی خود فاصله خواهد گرفت.

گروه بانکی امروز نیز کم حجم داد و ستد شدو حجم معاملات قابل توجهی را ثبت نکرد هرچند نماد #وبملت در ساعات پایانی بازار با اقبال و رشد قیمتی مواجه شد..

در گروه سرمایه گذاری نمادهای #ونیکی #وبیمه، #وسکاب، #ونیکی معاملات پرتقاضایی را در سقف مجاز روزانه دنبال کردند و بقیه نمادها متعادل داد و ستد شدند.

در تک نمادها #رمپنا منفی بود و #حفاری امروز را نیز با تقاضای مناسب سپری نمود. #همراه نیز امروز مورد توجه بود و تاثیر مثبتی بر شاخص کل داشت.

در پایان معاملات روز جاری شاخص کل با بیشترین تاثیر از معاملات منفی نمادهای #فولاد، #پارس، #شبندر، #وغدیر، #تاپیکو با افت ۴۵۰ واحدی روبرو شد. ادامه ابهامات پیرامون نرخ خوراک پتروشیمی ها ، اصرار بر قیمت گذاری دور از واقعیت اقتصادی در بورس کالا و البته افت در قیمت های جهانی فلزات و نفت از جمله دلایل اصلاح اخیر در بازار بوده است.

منبع:کارگزاری آبان

گردآوری:مدیرسنتر

Download PDF