گروه فلزی و معدنی بر مدار صعود

درگروه استخراج کانه های فلزی و درپی انتشار گزارش ماهانه خوب کچاد، شاهد تشکیل صف خرید پرحجم آن در شروع بازار بودیم که موجب افزایش تقاضا، معاملات مثبت و در نهایت تشکیل صف خرید سایر هم گروهی ها شد در سوی دیگر، گروه فلزات اساسی نیز شروعی پرتقاضا و مثبت را تجربه کردند تا جایی که نمادهای ارفع، فمراد، کاوه، ذوب، فخوز، وتوکا، فباهنر، فولاد، فرآور، کیمیا و فولای، کشرق، فخاس با صف خرید مواجه شدند، نماد فایرا پس از برگزاري مجمع عادی به طور فوق العاده انتخاب اعضا هيئت مديره و افشای اطلاعات با اهميت با افت حدود ۶ درصدی و در ادامه افت ۱۰ درصدی و تشکیل صف فروش و نماد هرمز پس از افشای اطلاعات با اهميت (پایان سال مالی ۹۶ با ۲۴% تعدیل مثبت) با رشد حدود ۷ درصدی مورد بازگشایی قرار گرفتند. محسن کوهکن ریزی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از انعقادقرارداد جدید شرکت ذوب آهن خبر داد و گفت: مطالعات در حال انجام است تا چرخه آب کامل شده و آب مصرفی آنها هدر رفت نداشته باشد. در پایان معاملات امروز شاخص کل  تحت تاثیر معاملات مثبت نمادهای وامید، کگل، فملی، کچاد، فولاد و فخوز با رشد حدود ۳۴۹ واحدی به ارتفاع ۹۵۷۹۴ واحدی رسید که در این بین نمادهای شبندر و پارسان بیشترین تاثیر منفی را ایجاد کردند.

در جو مثبت امروز با صف خرید نمادهای حفارس، حتاید و حپترو و تشکیل صف فروش نماد حپارسا در گروه حمل و نقل مواجه بودیم در سوی دیگر و در گروه اکثرا متعادل خودرویی، نمادهای خوساز، خلنت، خمهر و خمحور صف خرید شدند اما  نمادهای خشرق (صف فروش)، خرینگ، خفنر(صف فروش)، خموتور، ختوقا، خکار و ختراک با فشار فروش و معاملاتی منفی تر از هم گروهی ها همراه بودند، نماد خزامیا نیز پس از افشای اطلاعات با اهميت و پس از رفع تعليق، با افت حدود ۷ درصدی مورد بازگشایی قرار گرفت. بر اساس بخشنامه‌ای که از سوی دفتر واردات گمرک ایران به گمرکات سراسر کشور ابلاغ شده؛ واحدهای تولیدی دارای پروانه بهره‌برداری و ماشین‌آلات خط تولید واحدهای تولیدی دارای جواز تأسیس از پرداخت ۴درصد مالیات علی الحساب واردات قطعی معاف شدند تا به این طریق هزینه‌های تامین مواد اولیه بنگاه‌های تولیدی در کشور کاهش یابد.

گروه پالایشگاهی با توجه به انتشار گزارشات کمتر از انتظار اهالی بازار، ادامه ابهامات و کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی، با فشار فروش و معاملاتی اکثرا منفی دنبال شدند تا جایی که نماد پرحاشیه شبندر همراه نماد شبریز صف فروش را تجربه کردند در سوی دیگر و در گروه شیمیایی نیز، دادوستدهای اکثرا متعادل و منفی را نظاره گر بودیم در این بین نماد شپترو به دلیل خبر افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها، همچنان با صف خرید و در کنار صف خرید نمادهای شگل و شسینا به کار خود پایان دادند.

به جز نمادهای وامید (صف خرید)، ویانک، امید، وسپه، وخارزم، وبهمن، سدبیر، وبوعلی و وسبحان که با نوسانات مثبتی سپری شدند، در سایر گروه های سرمایه گذاری و واسطه‌گری ‌های مالی، معاملاتی اکثرا متعادل و منفی در جریان بود. مرکز ارتباطات صندوق بین المللی پول در پاسخ به مکاتبه انجام شده درباره اقدام آمریکا در قرار دادن نام ولی اله سیف رییس کل بانک مرکزی در فهرست تحریم های این کشور، اعلام کرد که همکاری خود را با ایران ادامه خواهد داد.

ثاباد، ثتران و ثامان نمادهای صف خرید گروه متعادل ساختمانی در بازار امروز بودند در طرف دیگر بازار و درگروه متعادل با گرایش منفی غذایی، قبل از شروع بازار غپينو با توجه به افشاي اطلاعات با اهميت (تعدیل منفی ۲۹ درصدی به دلیل کاهش فروش و افزایش بهای تمام شده) متوقف گرديد و نمادهای غمارگ، غگلستا (صف خرید)، غپاذر، غفارس و غدیس معاملاتی مثبت را تجربه کردند.

در پايان دادوستدهای امروز نمادهاي كارخانجات دارو پخش(دارو)، كارت اعتباري ايران كيش(ركيش)، صنايع مس شهيد باهنر(فباهنر)، بازرسي فني و كنترل خوردگي تكين كو(رتكو) جهت برگزاري مجامع عادي ساليانه تصويب صورت هاي مالي و پارس سويچ(بسويچ) جهت برگزاري مجمع فوق العاده تصميم گيري در خصوص افزايش سرمايه متوقف شدند.

منبع:کارگزاری آبان

گردآوری:مدیر سنتر

Download PDF