تحلیل و بررسی روزانه بورس: ۱۶ تیر ۹۷

ادامه منفی های بازار

طبق انتظار گروه های پیشروی فلزی، معدنی، پتروشیمی و پالایشگاهی شروعی منفی همراه اعمال فشار فروش فروشندگان را تجربه کردند و اکثرا با افت قیمت به کار خود پایان دادند که در این بین تشکیل صف فروش نمادهای شپنا، تاپیکو، فارس، ذوب، زاگرس، کاما، شاراک، پارسان، وپترو، کاوه، کنور، کروی، کچاد، فولاد و کگل نمایان تر از دادوستدهای سایر هم گروهی ها بود این در حالیست که با تشدید تنش تجاری مابین ابر اقتصادهای جهانی امریکا و چین، اکثر کامودیتی ها با فشار عرضه ها و افت قیمتی همراه می باشند. در ادامه بازار، نمادهای فلوله، شدوص، پاکشو و فمراد با جهش قیمتی و تشکیل صف خرید در کنار صف خرید نمادهای فپنتا، فخاس و فنورد دنبال شدند. همچنین در دادوستدهای امروز شاهد تشکیل صف خرید بسیار پرحجم و عرضه های قطره چکانی نماد تازه وارد شغدیر (در روز اول  پس از عرضه اولیه) بودیم که از ادامه رشد قیمتی آن در روزهای آینده حکایت دارد. مدیر مالی پتروشیمی غدیر گفت: اختلاف ۸۰۰ میلیونی مربوط به یک درصد مالیات کالای فروخته شده در بورس کالا به ۳۶۰ میلیون تومان تقلیل یافته و ۷ میلیارد تومان جریمه این شرکت نیز کلا بخشوده شده است. در پایان معاملات شاخص کل در بازاری منفی و متاثر از معاملات منفی نمادهای فملی، فولاد، تاپیکو، فخوز، کچاد، پارسان و فارس با افت حدود ۱۴۳۸ واحدی به ارتفاع  ۱۱۱ هزار واحدی رسید که در این بین نمادهای اخابر، همراه و وبصادر بیشترین تاثیر مثبت را ایجاد کردند.

طبق پیش بینی، گروه خودرویی شروعی پرتقاضا و مثبت را تجربه کردند بطوریکه نمادهای خمحرکه، ورنا، خاهن، خمحور، ختراک خموتور و خساپا یا صف خرید شدند و یا تا آستانه صف خرید شدن پیش رفتند اما در اواخر بازار و با افزایش عرضه ها، نوسانات منفی برخی از نمادهای گروه خبر محور خودرویی را مشاهده کردیم که از متعادل و منفی شدن انها طی دادوستدهای فردا حکایت داشت، نماد خکاوه نیز پس از اخراج و انتقال به تابلو پایین تر (بازار پایه ج)، با افت حدود ۱۶٫۵ درصدی موردر بازگشایی قرار گرفت در آنطرف و در گروه حمل و نقل به جز نماد حریل (که منفی بود) در سایر هم گروهی ها، معاملاتی متعادل و مثبتی در جریان بود که در ادامه بازار نمادهای حفارس و حپارسا صف خرید را تجربه کردند، نماد حتاید نیز به دلیل  افشای اطلاعات با اهميت (انتشار تعدیل مثبت ۷۰ درصدی) متوقف شد.

در گروه اکثرا متعادل و منفی ساختمانی، صف خرید نماد ثباغ و رشد ۱۰ درصدی قیمت نمادهای بازار پایه ثنظام و ثاصفا جلب توجه می کرد در سوی دیگر نماد ارزنده رمپنا پس از افشاء اطلاعات با اهميت (تعدیل مثبت ۳۰ درصدی) با افت حدود ۱٫۵ درصدی مورد بازگشایی قرار گرفت که از وجود سهامدران خسته (با توجه به توقف طولانی مدت سهم) حکایت دارد.

در ادامه توقف طولانی مدت نماد های وب و در گروه اکثرا متعادل آی تی و انفورماتیک، نماد مرقام با جهش قیمتی به صف خرید رسید. حسین عبده تبریزی (عضو شورای عالی بورس) در مورد آخرین تصمیمات شورای عالی بورس برای بازگشایی نماد “های وب” اعلام کرد: با حضور ایمان میری مدیرعامل داده گستر عصرنوین،حسابداران شرکت و نماینده جامعه حسابداران رسمی ایران جلسه طولانی مدتی برگزار شد. میری ضمن حمایت از سهم و اعلام آمادگی برای وثیقه گذاری سهام خود، از خریداری سهام اظهار معذوریت کرد و گفت: همه نقدینگی را صرف خرید جنس و مواداولیه کرده و برای خریداری سهام نقدینگی ندارند. حسابدار شرکت نیز گفت: پیش نویس گزارش را ظرف ۳ روز تحویل داده و نهایتا ۲۰ تیر ماه گزارش حسابرسی در سامانه کدال قابل دسترسی است. همچنین، مقرر شد همزمان با دریافت گزارش حسابرس، سازمان نیز گزارش شفاف سازی را ارائه دهد تا امکان باز شدن نماد فراهم شود.

منبع:کارگزاری آبان

گردآوری:مدیرسنتر

Download PDF