تحلیل و برررسی روزانه بورس:۳ شهریور ۹۷

تجمیع انگیزه های منفی و عکس العمل هیجانی

بازار روز جاری را با توجه به گروه فراورده های نفتی آغاز کرد. فلزات اساسی کم حجم و مثبت بودند و معدنی ها نیز همسو با جو مبهم گروه های بزرگ بازار متعادل آغاز کردند. گروه محصولات شیمیایی نیز فضا هم جهت با کلیت بازار متعادل با گرایش به دامنه های مثبت معاملاتی آغاز به کار کرد. و در ادامه با ارائه گزارش عملکزد ماهیانه دور از انتظار در نماد #شخارک، شاهد عقب نشینی نمادهای صادرات محور در بازار بودیم و در اواخر ساعات بازار انتشار خبری در رابطه با اجبار عرضه کامل موجودی ارز شرکت های پتروشیمی به بازار ثانویه شدت عرضه ها بیشتر نیز شد تا بازار که از رشد ۱۲۰۰ واحدی شاخص کل بهره می برد با افت ۵۰۰ واحدی به کار خود پایان دهد.
در گروه فلزات اساسی متاثر از ادامه نرخ گذاری با ارز ۴۲۰۰ تومانی در بورس کالا، معاملات در ابتدای بازار با حجم کم فولادی ها همراه بود. #فایرا و #فنوال امروز نیز مورد توجه بودند و #فولاژ و #فراور، #فزرین، #زنگان، #کیمیا و #فباهنر از دیگر نمادهای مورد اقبال بازار بودند. رشد قیمت فلزات پایه در پایان هفته گذشته در بازارهای جهانی اقبال به نمادهای متاثر را به همراه داشت و این گروه نیز متاثر از منفی شدن جو کلی بازار با افزایش عرضه روبرو بود.
در گروه فراورده های نفتی، معاملات با افزایش تقاضا آغاز شد و #شاوان، #شپنا، #شتران و #شبندر در محدوده های مثبت داد و ستد شدند و#شراز و #شبریز نیز با صف خرید هفته جدید را آغاز کردند. #شسپا و #ونفت نیز با تقاضای قوی به صف خرید رسیدند. در ادامه افزایش عرضه در نمادهای گروه فراورده های نفتی مشهود بود و #شاوان فشار فروش بالایی را تجربه نمود و #شتران و #شپنا نیز به محدوده منفی رسیدند. صف خرید #شبریز و #شراز نیز عرض شد تا این گروه نیز با اما و اگرهای زیادی به معاملات روز آینده چشم داشته باشد.
در گروه محصولات شیمیایی فشار فروش در نمادهای #شخارک، #شفن، #پارس، #فارس، #شاراک مشهود بود و دو نماد #شخارک و #شفن و #پارس و #شاراک به صف فروش نیز رسیدند. از طرفی نمادهای #شغدیر، #کرماشا، #شوینده، شپترو، #شپارس، #شسینا و #شفارس با رشد همراه بودند. گزارش ماهیانه نماد #شخارک فشار عرضه را بر نمادهای متانول ساز افزایش داد.
در گروه معدنی نیز به جز نمادهای #کبافق، #کدما و #کاما بقیه نمادهای در محدوده منفی به کار خود پایان دادند.
در گروه استخراج زغال سنگ امروز فضا چندان مناسب نمود و دو نماد #کپرور و #کشرق در محدوده های منفی به کار خود پایان دادند.
در گروه انبوه سازی فضای معاملات در این دقایق وضعیت بهتری پیدا کرد و اکثر نمادها در محدوده های مثبت داد و ستد شدند.
در سیمانی ها نیز فضای داد وستدها در دقاق پایانی مثبت شد و اکثر نمادها در سقف مجاز قیمتی معامله شدند. انتشار گزارش های ماهیانه و افزایش نرخ و مقدار فروش در برخی نمادهای از عمده دلایل اقبال به این گروه بود.
در گروه خودرو و قطعات نیز امروز معاملات یکپارچه مثبتآغزا شد. گروه به منظور تثبیت روند صعودی نیازمند افزایش تقاضا و حجم معاملاتبود ودر ادامه معاملات گروه خودرو با افزایش محسوس قدرت خریدارن در اکثر نمادها به خصوص نمادهای #خساپا، #خودرو، #خگستر، #خپارس و #خشرق همراه شد.
در گروه ساخت محصولات فلزی نماد #فاذرو #فاراک و #فلامی معاملاتی مثبت همراه با صف خرید را سپری کردند. #فاراک پس از شفاف سازی نوسان فیمتی با رشد ۱۰ درصدی و صف خرید روبرو شد.
در چند رشته ای ها #وصندوق و #وغدیر، #وامید و #وبانک با افزایش عرضه مواجه شدند در محدوده های منفی به کار خود پایان دادند.
در گروه رایانه و اطلاعات و ارتباطات #مرقام، #رکیش و #پرداخت و #سپ مورد توجهند و در اطلاعاتی ها نیز #اپرداز با اقبال مواجه است. #های_وب پس از بازگشایی همچنان فشار فروش بالایی دارد و صف فروش سنگینی را تجربه می نماید که عمدتا به دلیل محدودیت های درنظر گرفته شده برای نماد می باشد.
در گروه دارویی امروز نیز معاملات فضای مناسبی داشت و نمادهای #ریشمک، #دپارس، #دشیمی، #دتولید، #دیران، #دفارا و #دلقما با سف خرید روبرو بودند.
در #چکاپا گزارش عملکرد مرداد ماه که حاکی از افزایش نرخ قابل توجه محصولات است، اقبال به نماد را در پی داشته است.
در گروه سرمایه گذاری امروز معاملات مناسبی در جریان بود و نمادهای #ونیکی #گوهران، #وسکاب، #وتوصا، #واتی، #وصنعت، #وسپه معاملات پرتقاضایی را در سقف مجاز روزانه دنبال نمودند.
نمادهای #رمپنا و #حفاری امروز نیز با صف خرید پرحجمی روبرو بودند.
در پایان معاملات روز جاری شاخص کل با بیشترین تاثیر از افت نمادهای #فولاد، #کگل، #فارس، #فملی و #کچاد با کاهش ۵۶۷ واحدی روبرو شد. بازار همچنان متاثر از ابهامات پیرامون آزادسازی نرخ های داخلی متعادل آغاز کرد و معاملات با گرایش به گروه های کوچک تر ادامه یافت و با ارائه گزارش های ماهیانه برخی از نمادهای صادرات محور شاهد عکس العمل منفی شدید در بسیاری از نمادهای بزرگ بازار بودیم.

منبع:کارگزاری آبان

گردآوری:مدیرسنتر

Download PDF