تحلیل و بررسی روزانه بورس: ۱۰ تیر ۹۷

بازاری سراسر منفی

در گروه های فلزی، معدنی، شیمیایی، پالایشگاهی و روانکارها، شسینا، فخاس، فنورد و فمراد با صف خرید و معاملات مثبت نمادهای شاملا، پاکشو، شوینده، شرنگی، فولاژ، شزنگ و ونفت مواجه شدیم، سایر هم گروهی ها با فشار فروشندگان یا صف فروش شدند و یا تا آستانه صف فروش شدن پیش رفتند، تا بازاری سراسر منفی را مشاهده کنیم همچنین در اواخر بازار با جمع آوری صف فروش نماد فایرا، جهش قیمتی و نوسانات مثبت آنرا نظاره گر شدیم. تخفیف خوراک پتروشیمی ها ابلاغ شد که  شامل میعانات گازی، گاز طبیعی خوراک و دیگر خوراک های تحویلی به واحد های تولیدی توسط شرکت های تابعه وزارت نفت  می باشد. از این پس نرخ خوراک پتروشیمی ها باید با قیمت دلار ۳۸۰۰ تومان محاسبه شود. در پایان معاملات شاخص کل در بازاری سراسر منفی و متاثر از معاملات منفی اکثر نمادها بخصوص نمادهای فملی، فولاد، تاپیکو، فخوز، کچاد، جم و فارس با افت حدود ۲۸۳۴ واحدی به ارتفاع  ۱۰۸٫۷ واحدی رسید که در این بین نمادهای اخابر و افست بیشترین تاثیر مثبت را ایجاد کردند.

در بازار منفی امروز که گروه خودرویی نیز شروعی منفی را داشتند، صف خرید نمادهای خکار، خوساز، خفنر، خمحور، خموتور (در آستانه صف خرید شدن) و خاذین جلب توجه می کرد، در شروع بازار نماد خاذین به دلیل ادامه رشد سریع برای انتشار شفاف سازی متوقف شد، در اواخر بازار نیز نماد خگستر با جهش قیمتی به صف خرید رسید. مدیرعامل ایران خودرو دیزل از سهم ۳۰ درصدی این شرکت در طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل تجاری خبر داد و گفت:‌ در سال جاری حدود ۱۵ هزار دستگاه و تا پایان اجرای طرح نیز بیش از ۶۰ هزار دستگاه خودرو تجاری تولید و وارد ناوگان تجاری کشور خواهیم کرد.

به جز نمادهای آپ، افرا و فن آوا که مثبت بودند، سایر نمادهای گروه آی تی و انفورماتیک، اکثرا منفی دنبال شدند در سوی دیگر و در بازار قرمز پوش امروز، دادوستدهای متعادل و مثبت و سبز رنگ گروه ساختمانی را نظاره گر شدیم.

صف خرید نمادهای بکاب و بسویچ در گروه ماشين آلات و دستگاه‌های برقی، جلب توجه می کرد و نماد رمپنا پس از رفع تعليق، برگزاري مجمع فوق العاده تصويب افزايش سرمايه ۱۰۰ درصدی و تغيير سال مالی با رشد حدود ۲ درصدی مورد بازگشایی قرار گرفت که در ادامه با اعمال فشار فروش، صف فروش شد.

در پايان معاملات، شركت هاي توليدي چدن سازان(چدن) و فروسيليس ايران(فروس) جهت برگزاري مجامع عادي ساليانه به منظور تصويب صورت هاي مالي، مهندسي نصير ماشين(خنصير) جهت برگزاري مجمع عادي به طور فوق العاده انتخاب اعضاء هيئت مديره متوقف شدند.

منبع:کارگزاری آبان

گردآوری:مدیرسنتر

 

Download PDF