تحلیل و برررسی روزانه بورس: ۲۹ مرداد ۹۷

درازای داستان ارز ۴۲۰۰ تومانی در بورس کالا

بازار امروز متعادل و با گرايشي مثبت آغاز به كار كرد. تقويت احتمال آزادسازي قيمت هاي داخلي محصولات فلزي گرايش مجدد بازار به اين گروه را در پي داشت و اين در حالي بود كه تقاضا در گروه هاي محصولات شيميايي و فرآورده هاي نفتي چندان قابل توجه نبود. آگهی عرضه مجدد محصولات فولادی در بورس کالا با نرخ ارز پایه ۴۲۰۰ تومانی که امروز اعلام شد می تواند مجددا افزایش عرضه در بازار را در پی داشته باشد.

اما در بازار امروز نمادهای #شپدیس، #شپاس , #های_وب . #کطبس بازگشایی شدند.

در گروه فلزات اساسی متاثر از جو مثبت ناشی از احتمال آزاد سازی قیمت های داخلی، معاملات در ابتدای بازار با افزایش تقاضا همراه بد و نمادهای #ذوب #فولاد، #فملی، #فاسمین، #کاوه #فخوز، #ارفع، #فسرب، #فسپا، #فایرا، #فنوال، #هرمز، #فولای و #فلوله در محدوده های مثبت قیمتی معامله شدند و عمدتا صف خرید را نیز تجربه نمودند. اخبار مربوط به تعیین تکلیف و آزاد سازی نرخ های داخلی مس در بورس کالا، صف خرید قابل توجه نماد #فملی را به دنبال داشت.

در گروه فراورده های نفتی نیز که آغازی متعادل و منفی داشتند، با افزایش مجدد تقاضا در نماد #شاوان و #شراز، نمادهای #شبریز، #شبندر، #شتران و #شپنا نیز با افزایش تقاضای نسبی همراه شدند. در این گروه نماد ارزنده #شسپا بر خلاف بهبود جو گروه با صف فروش همراه بود. افزایش تقاضا در نماد #شاوان و #شراز، معاملات این دو نماد را به صف خرید نیز رساند.

در گروه محصولات شیمیایی نیز پس از گذشت حدود یک ساعت از بازار بهبود معاملات مشهود بود. در نمادهای #پارس، #شاراک، #فارس، #تاپیکو، #شخارک، #پارسان، #زاگرس، داد و ستد ها در محدوده های مثبت ادامه داشت و نماد #شوینده، نیز هم چنان با اقبال بازار مواجه بود. #شپدیس نیز پس از بازگشایی رشد نزدیک به ۱۰ درصدی را تجربه نمود و در ادامه با افزایش عرضه اندکی عقب نشینی داشت.

در گروه معدنی نیز همسو با جو کلی بازار همه نمادها به جز #کمنگنز با صف خرید روبرو بودند.

در گروه استخراج زغال سنگ امروز هم همه نمادها با صف خرید همراه بودند. #کشرق، #کطبس و #کپروراز نمادهای مورد توجه این گروه کم جمعیت بودند. #کپرور جهت توضیح نوسان بیش از ۲۰ درصدی متوقف شد و #کطبس پس از بازگشایی رشد بیش از ۷ درصدی داشت.

در گروه بیمه امروز، تقاضا به تناسب هفته قبل نبود #دانا و #ودی از نمادهای مورد توجه بازار بودند.

در گروه انبوه سازی معاملاتی یکپارجه منفی را شاهد بودیم. فشار فروش در این گروه عمدتا به دلیل اقبال بازار به گروه های مطرح صورت می گیرد و همبستگی منفی این گروه با وضعیت گروه های مورد توجه تا حدود زیادی مشهود می باشد.

در سیمانی ها وضعیت بهتر از انبوه سازی بود و نمادهای #سکرما، #سفار، #سفانو، #سدشت و #ساروم مورد توجه بودند.

در گروه خودرو و قطعات نیز با توجه به رشد مجدد گروه های ارز محور شاهد معاملاتی منفی در اکثر نمادها بودیم. نماد#خودرو نیز پس از بازگشایی در نزدیکی صفر تابلو داد وستد شد

در گروه ساخت محصولات فلزی نماد #فاذرو #فاراک و #چدن و نیز معاملاتی مثبت همراه با صف خرید را سپری کردند. معاملات #فجام امروز با فشار عرضه و افت قیمتی همراه بود.

در چند رشته ای ها #وصندوق و #وغدیر، #وامید و #وبانک با اقبال مواجه بودند و معاملات مثبتی را پشت سر گذاشتند هرچند بعد از عرضه سنگین روز گذشته خبری از صف خرید در این گروه نبود.

در گروه رایانه و اطلاعات و ارتباطات #مرقام و #پرداخت مود توجهند و در اطلاعاتی ها نیز #اپرداز با صف خرید روبروست و #اوان منفی داد و ستد می شود و #های_وب پس از بازگشایی فشار فروش بالایی را تجربه می نماید.

صف فروش سنگین نماد #های_وب پس از توقف طولانی مدت نیز از دیگر نکات جالب توجه و البته دلسرد کننده بازار در روز جاری بود که مجددا به نمادی دیگر برای از بین بردن سرمایه اقتصادی و اجتماعی افرادی که با اعتماد به بازار سرمایه ورود کرده اند بدا شد.

در گروه سرمایه گذاری امروز معاملات مناسبی در جریان بود و نمادهای #ونیکی #گوهران، #وسکاب، #وتوصا، #واتی، #وصنعت، #وسپه معاملات پرتقاضایی را در سقف مجاز روزانه دنبال نمودند.

در تک نمادها #رمپنا با افزایش تقاضا به صف خرید رسید و حفاری نیز پس از بازگشایی رشد ۱۰ درصدی را تجربه کرد.

در پایان معاملات روز جاری شاخص کل با بیشترین تاثیر از معاملات مثبت نمادهای #فولاد، #فملی، #پارسان، #کگل، #فخوز، #شپدیس با صعود ۲۸۱۸ واحدی روبرو شد. اخبار مبتنی بر واقعی شدن قیمت های داخلی در صنایع فلزی، اقبال به این گروه را در پی داشت.

منبع:کارگزاری آبان

گردآوری:مدیرسنتر

Download PDF