تحلیل و بررسی روزانه بورس: ۱۷ تیر ۹۷

بازار کم فروغ

طبق پیش بینی و در بازار کم فروغ امروز گروه خودرویی نیز همسو با جو منفی بازار، با افزایش عرضه ها و معاملاتی اکثرا منفی مواجه شدند و به جز نمادهای خموتور، خلنت، خمحور، خاهن و ختراک که صف خرید شدند، سایر نمادهای گروه با افت قیمتی به کار خود پایان دادند، در پایان دادوستدهای امروز نیز شاخص کل تحت تاثیر معاملات منفی نمادهای تاپیکو، کگل و فولاد با افت حدود ۲۰۰ واحدی در ارتفاع ۱۱۰ هزار واحدی آرام گرفت که در این بین نمادهای فارس، رانفور، پارسان و وامید بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل ایجاد کردند.

درگروه های پیشروی فلزی و معدنی، که طبق انتظار دادوستدهای متعادل تری از روز گذشته را تجربه کردند، نمادهای فسرب، فمراد، وتوکا، فپنتا، زنگان و فخاس با صف خرید و نمادهای فلوله، فاسمین، کچاد، فزرین، فایرا و کپرور با معاملاتی مثبت تر از هم گروهی ها دنبال شدند. در شروع بازار شركت نورد و قطعات‌ فولادي‌ (فنورد) تا تاريخ ۱۳۹۷/۰۴/۳۱ تعليق شد، نماد فزرين نیز در پايان معاملات جهت برگزاري مجامع عادي ساليانه صاحبان سهام و فوق‌العاده صاحبان سهام متوقف شد.

در گروه های اکثرا متعادل پتروشیمی، پالایشگاهی، نمادهای شدوص و پاکشو با ادامه صف خرید و نمادهای فارس، شپنا، پارسان، شکربن، شپارس با معاملاتی مثبت تر از هم گروهی ها به کار خود پایان دادند، نماد تازه وارد شغدیر نیز با صف خرید حدود ۷۰ میلیون سهمی و عرضه تنها۷۷۰ هزار سهم سپری شد این در حالیست که طبق نظر اکثر تحلیل گران، قیمت تعادلی آن در محدوده ۲۰۰۰ ریال بوده و انتظار می رود در محدوده مورد اشاره، با افزایش عرضه ها به تعادل برسد.

حفارس، نماد صف خرید، حپارسا و حتوکا نمادهای مثبت گروه متعادل و منفی حمل و نقل در بازار کم فروغ امروز بودند در سوی دیگر، ادامه صف خرید نماد ولصنم را در گروه اکثراً متعادل لیزینگی نظاره گر شدیم. رئیس گروه کشتیرانی سی ام ای سی جی ام فرانسه اعلام کرد، این شرکت تصمیم گرفته بعد از اقدام ترامپ مبنی بر وضع تحریم علیه شرکت های فعال در ایران، از بازار ایران خارج شود. مدیر شرکت سی ام ای سی جی ام گفت: «به دلیل اقدام ترامپ، ما تصمیم گرفته ایم ارائه خدمات به ایران را متوقف کنیم. رقبای چینی ما اندکی (برای خروج از ایران) مردد هستند، بنابراین آنها ممکن است رابطه متفاوتی با ترامپ داشته باشند، اما ما مقررات (ترامپ) را اجرا می کنیم.»

در گروه اکثرا متعادل، کم رمق و منفی بانکی، تشکیل صف خرید نماد وپست، جلب توجه می کرد در انطرف بازار و به جز نمادهای وبیمه، گوهران، اعتلا، واحیا، وامید، ولزار، وصنا و وبانک که مثبت بودند، سایر نمادهای گروه های سرمایه گذاری و واسطه گری های مالی، دادوستدهای منفی را تجربه کردند، نماد وسبحان نیز پس از انتشار شفاف سازی (برگزاري مزايده) با رشد حدود ۵ درصدی مورد بازگشایی قرار گرفت.

نماد ارزنده رمپنا در حالی با افزایش تقاضا و معاملاتی مثبت مواجه شد که سهامدار عمده خود شرکت یعنی سرمایه گذاری کارکنان گروه رمپنا، روز گذشته خریدار این شرکت بنیادی محور بوده است.

در گروه اکثرا متعادل با گرایش منفی آی تی و انفورماتیک، معاملات مثبت نمادهای رانفور و رتاپ قابل توجه بود، نماد افرا نیز جهت برگزاري مجمع عادي ساليانه صاحبان سهام در پايان معاملات متوقف شد.

گروه های کوچک اما متعادل و منفی امروز غذایی و زراعت، با صف خرید نمادهای غمارگ، غبشهر و غشصفا و معاملات مثبت نمادهای غگل، غفارس و زگلدشت دنبال شدند این در حالیست که روز سه شنبه،۴۰،۰۰۰،۰۰۰ سهم شرکت كشاورزي و دامپروري بينالود نيشابور در نماد (زبينا۱) به روش ثبت سفارش، عرضه مي گردد.

در پايان معاملات امروز نمادهاي فولاد كاوه جنوب كيش(كاوه)، توليدي و صنعتي درخشان تهران(پدرخش)، داروسازي فارابي(دفارا) جهت برگزاري مجامع عادي ساليانه تصويب صورت هاي مالي و رادياتور ايران(ختور) جهت برگزاري مجامع عادي ساليانه به منظور تصويب صورت هاي مالي و فوق العاده اصلاح اساسنامه متوقف شدند.

منبع:دیدگاه آبان

گردآوری:مدیرسنتر

Download PDF