تحلیل و برررسی روزانه بورس:۳۰ مرداد ۹۷

چرخش نقدینگی از فلزات به نفتی ها

بازار روز جاری را با افزایش عرضه در گروه معدنی و فلزات اساسی و خصوصا فولادی ها آغاز کرد. از طرفی خودرو و قطعاتی ها مورد توجه بودندو و فرآورده های نفتی نیز روند نسبتا مناسبی را آغاز کردند و در گروه محصولات شیمیایی نیز همچنان ابهامات موجود باعث نوسان نمادهای بزرگ گروه شده است.
اما در بازار امروز نمادهای #شغدیر، #ونیکی, بازگشایی و #فاراک و #پدرخش متوقف شدند.
در گروه فلزات اساسی متاثر از ادامه نرخ گذاری با ارز ۴۲۰۰ تومانی، معاملات در ابتدای بازار با افزایش نسبی عرضه همراه بودو نمادهای فولادی با عقب نشینی مواجه شدند. #فایرا و #فنوال امروز نیز مورد توجه بودند. #فولاژ و #فراور نیز معاملات مناسبی را پشت سر گذاشتند. دلیل لغو عرضه های روز جاری ذوب آهن در بورس کالا، مشکلات در تشخیص خریداران یعنی اشخاصی که در سامانه بهین یاب ثبت نام کرده اند عنوان شد و گفته می شود قرار است عرضه های ذوب از این پس از طریق تعاونی ها انجام شود.
در گروه فراورده های نفتی، معاملات با افزایش تقاضا و به صف نشستن اکثر نمادها همراه شد. #شاوان، #شپنا، #شتران، #شراز و #شبریز در محدوده های مثبت داد و ستد شدندو #شبندر نیز متعادل و مثبت است. #شپاس و #شسپا و #ونفت نیز معاملات مثبتی را پشت سر می گذارند. #شبریز و #شراز تقاضای قوی تری داشتند و بقیه نمادهای پالایشی با عرضه صف خرید روبرو شدند.
در گروه محصولات شیمیایی نیز معاملات چندان پررونق نبود. در نمادهای #پارس، #شاراک، #فارس، #تاپیکو، #شخارک، #پارسان، #زاگرس، داد و ستد ها متعادل و کم حجم و با گرایش به محدوده های منفی ادامه داشت . نماد #شوینده، پس از بازگشایی روز جاری در محدوده های منفی داد و ستد شد و البته نماد #شغدیر نیز پس از برگزاری کنفرانس با رشد ۱۰ درصدی روبرو شد.
در گروه معدنی نیز به جز نمادهای #کبافق، #ومعادن و #کاما بقیه نمادهای در محدوده منفی داد و ستد شدند.
در گروه بیمه امروز، نمادهای معدودی از جمله #دانا و #آسیا، #پارسیان، #کوثر مورد توجه بازار بودند.
در گروه انبوه سازی فضای معاملات بهتر از روز گذشته بود و اکثر نمادها در محدوده های مثبت داد و ستد شدند.
درگروه سیمانی ها نیز فضای داد وستدها متعادل است و نمادهای #سکرما، #سفار، #سفانو، #سبهان مورد توجه بودند.
در گروه کاشی و سرامیک نیز روند خاصی دیده نشد و تک نماد #کهرام در سقف قیمتی داد و ستد شد.
در گروه خودرو و قطعات امروز تقاضایی قوی در جریان بود و اکثر نمادها به صف خرید رسیدند. اخباری حاکی از افزایش قیمت ۲۰ درصدی و البته احتمال حمایت از این صنعت با پیشنهاد ارزی مجزا از دلایل اقبال به این گروه می باشد.
در گروه ساخت محصولات فلزی نماد #فاذرو #فاراک و #فاما و #فلامی معاملاتی مثبت را سپری کردند. معاملات #چدن امروز با فشار عرضه و افت قیمتی همراه بود و #فاراک نیز به منظور شفاف سازی رشد ۲۰ درصدی متوقف شد.
در چند رشته ای ها #وصندوق و #وغدیر، #وامید و #وبانک با افزایش عرضه مواجه بودند و معاملاتی منفی را پشت سر
در گروه رایانه و اطلاعات و ارتباطات #مرقام و #پرداخت و #سپ مورد توجه بودند و در اطلاعاتی ها نیز #اپرداز با اقبال مواجه بود و #اوان منفی داد و ستد شد. #های_وب که پس از بازگشایی فشار فروش بالایی دارد، صف فروش سنگینی را تجربه می نماید و در این بین تنها ضرر و زیان کشمکش های اخیر متوجه سهامدارارن خردی است که قرار به صیانت از حقوق آنها بود.
در گروه مواد و محصولات دارویی پس از مدت ها شاهد اقبال به نمادها بودیم. نماد چابک #ریشمک پس از اعمال افزایش سرمایه بازگشایی و با رشد بیش از ۱۷ درصدی مواجه شد. #دزهراوی، #داسوه، #دسانکو، #ددام، #دلقما، #دشیمی و #دفارا از دیگر نمادهای مورد توجه بازار بودند.
در گروه سرمایه گذاری امروز معاملات مناسبی در جریان بود و نمادهای #ونیکی #گوهران، #وساپا، #وتوصا، #واتی، #وصنعت، #وسپه معاملات پرتقاضایی را در سقف مجاز روزانه دنبال نمودند.
در تک نمادها #رمپنا با افزایش تقاضا به صف خرید رسید و #حفاری نیز همچنان روند صعودی خود را حفظ نموده است.
در پایان معاملات روز جاری شاخص کل با بیشترین تاثیر از افت نمادهای #فولاد، #فخاس، #فارس، #رانفور با کاهش ۱۶۲ واحدی روبرو شد. بازار همچنان متاثر از ابهامات پیرامون آزادسازی نرخ های داخلی در فاز نوسانی است.

منبع:کارگزاری آبان

گردآوری:مدیرسنتر

Download PDF