تحلیل و بررسی روزانه بورس: ۱۳ مرداد ۹۷

تردید در بازار

بازار مطابق انتظار کار خود را با افزایش عرضه در اکثر گروه ها آغاز نمود. عواملی همچون تعلل در اصلاح و ابلاغ سیاست های ارزی، افزایش تنش های داخلی و البته رشد مناسب اکثر نمادهای مطرح در هفته گذشته از جمله دلایل افزایش عرضه در ابتدای بازار روز جاری بودند. نمادهاي معاملاتي #پارس،#تاپيكو،#جم،#چدن،#شاراك،#شپديس، #شتران، #فارس و #فخوز پس از ارائه گزارش شفاف سازی نوسان قیمت بازگشايي شدند.

در گروه فلزات اساسی همسو با جو کلی بازار، شاهد داد و ستد اکثر نمادها در محدوده منفی بودیم. در این بین صف خرید نمادهای فخاس، فسپا و فجر جالب توجه بود. نماد فولاد و فملی و ذوب نیز معالاتی متعادل را سپری نمودند. بازگشایی فخوز از دیگر رویدادهای این گروه در روز جاری بود.

در گروه فراورده های نفتی نیز مطابق با جو کلی در ابتدای بازار، شاهد داد و ستد اکثر نمادها در محدوده منفی بودیم و در این گروه نیز صف خرید نمادهای شبهرن و شراز جالب توجه بود. رفته رفته با افزایش تقضا نماد شبریز نیز به صف خرید رسید و در ادامه بازگشایی نماد شتران به بهبود وضعیت کلی معاملات کمک نمود. توقف نماد شراز به دلیل نوسان بیش از ۲۰ درصدی از دیگر رویدادهای گروه بود.

گروه محصولات شیمیایی در نمادهای #زاگرس، #پارس، #شاراک، #جم، #شدوص و #شفارا، مورد توجه و تا حدود زیادی پیشرو معاملات روز جاری بود.

نماد ارزنده #رمپنا نیز پس از مدت ها بی توجهی بازار، مجددا با اقبال سرمایه گذاران مواجه شد. از نظر تکنیکی این نماد محدوده مقاومتی حساس ۳۴۰۰-۳۲۰۰ ریالی را پیش رو خواهد داشت. همچنین در در گروه عرضه برق، معاملات نماد ارزنده #مبین با صف خرید پرحجی روبرو شد و #بفجر با شفاف سازی در رابطه با تسویه وام ارزی متوقف گردید. بقیه نمادها نیز معاملاتی متعادل را پشت سر گذاشتند.

در گروه خودرو علیرغم بهبود جو بازار معاملات یکپارچه منفی دنبال شد. افزایش نرخ ارز و البته تاثیر پذیری زیاد این گروه از تحریم های پیش رو در کنار عملکرد ضعیف اکثر نمادها در گزارش های سه ماهه از جمله دلایل افت چند وقت اخیر این گروه بوده است.

در گروه سیمانی و انبوه سازی معاملاتی یکدست منفی را شاهد بودیم و البته صف خرید در نمادهای #سقاین، #سکرما و #ثاژن قابل توجه بود.

در گروه قند و شکر امروز نیز رشد قیمت ها ادامه داشته و معاملات در اکثر نمادها با صف خرید همراه می باشد. #قزوین، #قلرست، #قشکر، #قهکمت از نمادهای مورد توجه بازارند. رشد نرخ ارز این گروه را نیز به افزایش نرخ محصولات امیدوار کرده است. در محصولات غذایی معاملات به تناسب گروه قند و شکر نبود.

در پایان معاملات روز جاری شاخص کل متاثر از رشد نمادهای #پارس، #پارسان، #جم، #مبین، #شتران، #شاراک، با افزایش ۴۰۱ واحدی روبرو شد. افزایش عرضه ها در ابتدای بازار، بازگشایی نمادهای مورد توجه در هفته قبل و بهبود تقاضا در نمادهای متاثر از رشد نرخ ارز از مهمترین رویدادهای بازار امروز بود.

منبع:کارگزاری آبان

گردآوری:مدیرسنتر

Download PDF