تحلیل و بررسی روزانه بازار بورس: ۲۳خرداد ۹۷

بازاری سراسر مثبت

به جز نمادهای فلوله، فپنتا و فسپا که منفی و نمادهای کمنگنز و فجر که صف فروش بودند، سایر نمادهای گروه فلزی و معدنی با معاملاتی پرتقاضا و مثبت دنبال شدند و اکثرا صف خرید را تجربه کردند به طوریکه در همان ابتدای بازار با جهش ۱۰۰۰ واحدی شاخص کل مواجه گشتیم و در نهایت بازاری سراسر مثبت را نظاره گر بودیم. در اواسط بازار نماد فملی با توجه به افشای اطلاعات با اهميت (تعدیل مثبت ۲۷ درصدی) متوقف شد و نماد ذوب پس از افشاي اطلاعات با اهميت (گزارش استرداد و تهاتر مبلغ ۱،۳۲۲،۰۴۸،۰۷۴،۷۰۴ ريال از سازمان امور مالياتي) با رشد ۱۰ درصدی و صف خرید ۱۷۰ میلیون سهمی مورد بازگشایی قرار گرفت در پایان معاملات نیز شاخص کل در بازاری سراسر مثبت اما متاثر تر از معاملات مثبت نمادهای فولاد، فارس، فملی، کگل، فخوز، جم، تاپیکو، شبندر، ومعادن و وغدیر با رشد چشمگیر حدود ۲۷۵۰ واحدی در قله ۹۹۱۲۸ واحدی رسید که در این بین نمادهای رانفور و دانا بیشترین تاثیر منفی را ایجاد کردند.

در جو هیجانی مثبت امروز، رشد و اقبال (برخلاف انتظار) گروه خودرویی و تشکیل صف خرید اکثر آنها را نظاره گر شدیم، نمادهای خديزل نیز پس از برگزاری مجمع عادی ساليانه صاحبان سهام و تقسيم سود نقدی ۶۰۰ ریالی با رشد ۵ درصدی و صف خرید و خرينگ پس از برگزاري مجمع عادي ساليانه بدون تقسيم سود نقدي با رشد ۱۵ درصدی مورد بازگشایی قرار گرفتند تا این گروه خبر محور با معاملاتی مثبت به کار خود پایان دهند در سوی دیگر، حرهشا تک نماد منفی بازار پایه گروه اکثرا مثبت حمل و نقل بود. رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با تاکید بر این‌که در سال جاری قیمت قطعات حدود ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت، اظهار کرد: با توجه به نوسانات و افزایش قیمت در سایر بازارها، قطعه نیز به طور حتم گران خواهد شد چراکه قطعه‌سازان در حال حاضر در حاشیه ضرر قرار دارند.وی با بیان این‌که با خروج حجم نقدینگی از این بازار شاهد کاهش قیمت خودرو خواهیم بود، گفت: اگر دولت دست از قیمت گذاری بردارد و همچنین خودروسازان پول قطعه سازان را بدهند، قیمت‌ خودرو تعدیل خواهد شد.

درگروه های مثبت شیمیایی، پالایشگاهی و روانکارها که اکثرا صف خرید شدند و یا تا آستانه صف خرید شدن پیش رفتند، نماد شفارا از تک نمادهای منفی این گروه بود. مالک آلمانی و ۹۰ درصدی شرکت معروف و قدیمی صنعت شوینده یعنی هنکل پاک وش از برنامه تغییر ساختار اساسی و خروچ همیشگی از بازار سرمایه ایران خبر داد.

وبیمه تک نماد متعادل و منفی گروه اکثرا مثبت و صف خرید (یا در آستانه صف خرید شدن) سرمایه گذاری بود این در حالی بود که در گروه مهجور بانکی نیز با افزایش تقاضا، نوسانات مثبتی مواجه بودیم به طوریکه نمادهای وپست و وپارس با صف خرید همراه شدند.

نماد تازه وارد سپ پس از انتشار شفاف سازی (عدم رخداد خاصی در نحوه سودآوری) با رشد حدود ۵ درصدی به گردونه دادوستدها بازگشت، در سایر نمادهای گروه آی تی و انفورماتیک نیز معاملاتی مثبت در جریان بود تا جایی که نمادهای مرقام، افرا و مداران صف خرید را تجربه کردند.

در گروه اکثرا مثبت ساختمانی، صف فروش نمادهای وآذر و ثاباد و معاملات منفی نمادهای ثعمرا، ثاخت، ثالوند و وتوس قابل توجه بود در آنسو، سرخ رنگی و صف فروش نمادهای سبجنو، سصفها، سدشت، ساربیل و سخزر در گروه سبز پوش سیمانی، جلب توجه می کرد. در گروه مثبت محصولات كاغذی، نماد چكاپا پس از افشاي اطلاعات با اهميت (تعدیل مثبت به واسطه تغییرات ارزی) با رشد ۱۰ درصدی مورد بازگشایی قرار گرفت و در ادامه صف خرید شد.

در شروع بازار نمادهای غمارگ، غدیس، اوان، ولغدر، غشاذر، شدوص و ریشمک با توجه به رشد بيش از ۲۰ درصدي قيمت و به منظور اطلاع شرکت و در اواسط بازار نمادهای ولملت، فایرا و شیراز با توجه به افشاي اطلاعات با اهمیت و در پايان معاملات نمادهاي سايپا ديزل(خكاوه)، ايران ترانسفو(بترانس) جهت برگزاري مجامع عادي ساليانه تصويب صورت هاي مالي و حق تقدم استفاده نشده شركت سرمايه گذاري گروه صنايع بهشهر ايران(وصناح) با توجه به پايان مهلت پذيره نويسي متوقف شدند.

منبع:کارگزاری آبان

گردآوری:مدیر سنتر

Download PDF