تحلیل و برررسی روزانه بورس: ۹ مهر ۹۷

کاهش شیب صعود با افزایش نرخ خوراک

بازار امروز را با فشار فروش در گروه پتروشیمی با توجه به مصوبه افزایش نرخ خوراک آغاز نمود. گروه فراورده های نفتی و فلزی و معدنی معاملات بهتری داشتند هرچند عرضه در کلیت بازار به دلیل لمس سطوح مقاومتی در شاخص کل محسوس بود. سرایت جو منفی گروه پتروشیمی به بقیه گروه ها باعث افزایش عرضه و ورود بسیاری از نمادها به محدوده منفی قیمتی پس از رالی صعودی اخیر شده است. قرار گرفتن شاخص کل در محدوده مقاومتی افزایش عرضه را به دنبال داشته که امری منطقی و مرسوم می باشد. در ادامه بازگشایی نمادهای #ومعادن و #شتران و و معاملات مثبت نماد #فولاد، اثر افت بیش از ۶ درصدی نماد #فارس را جبران نمود و شاخص کل پس از افت ابتدای بازار به محدوده مثبت وارد شد. افزایش عرضه مجددا در دقایق پایانی بازار محسوس می باشد و اکثر نمادهای گروه پتروشیمی مجددا به صف فروش رسیدند. در دیگر گروه ها صف #شپنا در حال عرضه بود و #کنور به صف فروش رسید، #فملی به محدوده های منفی وارد شد و #فولاد نیز از سقف مجاز قیمتی فاصله گرفت. گروه خودرو و انبوه سازی نیز با فشار فروش همراه بودند.

اما در بازار نماد های معاملاتي #خپارس، #كاما، #اخابر، #دابور#، #سپاها، #سفارس، #فباهنر، #فارس، #سدور، #تكمبا، #ديران و #قمرو، #شفن ، #شاملا، #كطبس، #رانفور، #ومعادن، #كهرام، #شیراز #وسینا #وکار #حکشتی بازگشایی می شدند.

در فلزی ها #ذوب با صف خرید جهت برگزاری کنفرانس متوقف شد. #فولاد با خبر افزایش سرمایه جذاب مورد توجه بود و در نزدیکی سقف مجاز داد و ستد شد و البته در انتهای بازار با افزایش عرضه مواجه شد، #فباهنر و #هرمز پس از بازگشایی بیش از ۶ درصد رشد داشتند، #فملی با توجه به وضعیت فروش محصولات در بورس کالا و البته تعادل قیمت جهانی مس امروز نیز با رشد بیش از ۲ درصدی روبرو بود که در ادامه با افت قیمت به محدوده منفی وارد شد، #فاسمین و #فنوال صف خرید دارند و #ارفع، #کاوه، #فسرب، #فولای و #کیمیا افت قیمتی را ثبت نموده اند. #فجر و #فنورد نیز همچنان در سقف قیمتی داد و ستد می شوند.

در محصولات شیمیایی نمادهای گروه پتروشیمی با خبر افزایش نرخ فشار فروش بالایی را تجربه کردند هرچند تقاضا نیز به صورت نسبی در کف قیمتی در ابتدای معاملات مناسب بود. معاملات نمادهای #پارس، #شاراک، #شغدیر، #پارسان، #زاگرس، #شپترو و #ساینا با صف فروش دنبال شد. درادامه با فروکش کردن هیجانات، صف فروش برخی از نمادهای گروه محصولات شیمیایی جمع آوری شد که در دقایق پایانی بازار مجددا با صف فروش مواجه شدند.

در گروه فراورده های نفتی امروز نماد #شپنا همچنان صف خرید خود را حفظ کرد و این در حالی بود که که #شبندر و #راز و #شاوان متوقف شدند و #شبریز، #ونفت، #شسپا و #شبهرن به محدوده های منفی وارد شد.

در معدنی ها پس از کاهش هیجانات ابتدای بازار، جو معاملات بهبود داشت و بازگشایی و رشد بیش از ۱۰ درصدی نماد #ومعادن، صف خرید نماد #کدما، رشد بیش از ۵ درصدی #کاما و #کمنگنز، معاملات مثبت #کگل و #کچاد با رشد بیش از ۱ درصدی و البته معاملات منفی #کنور از تحولات این گروه بود.

در گروه عرضه برق، #وهورو #دماوند به صف خرید رسیدند.

در گروه سیمانی، رالی صعودی همچنان گروه را با رشد مواجه می نماید.

در گروه انبوه سازی با لمس سطح مقاومتی هارمونیک شاهد افت قیمت در اکثر نمادها هستیم. #وساخت، #ثفارس، #ثتران، #ثنوسا، #ثشاهد، #ثباغ با فشار فروش روبرو بودند.

در گروه خودرو و قطعات، نیز امروز فشار فروش محسوس بود.

در گروه حمل و نقل نمادهای #حپارسا و #توریل مورد توجه بودند.

در گروه واسطه گری مالی متعادل در جریان بود و نماد #ولبهمن با رشد بیش از ۹ درصدی روبروست.

در گروه بانک امروز نیز صف خرید سنگین نماد #وتجارت ادامه دشاشت و به جز نماد #وپارس بقیه نمادهای قابل معامله تقاضای قابل قبولی را سپری نمودند

در گروه محصولات کانی غیرفلزی اکثر نمادها با افت همراه شدند و البته دو نماد #کسرا و #کرازی بعد بازگشایی با رشد حدود ۱۰ درصدی مواجه بودند.

در گروه ساخت محصولات فلزی همچنان #فجام و #فاراک، مورد بودند.

در چند رشته ای ها نماد #وامید پس از صفاف سازی مناسب مورد توجه بودند.

در گروه رایانه، اطلاعات و ارتباطات #تاپکیش، #افرا و #سیستم مورد توه بودند.

در گروه استخراج زغال سنگ، همه نمادها معاملات مبتی را سپری نمودند.

در پایان معاملات روز جاری شاخص کل با بیشترین تاثیر از رشد نمادهای #فولاد، #ومعادن، #شتران، #شبندر با افزایش ۳۷۵ واحدی روبرو شد. رالی صعودی اخیر و لمس محدوده متراکم مقاومتی شاخص کل که با خبر افزایش نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی نیز همراه شد، افزایش عرضه در بازار روز جاری را به دنبال داشت.

منبع:دیدگاه آبان

گردآوری:مدیرسنتر

Download PDF