تحلیل و بررسی روزانه بورس: ۱۵ مرداد ۹۷

عرضه ها و غافلگیری در بازار سبز

بازار کار خود را با تقاضای سنگین در اکثر گروه ها آغاز نمود. سیاست ارزی جدید هرچند در جزییات هنوز کاملا شفاف نیست اما قاعدتا سود آوری گروه های متاثر را تحت تاثیر قرار خواهد داد. در بین گروه های ارز محور فلزات اساسی با اقبال بیشتری مواجه بودند و حجم تقاضا در صف خرید در اکثر نمادهای این گروه خصوصا در ابتدای بازار قابل توجه بود. بازگشایی نماد #شبندر، #شبهرن، #وصندوق و #مبین نیز پس از ارائه شفاف سازی در رابطه با نوسان قیمتی از دیگر رویدادهای روز جاری بود.

در گروه فلزات اساسی همسو با جو کلی بازار، معاملات در ابتدای بازار در سقف قیمتی با عرضه اندکی روبروبود و رفته رفته با شدت گرفتن عرضه در نماد #فولاد و البته کلیت بازار، صفوف خرید این گروه نیز عرضه شد هرچند تقاضا همچنان قوی باقی ماند. #فولاد، #فخوز، #فملی، #کاوه، #ارفع با بیشترین تقاضا روبرو بودند. نرخ آب و برق در این نمادها به محلی برای گمانه زنی های جدید تبدیل شده است.

در گروه فراورده های نفتی نیز مطابق با جو کلی در ابتدای بازار، شاهد داد و ستد در سقف مجاز قیمتی بودیم. در این گروه اعلام دقیق نرخ ارز فروش محصولات می تواند معاملات را تحت تاثیر قرار دهد. #ونفت و #شنفت از نمادهای متعادل گروه تدر ابتدای معاملات بودند و در ادامه افزایش عرضه در نمادهای #شپنا و #شتران شدت گرفت. بازگشایی #شبندر و رشد تا نزدیکی سطح ۱۰۰۰ تومانی از دیگر رویدادهای روز جاری بود. صف خرید نماد #شاوان در گروه فراورده های نفتی با عرضه اندکی روبروست. سهم فروش صادراتی در این نماد تا حدودی برجسته تر از نمادهای دیگر گروه می باشد و البته عبور از مقاومت معتبر پس از بازه زمانی دوساله، از دلایل اقبال سرمایه گذاران به این نماد می باشد.

گروه محصولات شیمیایی نیز در اکثر نمادها با صف خرید و عرضه اندکبود. در نمادهای #پارس، #شاراک، #جم، #فارس،# پارسان، #پترول، #شخارک، #شپدیس تقاضای پرحجم درجریان بود در این گروه نیز در پایان بازار عرضه ها شدت گرفت. #شفن و #زاگرس به دلیل نوسان قیمتی بیش از ۵۰ درصدی متوقف شدند. گمانه زنی ها در رابطه با نرخ خوراک این مجموعه ها مجددا در کانون توجه سرمایه گذران قرار گرفته است.

در معدنی ها تیز پس از افزایش عرضه ها در ابتدای بازار شاهد افزایش تقاضا وتشکیل صف خرید در نمادهای #کچاد، #کنور، #ومعادن، #کروی بودیم و در پایان بازار حجم عرضه ها بسیاری از نمادهای این گروه را مجبور به عقب نشینی تا محدوده صفر تابلو نمود.

در گروه خودرو و قطعات، به جز نمادهای #خاذین و #خاهن و #خموتور، تقاضای مناسبی در بقیه نمادها جریان نداشت و شاهد معاملاتی ضعیف در نمادهای مطرح این گروه بودیم به طوری که نماد خودرو پس از ۲ سال مجددا سطح ۲۰۰۰ ریالی را از دست داد.

نمادهای #شغدیر ، #مبین و #صندوق پس از بازگشایی با افزایش تقاضا رشد ۱۰ درصدی را تجربه نمودند. نماد #شبندر نیز پس از بازگشایی تدر بیشترین سطوح رشد نزدیک به ۸ درصدی را ثبت نمود.

گروه سیمانی و انبوه سازی امروز نیز معاملات جالب توجهی را تجربه نکردند. به جر نمادهای #سخوز، #سکرما، #سقاین و #سبهان، بقیه نمادها با عرضه روبرو بودند.

در گروه بانکی که امروز نیز معاملات وضعیت مناسبی نداشت. بهبود معاملات نمادهای #وبملت #وتجارت و #دی پس از بازگشایی عجیب نماد #وبصادر مشهود بود. گفتنی است بانک صادرات در راستای واگذاری شرکت های تحت مالکیت، از فروش ۵۱ درصد از سهام شرکت انرژی سپهر و شناسایی سود ۸۷۹ میلیارد تومانی خبر داده بود.

معاملات مثبت و صف خرید نماد تازه وارد #سپ در روز منفی گروه رایانه ای و اطلاعاتی جالب توجه بود. از طرفی بازگشایی نماد #اوان پس از شفاف سازی در رابطه با رشد قیمت بیش از ۲۰ درصد منجر به رشد محدود این نماد تا سطوح نزدیک به ۲۵۰۰ تومان شد.

در گروه قند و شکر، محصولات غذایی، لیزینگ و کانه های غیرفلزی به جز معاملات مثبت در تک نمادها، جو کلی داد و ستدها با بازار همسو نبود و شاهد افت اکثر نمادها در این گروه ها بودیم

به طور کلی افزایش عرضه ها در دقایق پایانی بازار در اکثر نمادهای مطرح مشهود بود. ارزندگی بسیاری از نمادها در سطوح قیمتی کنونی باعث شده تا همزمان با افزایش عرضه، تقاضای مناسبی نیز در بازار جریان داشته باشد. پس از رفع نگرانی در رابطه با نرخ فروش محصولات حالا نرخ های مصرفی شرکت ها به محلی جهت تردید سرمایه گذاران تبدیل شده است.

در پایان معاملات روز جاری شاخص کل با بیشترین تاثیر از رشد نمادهای #فارس، #فخاس، #فولاد، #وبصادر، #فملی، #پارس و #کگل با افزایش ۵۱۹۸ واحدی روبرو شد. تقاضای سنگین در ابتدای معاملات که عمدتا ناشی از توافق جهت عرضه ارز صنایع صادراتی به بازار ثانویه بود را شاهد بودیم. افزایش و جذب مناسب عرضه ها در دقایق پایانی از دیگر رویدادهای بازار روز جاری بود.

منبع:کارگزاری آبان

گردآوری:مدیرسنتر

Download PDF