تحلیل و برررسی روزانه بورس: ۵ شهریور ۹۷

حضور قوی حقوقی ها در طرف عرضه

بازار روز جاری را نیز با توجه به گروه فراورده های نفتی آغاز کرد. فلزات اساسی نیز در ابتدای بازار معاملات مناسبی را سپری نمودند و معدنی ها نیز متعادل آغاز کردند. گروه محصولات شیمیایی نیز فضا همچنان نوسانی بود و ابهام موجود در پارامترهای تعیین کننده،همچنان داد و ستدهای گروه را با نوسان روبرو ساخته است.

در گروه فلزات اساسی نیز معاملات مناسب بود. #فاسمین و #فجر، #فولاژ و #فراور، #ذوب،#فباهنر، از نمادهای مورد اقبال بازار بودند. #فملی نیز به دلیل شفاف سازی مکانیزم قیمت گذاری محصولات در بورس کالا متوقف شد و پس از بازگشایی و رشد حدود ۳ درصدی، با افزایش عرضه به محدوده صف تابلو به کار خود پایان داد.

نماد #کاوه پس از ارائه گزارش فعالیت ماهیانه که حاکی از رشد محسوس نرخ فروش محصولات بود با تقاضا روبرو شد و به نزدیکی سقف مجاز روزانه نیز رسید. #فنوال پس از بازگشایی رشد نزدیک به ۱۰ درصدی را تجربه نمود. #فایرا نیز با افزایش تقاضا با رشد بیش از ۴ درصدی روبرو شد. نماد #هرمز همچنین با افزایش تقاضا به ثف خرید رسید.

در گروه فراورده های نفتی. #شپنا، #شتران و #شبندر و #شبریز همچنان پرتقاضا بودند و#شاوان نیز پس از شفاف سازی متوقف شد. #شپنا پس از افشای اطلاعات با رشد حدود ۱۰ درصدی روبرو شد و #شراز نیز امروز بازگشایی شد. پس از بازگشایی #شپنا مطابق معمول معاملات این نماد، عرضه سنگین سهامداران حقوقی، عقب نشینی در کلیه نمادهای گروه را در پی داشت.نماد نیز #شاوان پس از شفاف سازی بازگشایی پرنوسانی داشت و با صف فروش به کار خود پایان داد و این در حالی است که #شراز با رشد نزدیک به ۸ درصدی روبرو بود.

در گروه محصولات شیمیایی تقاضای نمادهای #شخارک، #شفن، #پارس، #فارس، #شاراک تا حدودی مشهود بود. #شغدیر پس از یک رالی قدرتمند امروز را منفی سپری کرد. #شپترو پس از بازگشایی با رشد ۱۰ درصدی روبرو شد. نماد #شخارک که پس از ارائه گزارش ماهیانه نگرانی هایی را در رابطه با تاثیر زودهنگام تحریم ها بر فروش شرکت های صادراتی به وجود آورده بود، پس از شفاف سازی های صورت گرفته مجددا مورد توجه قرار گرفته است.

در گروه معدنی نیز تمامی نمادها به محدوده مثبت وارد شدند و معاملات ، #کروی، #کبافق، #کدما، #کمنگنز و #کاما با صف خرید همراه شد.

در حمل و نقلی ها نیز #حریل و #حپترو مورد توجهند و #حسینا پس از رفع تعلیق و بازگشایی با رشد قابل ملاحظه ای روبرو شد.

در گروه انبوه سازی معاملات کم حجم و متعادل دنبال شد. #ثرود پس از گزارش فعالیت ماهیانه که حاکی از فروش خوب در ماه قبل و در کل سال جاری بود مورد توجه قرار گرفت.

در سیمانی ها نیز فضای داد وستدها مثبت بود و اکثر نمادها در سقف مجاز قیمتی معامله شدند. انتشار گزارش های ماهیانه و افزایش نرخ و مقدار فروش در برخی نمادهای از عمده دلایل اقبال به این گروه بود.

در گروه خودرو و قطعات پس از یک رالی حدود ۱۵ درصدی شاهد افزایش عرضه و عقب نشینی اکثر نمادها بودیم.

در گروه ساخت محصولات فلزی نماد #فلامی معاملاتی مثبت همراه با صف خرید را سپری کرد. #فاراک به دلیل شفاف سازی جهت رشد ۵۰ درصدی متوقف بود و #فاذر نیز به صف فروش رسید.

در چند رشته ای ها #وغدیر،#وصندوق و #وبانک معاملات مثبتی را سپری کردند. در این گروه نیز همچنان حقوقی ها به صورت جدی عرضه کننده هستند.

در گروه رایانه و اطلاعات و ارتباطات #افرا امروز نیز مورد توجه بود و در اطلاعاتی ها نیز اپرداز در محدوده مثبت معامله شدند. صف فروش سنگین نماد #های_وب علیرغم افزایش دامنه نوسان ادامه دشات و امروز حجم معاملات این نماد افزایش داشت است. تصمیمات لحظه ای و نسنجیده در این نماد از ابتدای عرضه در بازار سهام تا به این جای کار زیان سنگینی را به سهامداران خرد تحمیل نموده است.

در گروه دارویی امروز نیز معاملات فضای مناسبی داشت و اکثر نمادهای با معاملات مثبتی همراه شدند و نمادهای #ریشمک، #دپارس، #دشیمی، #دتولید، #دیران، #دفارا و #دلقما با سف خرید روبرو بودند. ریشمک در گزارش حسابرسی شده تعدیل سود قابل توجهی داشت در ۲۰۰۰ تومان مجددا به دلیل شفاف سازی متوقف شد.

در گروه سرمایه گذاری امروز معاملات متعادلی در جریان بود و نمادهای ، #وتوصا، ، #وصنعت و #اعتلا معاملات پرتقاضایی را در سقف مجاز روزانه دنبال نمودند.

در تک نمادها نماد #رمپنا پس از بازگشایی با معاملاتی متعادل در دامنه های منفی روبرو شد. #چکاپا نیز با افزایش عرضه به محدوده منفی وارد شد.

در پایان معاملات روز جاری شاخص کل با بیشترین تاثیر از معاملات مثبت نمادهای #شبندر، #شپنا، #شتران، #فولاد و #مبین و #پارسان و #وغدیر با رشد ۱۷۴۱ واحدی روبرو شد. بازار با گرایش مجدد به گروه فراورده های نفتی و فلزی همچنان در حال ثبت رکوردهای تاریخیست.

منبع:کارگزاری آبان

گردآوری:مدیرسنتر

Download PDF