تحلیل و برررسی روزانه بورس: ۴ شهریور ۹۷

روی خوش بازار به آزاد سازی نرخ ها

بازار روز جاری را با توجه به گروه فراورده های نفتی و خودرویی آغاز کرد. فلزات اساسی کم حجم و با گرایش به دامنه های منفی معامله می شدند و معدنی ها نیز متعادل آغاز کردند. گروه محصولات شیمیایی نیز فضا همچنان پرعرضه بود و اکثر نمادهای بزرگ گروه در محدوده های منفی روز را آغاز کردند. در ادامه اما فضای معاملات در کلیه بازار بهبود یافت و افزایش تقاضا ورود به محدوده های مثبت در اکثر نمادهای مطرح را به دنبال داشت.

در گروه فلزات اساسی پس از گذشت بیش از یک ساعت از بازار شاهد بهبود معاملات بودیم. #فاسمین و #فنوال، #فولاژ و #فراور، #فزرین،#زنگان، #کیمیا و از دیگر نمادهای مورد اقبال بازار بودند. خبر حذف سقف مجاز نوسان در بورس کالا برای محصولات #فملی اقبال به این نماد را نیز در پی داشت.

در گروه فراورده های نفتی، در ابتدای بازار، معاملات با افزایش تقاضا آغاز شد. #شپنا، #شتران و #شبندر و #شبریز با صف خرید همراه هستند و#شاوان متعادل بود. #شسپا، #شرانل و #شپاس با صف فروش همراه بودند و بقیه نمادها نیز معاملاتی پرتقاضا را دنبال نمودند. در این گروه آزاد سازی نرخ محصولات دلیل رشد نمادهای پالایشی و افت روغنی ها بود. گفتنی است با رشد شاخص گروه، عبور از سطح مقاومتی مهمی نیز صورت گرفته است. در ادامه نماد #شبریز، #شبندر و #شتران پس از توقف جهت شفاف سازی در رابطه با افزایش نرخ با رشد حدود ۱۰ درصدی همراه شدند.

در گروه محصولات شیمیایی فشار فروش در نمادهای #شخارک، #شفن، #پارس، #فارس، #شاراک مشهود بود. علیرغم شفاف سازی #شخارک مبنی بر عادی بودن شرایط، همچنان بازار تمایلی به این گروه نشان نداد هرچند در تک سهم ها مانند #شغدیر همچنان روند صعودی ادامه دارد.

در گروه معدنی نیز تمامی نمادها به محدوده مثبت وارد شدند و معاملات #ومعادن، #کروی، #کبافق، #کدما، #کمنگنز و #کاما با صف خرید همراه می باشد.

در گروه انبوه سازی معاملات کم حجم و مثبت دنبال شد. #ثعمرا، #ثامان، #ثپردیس مورد توجه بودند.

در سیمانی ها نیز فضای داد وستدها مثبت بود و اکثر نمادها در سقف مجاز قیمتی معامله شدند. انتشار گزارش های ماهیانه و افزایش نرخ و مقدار فروش در برخی نمادهای از عمده دلایل اقبال به این گروه بود.

در گروه خودرو و قطعات نیز امروز معاملات یکپارچه مثبت آغاز شده و اکثر نمادها با صف خرید روبرو بودند.

در گروه ساخت محصولات فلزی نماد #فاراک و #فلامی معاملاتی مثبت همراه با صف خرید را سپری کردند. #فاراک به دلیل شفاف سازی جهت رشد ۵۰ درصدی متوقف شد.

در چند رشته ای ها #وغدیر، #وامید و با اقبال مواجه بودند و معاملات مثبتی را پشت سر گذاشتند.

در گروه رایانه و اطلاعات و ارتباطات #افرا و #مداران و #سپ مورد توجهند و در اطلاعاتی ها نیز همه نمادها در محدوده های منفی داد و ستد شدند. صف فروش سنگین نماد #های_وب با حجمی نسبتا ثابت در روز همچنان بابرجاست و همچنان سهامداران شاهد کاهش سرمایه خود به صورت روزانه هستند. این در حالیست که مجازات سهامدار خرد به دلیل کشمکش های سهامدار عمده و نهاد مسئول به هیچ عنوان امری منطقی و اخلاقی نخواهد بود.

در گروه مواد و محصولات دارویی امروز نیز معاملات مناسبی در جریان است. نماد چابک #ریشمک همچنان به رشد خود ادامه داد. #پخش، #داسوه، #دسانکو، #ددام، #دلقما، #دشیمی و #دفارا از نمادهای مورد توجه بازاربودند.

در گروه سرمایه گذاری امروز معاملات مناسبی در جریان بود و نمادهای #وساپا #گوهران، #اعتلا، #واتی، #وصنعت، #وسپه معاملات پرتقاضایی را در سقف مجاز روزانه دنبال نمودند.

نمادهای #رمپنا و #حفاری امروز نیز با صف خرید پرحجمی روبرو بودند و هر دو نماد با توجه به رشد بیش از ۲۰ درصدی نسبت به آخرین توقف، مجددا متوقف شدند.

در پایان معاملات روز جاری شاخص کل با بیشترین تاثیر از معاملات مثبت نمادهای #شبندر، #فملی، #شتران، #فولاد و #کگل و #تاپیکو با رشد ۲۲۳۹ واحدی روبرو شد. بازار با گرایش به گروه فراورده های نفتی پس از انتشار خبر آزادسازی نرخ محصولات و همچنین اقبال به گروه مسی با حذف سقف رقابت برای محصولات در بورس کالا سقف جدیدی را به ثبت رساند.

منبع:کارگزاری آبان

گردآوری:مدیرسنتر

Download PDF