تحلیل و برررسی روزانه بورس: ۳۱ شهریور ۹۷

قیمت های جهانی، پایان تسویه اعتباری: افزایش تقاضا در بازار

بازار کم حجم و باگرایش مثبت به اکثر گروه ها آغاز به کار کرد. در فلزات اساسی رشد قیمت های جهانی نمادهای گروه روی و مس را مورد توجه قرار داده است. گروه های انبوه سازی، خودرو، شیمیایی ها از دیگر گروه های مورد توجه بازار بودند.

اما در بازار نمادهای #خبهمن، #سمگا، #ختوقا، #ولساپا، #خمحرکه، #مداران، #کپشیر، #شوینده و #خمهر به دلیل نوسان بیش از ۲۰ درصدی متوقف شدند.

در گروه فراورد های نفتی در دقایق ابتدای بازار شاهد رشد تقاضا در اکثر نمادها بودیم. #شپنا امروز نیز تقاضای مناسبی روبرو بود. #شسپا، #شنفت و #شپاس از دیگر نمادهای مورد توجه بازارند. رشد قیمت نفت در کنار وضعیت مناسب نموداری از دلایل اقبال به نمادهای پالایشی در این گروه می باشد. نماد #شپنا با افزایش تقاضا به صف خرید رسید و بقیه نمادهای گروه نیز در مسیر لمس سقف مجاز قیمتی قرار گرفتند

در گروه فلزات اساسی و در فولاد سازها، #ذوب تقاضای بهتری داشت، #فولاد و #فخوز و #هرمز مثبت و متعادلند و #کاوه در محدوده سفر تابلو داد و ستد شدند. #فملی با توجه به رشد قیمت جهانی فلز مس تقاضای مناسبی داشت و #فزرین، #فاسمین، #کیمیا، و #زنگان نیز با صف خرید همراه شدند.

در گروه خودرو که امروز نیز مورد توجه بازار می باشد، نمادهای #خودرو و #خساپا در آستانه بازگشایی پس از شفاف سازی نوسان قیمتی، تقاضای مناسبی داشتند. نمادهای #خپارس، #ورنا، #خگستر، #خساپا و #خودرو پس از مرحله دوم بازگشایی با رشد ۷ تا ۱۰ درصدی مواجه شدند.

در گروه انبوه سازی به جز نماد #ثفارس که متعادل و داد و ستد شدند، بقیه نمادها با صف خرید روبرو بودند. صف خرید پرحجم و کم عرضه در نماد #وساخت امروز نیز ادامه داشت. نماد #ثنوسا پس از بازگشایی با رشد قابل توجه ۳۴ درصدی و صف خرید روبرو شد.

در گروه محصولات شیمیایی، اکثر نمادهای پتروشیمی متعادل و منفی داد و ستد شدند و نمادهای شیمیایی معاملاتی بهتر را سپری نمودند. #وپترو، #شوینده، #شیران، #شگل، #ساینا، #شفارس از نمادهای مورد توجه بازار بودند. نماد #شغدیر که پس از ورود به بازار سرمایه رشد مناسبی را تجربه نموده است در مرحله اول بازگشایی با رشد ۵ درصدی و تقاضای قابل توجه روبرو شدو

در سیمانی ها نیز معاملات روند مثبت و پرتقاضایی داشت. #سشرق، #سپاها، #سکرد، #ستران، #سبزوا، #سهگمت، #ساروم، #سصوفی، #سبهان و #ساراب با صف خرید مواجه بودند و #سدور پس از بازگشایی رشد ۱۰ درصدی را تجربه کرد.

در بانک ها امروز #وبملت و #وتجارت با افت قیمت مواجه بودند و #وبصادر، #ونوین، #وسینا، #وکار با صف خرید روبرو شدند. تراز مثبت ارزی در کنار شایعاتی مبنی بر افزایش سرمایه نمادها به منظور اصلاح ساختار از دلایل اقبال بازار به این نمادها در چند وقت اخیر بوده است.

در گروه رایانه و اطلاعات و ارتباطات جو معاملات مثبت و اکثر نمادها با صف خرید همراه بودند. نماد #های_وب پس از رشد بیش از ۱۰ درصدی در سه روز کاری قبل با افزایش عرضه روبر شد و تنها نماد همراه با افت قیمتی این دو گروه بود.

در بازار امروز شاخص کل متاثر از رشد نمادهای #فملی، #شبندر، #اخابر، #شپنا، #فولاد، #شتران با افزایش ۳۲۰۹ واحدی روبرو شد و سطح ۱۶۰۰۰۰ واحدی را نیز لمس کرد. رشد قیمت ها در بازارهای جهانی و اتمام موعد تسویه اعتبار کارگزاری ها از عمده دلایل تقویت مجدد تقاضا و کاهش عرضه در کلیت بازار بود.

منبع:کارگزاری آبان

گردآوری:مدیرسنتر

Download PDF