تحلیل و برررسی روزانه بورس: ۲۸ مرداد ۹۷

امیدها به واقعی شدن قیمت ها

بازار امروز کار خود را با رشد در گروه های مطرح مانند فراورده های نفتی، محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و معدنی آغاز کرد. خوش بینی به تغییر رویه دستوری در قیمت گذاری ها باعث شد تا بازار با رشد قابل توجه بازگشایی شود و در ادامه تعیین نرخ مجدد با دلار ۴۲۰۰ تومانی محصولات پتروشیمی در بورس کالا باعث شد تا عرضه در بازار افزایش یابد.
اما در بازار امروز نمادهای #شسپا، #شپاس، #رانفور، #فاذر و #فولای بازگشایی شدند.
در گروه فلزات اساسی نیز همسو با جو کلی بازار، معاملات در ابتدای بازار با افزایش تقاضا همراه بود و نمادهای #ذوب #فولاد، #فملی، #فاسمین، #کاوه #فخوز، #ارفع، #فسرب، #فخاس و #فسپا در محدوده های مثبت قیمتی معامله شدند و در ادامه با افزایش عرضه در کلیت بازار این گروه نیز با عقب نشینی نسبی خریداران مواجه شد.
در گروه فراورده های نفتی نیز معاملات فضای مناسبی داشت. در نمادهای #شبریز، #شبندر، #شتران و #شپنا معاملات کم حجم و متعادل و مثبت دنبال می شود. #شاوان، #شراز معاملات مثبت و پرتقاضاتری را دنبال می نمایند. در ان گروه مدیربازرگانی پالایشگاه تبریز از تنظیم شکایتی توسط پالایشگاه های کشور در خصوص قیمت گذاری و عرضه فرآورده های نفتی و پتروشیمی با دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومان در بورس کالا و ارسال آن به مجلس خبر داد.وی ادامه داد: اگر عرضه محصولات با دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومان ادامه دار شود، مشکلات بسیار بدی در انتظار پالایشگاه ها خواهد بود.
گروه محصولات شیمیایی نیز در اکثر نمادهای مطرح با معاملاتی پرتقاضا روبرو بود. در نمادهای #پارس، #شاراک، #فارس، #تاپیکو، #شخارک، #پارسان، #زاگرس، داد و ستد ها در محدوده های مثبت ادامه داشت و نمادهای #شوینده، #شپاکسا هم چنان با اقبال بازار مواجه بودند. نماد تازه وارد #شغدیر نیز در ابتدای معاملات به دلیل رشد بیش از ۵۰ درصدی و برگزاری کنفرانس متوقف شد.
در گروه معدنی نماد #کدما، #کنور، معاملات بهتری داشتند و بقیه نمادها همسو با جو کلی بازار در محدوده های مثبت داد و ستد شدند
در گروه استخراج زغال سنگ امروز هم همه نمادها با صف خرید همراه بودند. #کشرق، #کطبس و #کپروراز نمادهای مورد توجه این گروه کم جمعیت بودند.
در گروه بیمه امروز، تقاضا به تناسب هفته قبل نبود #ما و #ودی از نمادهای مورد توجه بازار بودند.
در گروه انبوه سازی عقب نشینی نمادها پس از لمس سطوح مقاومتی کوتاه مدت مشهود بود. #ثاباد، #ثفارس،#ثاخت #ثپردیس و #آ_اس_پ از نمادهای مورد توجه بازار بودند.
در گروه خودرو و قطعات که آغازی متعادل و مثبت داشتند نماد #خزر و #خچرخش بیشتر مورد توجه قرار داشتند و دیگر نمادها نیز معاملاتی متعادل و مثبت را سپری نمودند.
در گروه ساخت محصولات فلزی که نماد #فاذر به دلیل شفاف سازی متوقف شده بود، نماد #فاراک و #فاما و #فلامی نیز معاملاتی مثبت همراه با صف خرید را سپری کردند. معاملات #فجام امروز با فشار عرضه و افت قیمتی همراه بود. #فاذر پس از شفاف سازی با رشد ۱۰ درصدی و صف خرید به معاملات بازگشت.
در چند رشته ای ها #وصندوق و #وغدیر با اقبال مواجهند و صف خرید پرحجمی را تشکیل داده اند. صف خرید نماد #وغدیر در لحظات پایانی بازار به طور کامل عرضه شد و همن موضوع عرضه صف خرید نماد #وصندوق را نیز به دنبال داشت.
در گروه رایانه و اطلاعات و ارتباطات شاهد بازگشایی پرتقاضا در نماد #رانفور بودیم. #پرداخت و #مفاخر از دیگر نمادهای مورد توجه بودند. در رابطه با بازگشایی نماد#های_وب علی صحرایی، معاون بازار بورس تهران اعلام کرد: نماد معاملاتی «#های_‌وب» در بازار تحت احتیاط و براساس ۴۰ درصد دامنه نوسان عادی معاملات که معادل با دامنه نوسان ۲ درصدی است برای انجام معاملات آماده خواهد بود. در فرایند بازگشایی نماد معاملاتی های وب، بازارگردان نیز حضور خواهد داشت.
دامنه نوسان مظنه قیمت سهام معادل ۳ درصد است و شرکت تامین سرمایه تمدن عهده‌دار بازارگردانی این سهم خواهد بود.
در گروه سرمایه گذاری نمادهای #ونیکی #گوهران، #وسکاب، معاملات پرتقاضایی را در سقف مجاز روزانه دنبالنمودند و بقیه نمادها متعادل و با گرایش به محدوده های منفی داد و ستد شدند.
در تک نمادها #رمپنا با افزایش تقاضا به صف خرید رسید و حفاری نیز مجددا به دلیل شفاف سازی در رابطه با رشد بیش از ۲۰ درصدی متوقف شد.
در پایان معاملات روز جاری شاخص کل با بیشترین تاثیر از معاملات مثبت نمادهای #فولاد، #پارس،#پارسان، #وغدیر، #رانفور با صعود ۲۸۱۸ واحدی روبرو شد. رونمایی از قیمت پایه محصولات شیمیایی با نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی و ادامه ابهام در نرخ گذاری محصولات فلزی و فراورده های نفتی افزایش عرضه را در بازار به دنبال داشت.

منبع:کارگزاری آبان

گردآوری:مدیرسنتر

Download PDF