تحلیل و بررسی روزانه بازار بورس: ۳۰خرداد ۹۷

ادامه رکورد زنی شاخص کل

طی دادوستدهای امروز و در ادامه رشد چشمگیر بازار سرمایه که همسو با رشد اکثر گروه ها، بخصوص گروه های پیشروی فلزی، معدنی و پتروشیمی بود، افزایش تقاضا در گروه مبهم اما ارزنده پالایشگاهی و روانکارها و تشکیل صف خرید اکثر آنها قابل توجه بود همچنین در ادامه ورود نقدینگی خروشان جامعه به بازار سرمایه و در نتیجه تشکیل جو هیجانی و مثبت، معاملات منفی نمادهای فملی، فولای، فایرا، زنگان، کیمیا فرآور و فجر و تشکیل صف فروش نماد فنوال جلب توجه می کرد. نماد ومعادن پس از انتشار پوشش ۱۰۲% در گزارش ۱۲ ماه ۹۶ (که با رشد ۱۵۷% نسبت به سال ۹۵ مواجه شده)، با رشد ۷ درصدی و نماد شبهرن پس از انتشار شفاف سازی تغییر با اهمیت پیش بینی درآمد (رشد ٢۴ درصدی در سود عمدتا به دلایل تغییر نرخ ارز صادراتی، کاهش تخفیفات، کاهش بهای تمام شده و کاهش هزینه مالی) با رشد ۵ درصدی مورد بازگشایی قرار گرفت. در پایان معاملات شاخص کل در ادامه بازار پرحجم و مثبت، متاثر از معاملات مثبت نمادهای فولاد، ومعادن، کچاد، کگل، شپنا، پارسان و فارس با رشد چشمگیر مجدد حدود ۲۳۶۸ واحدی، در قله ۱۰۹ هزار واحدی آرام گرفت که نمادهای فملی و وبملت بیشترین تاثیر منفی را ایجاد کردند.

علیرغم شفاف سازی های مکرر و انتشار صورت مالی شرکت های وب شاهد ادامه توقف طولانی مدت نماد مذکور در این بازار مثبت بودیم این در حالی بود که به جز نمادهای فن آوا و مرقام که نوسانات منفی را تجربه کردند، سایر نمادهای گروه آی تی و انفورماتیک، اکثرا با رشد قیمت و صف خرید به کار خود پایان دادند، در اواخر بازار نیز نماد اوان با توجه به رشد بيش از ۲۰ درصد طی ۵ روز متوالی متوقف شد.

در اواسط بازار و پس از شروع منفی گروه خودرویی، شاهد افزایش تقاضا و بهبود جو گروه و در نتیجه نمایان شدن نوسانات مثبت آنها بودیم در این بین نمادهای خمحور (صف خرید)، خمهر، خفنر (صف خرید)، خاذین، خنصیر و خساپا از تقاضای بالاتری نسبت به هم گروهی ها برخوردار بودند اما در اواخر بازار اکثر نمادهای خودرویی صف خرید و یا تا آستانه صف خرید شدن پیش رفتند. دبیر انجمن قطعه ‌سازان همگن گفت: قیمت مواد اولیه ۴۰ تا ۴۵ درصد افزایش داشته است و باید به طور طبیعی قیمت قطعات نهایی نیز ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش پیدا کند. وی یادآور شد: بسیاری از قطعه‌سازان امروز با حداقل ظرفیت‌ کار می‌کنند چون هر قطعه‌ای که تولید می‌شود حداقل ۳۰ درصد برای قطعه‌ساز ضرر دارد.

در گروه حمل و نقل که اکثرا معاملاتی متعادل را تجربه کردند، نماد حريل پس از برگزاری مجمع عادی ساليانه صاحبان سهام و تقسيم سود نقدی ۱۰ ریالی با رشد حدود ۵ درصدی مورد بازگشایی قرار گرفت.

در گروه اکثرا متعادل بانکی، نمادهای وکوثر و وخاور با صف خرید همراه بودند، نمادهای وگردش پس از برگزاری مجمع عادی به طور فوق‌العاده صاحبان سهام و و وبصادر پس از انتشار شفاف سازی (کاهش زیان) به ترتیب با افت حدود ۸ درصدی و رشد حدود ۱۰ درصدی مورد بازگشای قرار گرفتند اما در انتهای بازار و فشار فروشندگان، صف فروش شد.

به جز نمادهای سرچشمه و واعتبار که متعادل و منفی بودند، سایر نمادهای سرمایه گذاری اکثرا مثبت و با صف خرید دنبال شدند، نماد ارزنده وسپه نیز پس از انتشار شفاف سازی مبنی بر عدم رخداد با اهمیتی در EPS شرکت، با رشد ۱۰ درصد و صف خرید مورد بازگشایی قرار گرفت، در سوی دیگر نماد ولغدر نیز با توجه به افشاي اطلاعات با اهميت (فسخ قرار داد خرید ۱۵۳ دستکاه کامیون از شرکت ایران خودرو دیزل) متوقف شد.

کاذر نماد صف خرید، کسرا نماد مثبت و کتوکا و کپشیر نمادهای صف فروش، گروه متعادل و منفی کانی های غیر فلزی در بازار امروز بودند، نماد شليا نیز که در همان شروع بازار به دليل افشاي اطلاعات با اهميت (۲۴% تعدیل منفی) متوقف شده بود با افت ۵ درصدی و صف فروش به گردونه دادوستدها بازگشت.

نمادهای وصندوق، ونیکی، وبهمن، وصنعت، زمگسا، شخارک، وبانک، شسپا، شیران، سپ، وتوسم، و فولاژ با توجه به تغييرات بيش از ۲۰ درصدی قيمت و به منظور اطلاع رسانی در خصوص آن و شركت هاي  تايرا، غنوش و غديس جهت برگزاري مجامع عادي ساليانه صاحبان سهام و تصويب صورت هاي مالي و نماد بسويچ جهت برگزاري مجمع فوق العاده تصميم گيري در خصوص افزايش متوقف شدند.

منبع:کارگزاری آبان

گردآوری:مدیرسنتر

Download PDF