تحلیل و بررسی روزانه بازار بورس: ۲۸خرداد ۹۷

افزایش عرضه ها

مطابق انتظار با افزایش عرضه ها در کل بازار، بخصوص گروه های پیشرویی نظیر فلزی، معدنی، پالایشگاهی و پتروشیمی مواجه شدیم که در این بین، نکته قابل تامل، عدم عقب نشینی خریداران (ادامه ورود نقدینگی تازه نفس) و در نتیجه افزایش حجم دادوستدها می باشد که می توان ادامه رشد بازار سرمایه را با پویایی و شادابی مضاعفی همراه سازد. در گروه های اکثرا مثبت و پرحجم فلزی و معدنی، معاملات منفی نمادهای فسرب (صف فروش)، کبافق، کاما، زنگان، فزرین، فولای، فنوال، فباهنر، میدکو، فروس، فپنتا، فجر و فسپا (صف فروش) را نظاره گر شدیم همچنین نماد پرحاشیه ذوب که درپی بهبود وضعیت مالی و کاهش هزینه های مالی، به سود نشستن شرکت و خبر افزایش سرمایه، صعودی سریع را تجربه می کند، در نیمه دوم بازار، با عرضه ناگهانی صف خرید ۱۹۵ میلیون سهمی توسط حقوقی مواجه شد و در نهایت متعادل و با حجم معاملات چشمگیر ۵۳۵ میلیون سهمی به کار خود پایان داد. نماد ارزنده کچاد نیز پس از برگزاری مجمع عادی سالیانه تقسیم سود نقدی ۳۳۰ ریالی با رشد حدود ۱۶٫۵ درصدی مورد بازگشایی قرار گرفت، در پایان معاملات نیز، شاخص کل در بازاری پرحجم و مثبت  متاثر از معاملات مثبت نمادهای فولاد، فارس، کچاد، کگل، فخوز، جم و تاپیکو با رشد چشمگیر حدود ۲۰۸۱ واحدی، در قله ۱۰۴ هزار واحدی آرام گرفت که در این بین نمادهای شتران و اخابر بیشترین تاثیر منفی را ایجاد کردند.

در گروه اکثرا متعادل و مثبت آی تی و انفورماتیک، ادامه صف خرید نماد تازه وارد سپ و ثبت بازدهی ۳۹ درصدی از زمان عرضه اولیه، قابل توجه بود.

درپی افزایش عرضه ها، شاهد منفی شدن اکثر نمادهای گروه خبر محور خودرویی بودیم که در این بین نمادهای خشرق، خپویش، خرینگ، خزر، خوساز و خمهر از فشار فروش بیشتری برخوردار بودند و صف فروش شدند، نماد خمحرکه نیز پس از برگزاری مجمع عادی سالیانه تقسیم سود نقدی ۵ ریالی با رشد حدود ۸ درصدی مورد بازگشایی قرار گرفت. نماینده سازمان بورس امروز در مجمع سالانه شرکت سایپا دیزل اعلام کرد نماد معاملاتی سهام این شرکت پس از انتقال به بازار پایه بازگشایی خواهد شد. گفتنی است شرکت سایپا دیزل با تو جه به زیان انباشته سنگین و عدم توانائی شرکت برای انتشار گزارش افزایش سرمایه از این پس در بازار پایه فرابورس بازگشایی خواهد شد.سایپا دیزل در حال حاضر هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان زیان انباشته داره که این رقم بیش از ۵ برابر سرمایه شرکت است.

علیرغم افزایش عرضه ها در کل بازار، و نمایان شدن معاملات منفی گروه های شیمیایی، پالایشگاهی و روانکارها، عرضه محدود همراه با ادامه صف خرید پرحجم نماد زاگرس در کنار تشکیل صف خرید مجدد نمادهای پترول، شاراک و تاپیکو جلب توجه می کرد.

تشکیل صف خرید نمادهای وبصادر و وکوثر به دلیل خبر افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها و میهن به دلیل معامله بلوکی در گروه های مهجور بانکی و بیمه ای که معاملاتی اکثرا متعادل داشتند، نمایان تر از دادوستدهای سایر هم گروهی ها بود، سازمان خصوصي سازي در نظر دارد، ۲۸۵,۹۹۶,۸۷۲ سهام مديريتي غير كنترلي شرکت بيمه اتكايي امين را بطور نقد يا شرايطي (۳۰ درصد نقد و مابقي اقساط مساوي ۶ ماهه طي ۴ سال با نرخ ۱۳ درصد) به قيمت پايه هر سهم، معادل قيمت بس شدن سهم روز قبل از عرضه به اضافه ۲۰ درصد، به شرط آنكه از مبلغ ۱,۲۵۴ ريال كمتر نباشد، امروز به فروش برساند.

درنیمه اول بازار به جز نماد حسینا که منفی بود، سایر نمادهای گروه حمل و نقل اکثرا شروعی مثبت داشتند، در این میان نمادهای حتاید، حرهشا و حپارسا از اقبال بیشتری برخوردار بودند اما در نیمه دوم بازار و با افزایش فشار فروشندگان، گروه مذکور هم منفی شدند تا جایی که نماد حتوکا با صف فروش به کار خود پایان داد، نماد حسير نیز پس از افشای اطلاعات با اهميت (توضیحات تکمیلی در مورد بند ۴ و ۵ گزارش حسابرسی شده)، با رشد حدود ۱٫۷ درصدی مورد بازگشایی قرار گرفت.

گروه های ساختمانی و سیمانی پس از شروعی متعادل، با نوسانات منفی مواجه شدند که با توجه به رشد روزهای گذشته، استراحت و اصلاح مذکور امری منطقی جلوه می داد، نماد ثتران نیز پس از انتشار شفاف سازی برگزاری مزایده فروش ۸ قطعه ملک مزوعی حدود ۹۵ هکتار موصوف به زمین شهریار، با افت حدود ۵ درصدی قیمت و صف فروش مورد بازگشایی قرار گرفت.

گروه کم شناور، دانش بنیان اما متعادل و مثبت امروز دارویی، با صف خرید نمادهای دپارس، پخش، دتماد، دسینا، دلقما و دکیمی سپری شدند، در اواسط بازار نیز نماد دشيری به دليل رشد بيش از ۴۰ درصدی قیمت طي ۵ روز معاملاتي متوالي، متوقف شد.

در شروع بازار نمادهای خکار، کسرا و بهپاک با توجه به افشای اطلاعات با اهميت در ادامه بازار نمادهای مرقام، کتوکا و فاراک با توجه به رشد بيش از ۲۰ درصدي قيمت و به منظور اطلاع رساني شركت به بازار در خصوص علل آن و نماد شبهرن با توجه به افشاي اطلاعات با اهميت و در پايان معاملات، نمادهاي ذغال سنگ نگين طبس(كطبس)، فولاد خوزستان(فخوز)، پتروشيمي شازند(شاراك)، گسترش سرمايه گذاري ايرانيان )وگستر) و شهد ايران(غشهد) جهت برگزاري مجامع عادي ساليانه تصويب صورت هاي مالي، باما(كاما) جهت برگزاري مجامع عادي ساليانه تصويب صورت هاي مالي و فوق العاده تصميم گيري در خصوص افزايش سرمايه و اصلاح اساسنامه و سرمايه گذاري صنعت بيمه(وبيمه) جهت برگزاري مجمع عادي به طور فوق العاده انتخاب اعضاء هيئت مديره متوقف شدند.

منبع:کارگزاری آبان

گردآوری:مدیرسنتر

Download PDF