تحلیل و بررسی روزانه بورس: ۱۳ تیر ۹۷

افزایش فروشندگان در گروه های دلار محور

به جز نمادهی کاوه، فخاس، ارفع، فپنتا و فنورد که صف خرید و نمادهای ذوب، کچاد و فولاژ که مثبت بودند، سایر نمادهای گروه فلزی و معدنی منفی شروع شدند که با گذشت زمان، و اعمال فشار فروش فروشندگان، نمادهای فولای، کنور، فجر، کروی، فسپا، کطبس، فمراد، کشرق، فایرا، کمنگنز و کبافق با صف فروش به کار خود پایان دادند. در پایان معاملات شاخص کل متاثر از معاملات مثبت نمادهای فارس، کچاد، پارسان و فخاس با رشد حدود ۱۴۳ واحدی به ارتفاع  ۱۱۲٫۵هزار واحدی رسید که در این بین نمادهای شپنا، تاپیکو و وصندق بیشترین تاثیر منفی را ایجاد کردند.

درگروه های شیمیایی، پالایشگاهی و روانکارها که معاملاتی اکثرا متعادل و منفی در جریان بود، نمادهای شیراز، شیران، شکربن، پارسان، شنفت، شدوص، زاگرس، ساینا، فارس و شخارک از تقاضای بالاتری نسبت به هم گروهی ها برخوردار بودند و با رشد قیمتی همراه شدند. مدیرعامل هلدینگ پارسیان تاکید کرد: با تصمیم وزارت صنعت به زودی بخشنامه ممنوعیت عرضه خوراک بین مجتمعی در بورس ابلاغ می‌شود تا امکان تامین پایدار خوراک بین مجتمعی پتروشیمی ها فراهم شود. به گزارش پتروشیمیا، این مقام مسئول  تاکید کرد: عرضه خوراک بین مجتمعی در بورس منطقی نیست و توجیهی ندارد.

در شروع بازار امروز خفنر، خموتور و خمحرکه نمادهای صف خرید، خاهن، خاذین، خمهر، خمحور، خرینگ و ختراک نمادهای مثبت گروه متعادل و منفی خودرویی بودند که در نیمه دوم بازار و با منفی شدن سهام دلاری نظیر پتروشیمی، فلزی و معدنی، افزایش تقاضا در گروه خودرویی را نظاره گر شدیم که معاملات مثبت و صف خرید اکثر آنها را درپی داشت، در آنطرف و در گروه کم نوسان، متعادل (با گرایش مثبت) و کم ریسک لیزینگی، صف خرید نماد ولصنم و صف فروش نماد ولملت قابل توجه بود.

درگروه های اکثرا متعادل و منفی سرمایه گذاری و واسطه‌گری ‌های مالی، صف خرید پرحجم نماد وخارزم در کنار صف خرید نمادهای وبوعلی و وساپا و بازگشایی موفق نماد کالا۴ پس از برگزاری مجمع عادی ساليانه صاحبان سهام و تصویب افزایش سرمایه با رشد ۳۷ درصدی (که در ادامه صف فروش شد) چشم نوازی می کرد.

در گروه کم نوسان و متعادل اما کم ریسک لیزینگی، صف خرید نماد ولصنم قابل توجه بود در آنسو، اوان و سیستم نمادهای مثبت گروه اکثرا متعادل و منفی آی تی و انفورماتیک می باشند.

در پايان معاملات نمادهای پتروشيمي خارگ(شخارك)، ملي صنايع مس ايران(فملي)، سرمايه گذاري توسعه معادن و فلزات(ومعادن)، داده پردازي ايران(مداران)،سيمان دارب(ساراب) و معادن بافق(كبافق) جهت برگزاري مجامع عادي ساليانه تصويب صورت هاي مالي، نماد صنايع فولاد آلياژي يزد (فولاي) جهت برگزاري مجمع عادي ساليانه صاحبان سهام، نماد سايپا آذين(خاذين) جهت برگزاري مجامع عمومي ساليانه تصويب صورت هاي مالي و فوق العاده اصلاح اساسنامه، و نماد سيمان قاين(سقاين)جهت برگزاري مجمع فوق العاده تصميم گيري در خصوص افزايش سرمايه متوقف شدند.

منبع:کارگزاری آبان

گردآوری:مدیرسنتر

Download PDF