تحلیل و بررسی روزانه بورس: ۱مرداد ۹۷

گسترش جو منفی بازار

در بازار امروز اکثر گروه ها و نمادها با عقب نشینی محسوس خریداران و غلبه فروشندگان، معاملاتی منفی را تجربه کردند که از گسترش جو منفی دادوستدها حکایت داشت. در گروه فلزی و معدنی که معاملاتی اکثرا منفی در جریان بود، صف خرید نمادهای فسپا و فخاس، صف فروش نمادهای کاوه، فلوله، زنگان، فنوال، فمراد، کنور، ارفع، فجر و فروس و ادامه دادوستدهای پرحجم، متعادل و مثبت نماد فملی، نمایان تر از معاملات سایر هم گروهی ها بود. نمادهای فولاژ و فولاد پس از برگزاري مجامع ساليانه صاحبان سهام و تقسيم سود نقدي ۱۳۶ و ۲۵۰ ریالی با رشد به ترتیب حدود ۱ و ۳ درصدی و نماد فمراد پس از برگزاري مجمع عادي ساليانه بدون تقسيم سود نقدي با افت حدود ۳ درصدی مورد بازگشایی قرار گرفتند. در پایان دادوستدهای امروز شاخص کل تحت تاثیر جو منفی بازار و معاملات منفی نمادهای فارس، تاپیکو و کچاد با افت حدود ۱۷۲ واحدی در ارتفاع ۱۰۸٫۶ هزار واحدی آرام گرفت، در این بین جابجایی بلوک، معاملات دو طرفه و بازگشایی مثبت نمادهای شاخص ساز فولاد، شپنا، شبریز، پارس و فملی از ریزش بیشتر شاخص کل جلو گیری کرد و بیشترین تاثیر مثبت در شاخص کل ایجاد کرد.

شسینا و شسپا نمادهای صف خرید و شاراک، شپدیس و جم معدود نمادهای مثبت گروه های اکثرا منفی پتروشیمی، پالایشگاهی و روانکارها در بازار کم فروغ امروز بودند، نماد تازه وارد پارس پس از برگزاری مجمع ساليانه صاحبان سهام و تقسيم سود نقدی ۴۷۵۰ ریالی، متعادل، نمادهای شبریز و شپنا پس از برگزاری مجامع ساليانه صاحبان سهام و تقسيم سودهای نقدی ۳۰۰ ریالی با رشد حدود ۸٫۵ و ۶ درصدی و نماد شفن پس از برگزاری مجمع ساليانه صاحبان سهام و تقسيم سود نقدی ۵۰۰۰ ریالی با افت حدود ۱٫۵ درصدی مورد بازگشایی قرار گرفتند.

اکثر نمادهای گروه خودرویی شروعی منفی داشتند که با گذشت زمان بر شدت معاملات منفی آنها افزوده شد به طوریکه اکثرا صف فروش و یا تا آستانه صف فروش شدن پیش رفتند در این بین ادامه صف خرید نماد خفنر قابل توجه بود، نمادهای خودرو و خپارس نیز پس از برگزاری مجمع ساليانه صاحبان سهام و تقسيم سود نقدی ۶ ریالی برای خودرو و بدون تقسیم سود برای خپارس به ترتیب با رشد حدود ۲ و افت حدود ۲ درصدی مورد بازگشایی قرار گرفتند.

نماد وصندوق پس از برگزاری مجمع ساليانه صاحبان سهام و تقسيم سود نقدی ۲۴۰ ریالی با رشد حدود ۳٫۵ درصدی مورد بازگشایی قرار گرفت. رحیم زارع، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه این کمیسیون و کمیته های مختلف حدود یک سال و نیم با دعوت از بخش خصوصی روی لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده در حال کار هستند ،​گفت: تغییرات در این قانون به نفع تولیدکننده و مصرف کننده است.مالیات با نرخ صفر برای صادرکنندگان و مالیات با نرخ ترجیحی ۳ درصد و مالیات با نرخ ۹ درصد هم پیش بینی شده است.

آپ و اپرداز نمادهای صف فروش گروه اکثرا متعادل و منفی آی تی و انفورماتیک در بازار امروز بودند در انسو و در گروه های اکثرا منفی سیمانی و ساختمانی، نمادهای کیسون، ثنظام، سخوز، ساروم، سبحان و سخاش با معاملاتی مثبت و نمادهای سقاین، سفانو، سکرما و سغرب با صف خرید سپری شدند، نماد ستران نیز پس از برگزاری مجمع عادی ساليانه بدون تقسيم سود نقدی با افت حدود ۴ درصدی مورد بازگشایی قرار گرفت.

در پايان معاملات نماد همكاران سيستم(سيستم) جهت برگزاري جلسه هيئت مديره تصميم گيري در خصوص افزايش سرمايه متوقف شد.

منبع:کارگزاری آبان

گردآوری:مدیرسنتر

Download PDF