تحلیل و برررسی روزانه بورس: ۷ شهریور ۹۷

بهبود فضای بازار و توجه به تک نمادها

بازار روز جاری را با تعادل بیشتر خصوصا در گروه فراورده های نفتی آغاز کرده و در ابتدای بازار اکثر نمادهای در این گروه در محدوده مثبت داد و ستد می شوند. نماد #های_وب نیز پس از افت های متوالی امروز به تعادل رسیده و حجم معاملات قابل قبولی را تا به این جای کار داشته است. بازگشایی نمادهای بزرگ گروه بانکی نیز ازدیگر رویدادهای حایز اهمیت امروز بود.

اما در بازار نمادهاي معاملاتي #وبانك، #واميد، #شسپا و #شنفت، #وبملت و #وبصادر، #وپست و و#وتجارت پس از برگزاری مجمع عمومی سالیانه بازگشایی شدند.

در گروه فلزات اساسی معاملات متعادل و در نزدیکی صفر تابلو دنبال شدند. نمادهای #فنوال، #فولاژ، #فروس، #فباهنر، #وتوکا از نمادهای مورد توجه روز جاری بودند.

در گروه فراورده های نفتی شاهد بازگشت تعادل به اکثر نمادها بودیم. معاملا مثبت آغاز شد و با افزایش عرضه در محدوده های منفی خفیف به پایان رسید.

در گروه محصولات شیمیایی معاملات جو بهتری نسبت به روز گذشته داشت و گزارش فعالیت ماهیانه دو نماد #پارس و #شاراک فضای کلی گروه را با بهبود همراه ساخت. نماد #شاراک با افزایش تقاضا به صف خرید رسید. #شیران نیز از دیگر نمادهایی است که با ارائه گزارش ماهیانه مناسب با اقبال و صف خرید مواجه بود.

در گروه معدنی نیز تمامی نمادها به محدوده مثبت وارد شدند و معاملات#کروی، #کدما، #کمنگنز و #کاما بهتر از بقیه نمادهای گروه بود.

در حمل و نقلی ها نیز #حتوکا، #حپارسا، #توریل #حریل، #حپترو، #حفارس و #حتاید مورد توجه بودند.

در گروه انبوه سازی معاملات رفته رفته فضای بهتری گرفته و اکثر نمادهای به دامنه مثبت معاملات وارد شدند. نماد #کرمان و #ثشاهد امروز نیز با رشد قیمتی و صف خرید همراه بود.

در سیمانی ها نیز فضای داد وستدها مثبت است و اکثر نمادها در محدوده مثبت معامله شدند. #سکرما، #سهگمت، #سخزر، #سصوفی مورد توجهند و #سپاها نیز به دلیل نوسان قیمت بیش از ۲۰ درصد متوقف شد.

در گروه خودرو نیز معاملات متعادل، کم حجم و با گرایش به دامنه های مثبت آغاز شد. #خساپا پس از شفاف سازی در رابطه با نوسان قیمتی، در محدوده صفر تابلوبازگشایی شد و در ادامه با اعلام خبرتصویب طرح تحقیق و تفحص از شرکت‌های خودروساز، شاهد افزایش عرضه در این گروه بودیم.

در گروه بانکی با توجه به رقابت در قیمت های ۱۳۰ تومانی نماد #وبملت در آستانه بازگشایی، شاهد اقبال به دیگر نمادهای گروه نیز بودیم. بازگشایی نماد #وبملت در محدوده ۱۳۰ تومانی و رشد حدود ۱۹ درصدی نیز از موارد جالب توجه بازار امروز بود و البته عرضه سنگین سهامدارن حقوقی در نماد #وبملت و حجم معاملات حدود ۲ درصدی کل شرکت از نکات حائز اهمیت معاملات این نماد بود. نمادهای #وتجارت با رشد نزدیک به ۹ درصدی و #وبصادر با رشد حدود ۲ درصدی به معاملات بازگشتند.

در گروه ساخت محصولات فلزی نماد #فاراک و #فلامی و #فاما معاملاتی مثبت را سپری کردند.

در گروه پیمانکاری صنعتی نماد #خصدرا و #بالاس معاملات مناسبی را پشت سر گذاشتند. نماد #خصدرا پس از ثبت حجم معاملاتی نزدیک به ۶ میلیونی با صف خرید همراه بود.

در چند رشته ای ها معاملات نمادهای#وغدیر،#وصندوق و #وبانک متعادل بودند.

در گروه رایانه و اطلاعات و ارتباطات معاملات متعادل بود. نماد خبر ساز #های_وب بالاخره با جمع آوری صف فروش و البته حجم معاملات قوی که ۲۵ درصد از کل شناوری و ۳ درصد از کل شرکت بود متعادل شد و احتمالا بتواند در روزهای آینده روند متعادل خود را حفظ نماید.

در گروه دارویی همچنان معاملات فضای مناسبی داشت و اکثر نمادها معاملاتی با رشد حداکثری را دنبال نمودند. نماد #ریشمک از ابتدای عرضه در بازار، بازدهی قابل توجهی را برای سهامدارانش به همراه داشته است.

نماد #رمپنا و #حفاری نیز امروز با افزایش عرضه در محدوده های منفی به کار خود پایان دادند.

در پایان معاملات روز جاری شاخص کل با بیشترین تاثیر از معاملات مثبت نمادهای #فارس، #وبملت، #پارس، #وتجارت و با رشد ۷۰۶ واحدی روبرو شد. فروکش کردن هیجانات منفی ناشی از کاهش مجدد نرخ پایه برخی از فراورده های نفتی و بازگشایی مثبت نمادهای بانکی در کنار گزارش های مناسب فعالیت ماهانه برخی از نمادهای تاثیر گذار از عمده دلایل بهبود جو معاملات طی روز جاری بود.

منبع:کارگزاری آبان

گردآوری:مدیرسنتر

Download PDF