تحلیل و بررسی روزانه بورس: ۱۶ مرداد ۹۷

ردپای عرضه ها در بی میلی بازار

بازار کار خود را افت در نمادهای مطرح آغاز کرد و در واقع عرضه های سنگین روز گذشته تا حدودی التهاب خرید در درصدهای مثبت را کاهش داد و عقب نشینی نسبی در اکثر گروه ها دیده می شد، به نظر می رسد با رشد اخیر و البته عرضه سنگین در نمادهای بزرگ تا حدودی تمایل بازار چرخش به سمت نمادهای رشد تکرده و مستعد زیاد شده باشد.
در گروه فلزات اساسی همسو با جو کلی بازار، معاملات در ابتدای بازار با افت همراه بود و در ادامه شاهد بهبود داد و ستدها بودیم. #ذوب، #فملی، #کاوه از نمادهای مورد توجه بازار بودند و نماد #کاوه از معدود شرکت هایی بود که معاملات را با صف خرید به پایان رساند.
در گروه فراورده های نفتی با توجه به اشاره به ورود محصولات این گروه به بازار ثانویه ارز شاهد بازگشت قیمتی اکثر نمادها در ابتدای بازار بودیم. #شاوان و #شراز با افزایش تقاضا به صف خرید رسیدند و در ادامه افزایش عرضه در مقاصعی #شپنا را به صف فروش نیز رساند. نماد #شبریز پس از برگزاری کنفرانس در رابطه با رشد ۵۰ درصدی، به معاملات بازگشت و رشد حدود ۷ درصدی را تجربه نمود.
گروه محصولات شیمیایی نیز در اکثر نمادها با معاملاتی متعادل روبروست. در نمادهای #پارس، #شاراک، #جم، #فارس،# #پارسان، #پترول، #شخارک، #شپدیس داد و ستد ها در محدوده مثبت در جریان بود. نماد #شاراک با افزایش تقاضا به صف خرید نیز رسید و در ادامه افزایش عرضه سهم را به محدوده منفی کشاند.
گروه بانکی پس از مدت ها بی توجهی بازار، در سه نماد #وبملت، #وتجارت و #دی با اقبال سرمایه گذاران مواجه شد. وضعیت مناسب نموداری در کنار موجودی مناسب ارزی و رویه واگذاری شرکت های تحت تملک از دلایل اقبال به این گروه می باشد.
در گروه عرضه برق معاملات متعادل و مثبت است و نماد #بفجر علیرغم عرضه سنگین هلدینگ خلیج فارس در روز گذشته، همچنان روند صعودی پرقدرت خود را حفظ نمود.
در گروه معدنی به جر نمادهای #کاما #کبافق و #کدما، معاملات به محدوده های منفی وارد شده و نماد #کنور نیز به صف فروش رسیده است.
در تک نمادها #جم و #حفاری نیز به دلیل ضرورت برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی متوقف شدند.
گروه سیمانی و انبوه سازی و کاشی و سرامیک، امروز و با کاهش هیجان خرید در گروه های مطرح چند وقت اخیر، با افزایش تقاضا مواجه شدند
در گروه خودرو نیز شاهد تشکیل صف خرید در اکثر نمادها بودیم.
در گروه رایانه و اطلاعات معاملات امروز نیز متعادل و بدن هیجان دنبال شد. نماد #های_وب پس از حواشی زیاد ایجاد شده پیرامون قراردادهای جدید و صورت های مالی حسابرسی شده سال ۹۶، مجمع خود را برگزار نمود و بدون تقسیم سود صورت های مالی سال ۹۶ را تصویب کرد. شایعاتی مبنی بر عدم تایید رویه حسابداری صورت های مالی در سال ۹۶ توسط حسابرس ویژه به گوش می رسد که همچنان وضعیت بازگشایی نماد را مبهم کرده است.
در پایان معاملات روز جاری شاخص کل با بیشترین تاثیر از رشد نمادهای #فملی، #پارسان، #همراه، #شپدیس با افزایش ۲۵۶ واحدی روبرو شد. عرضه های سنگین در معاملات روز قبل اثرات خود را بازار امروز به طور محسوس نشان داد و تا حدود زیادی هیجان خرید را آرام نمود. کشف نرخ بالاتر از ۸۰۰۰ تومانی دلار در بازار ثانویه خبر خوبی است که می تواند مجددا بازار نمادهای صادرات محور را داغ نماید.

منبع:کارگزاری آبان

گردآوری:مدیرسنتر

 

Download PDF