تحلیل و بررسی روزانه بورس: ۱۷ دی ۹۷

نوبت به نفتی ها رسید

بازار كم حجم و متعادل و با گرایش مجدد به برخی از نمادهای گروه بانک آغاز به کار کرد. گروه خودرو نیز متعادل و کم حجم معاملات امروز خود را آغاز کرد.

ماد تازه وارد #مادیرا امروز نی صف خرید داشت و البته افزایش عرضه نیز محسوس بود.
در گروه محصولات شیمیایی #پترول امروز نیز به صف خرید رسید. #پارس در گزارش حسابرسی شده شش ماهه با افزایش قابل توجه سود همراه بوده است و امروز مورد توجه بود. #تاپیکو، #شغدیر، #شپارس، #کرماشا، #شیراز از دیگر نمادهای مورد توجه بازار بودند. دو نماد #شخارک و #پارس رشد بیش از ۴ درصدی را تجربه کردند.
در فلزات اساسی #ذوب و #کاوه امروز نیز مورد توجهند و رشد بیش از دو درصدی داشتند. #فولاد، #فملی، #فولای، #هرمز #فراور، #فزرین و #وتوکا با رشد قیمتی همراه شدند. افزایش تقاضا در نمادهای گروه فلزات اساسی مشهود بود. رشد نسبی قیمت ارز در بازار آزاد، خوش بینی به روند قیمت های جهانی با توجه به مذاکرات پیش روی چین و آمریکا وهمچنین احتمال ارائه گزارش های مناسب عملکرد ۹ ماهه از دلایل اقبال به نمادهای گروه شود. در دقایق پایانی بازار #فایرا با ارائه گزارش مناسب ۹ ماهه و شناسایی سود ۶۰۴ ریالی به صف خرید رسید.
در گروه فراورده های نفتی معاملاتی با بازگشایی مثبت در بازار نفت شاهد افزایش حجم معاملات و رشد نسبی قیمت ها بودیم. #شپنا، #شبندر، #شتران و #شبریز و #شراز، #شسپا، #ونفت و #شاوان رشد بیش از یک درصدی داشتند و #شرانل و #شبهرن از نمادهای همراه با افت گروه بودند. پس از نمادهای فلزی افزایش تقاضا در پالایشی ها به خصوص #شپنا و #شتران نیز محسوس بود. در پالایشی ها در ابتدا #شبریز به سقف مجاز قیمتی رسید. پس از نماد #شبریز اکثر نمادهای پالایشی در مسیر تشکیل صف خرید قرار گرفتند. نمادهای #شپنا، #شاوان، #شتران و #شبریز به صف خرید رسیدند و #شبندر نیز در مسیر لمس سقف قیمتی مجاز قرار گرفت.
در گروه خودرو و قطعات امروز نماد #خودرو پس از ماه ها نوسانات قیمتی ضعیف با محرک معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی چند روزی را پر تقاضا سپری کرد و امروز موفق به عبور مجدد از سطح ۳۰۰۰ ریالی شد. ازدیگر نمادهای گروه نیز به واسطه معاملات مثبت نماد #خودرو با معاملات مثبتی همراه شدند.
در گروه حمل و نقل #حسیر و #حفارس به سقف مجاز قیمتی رسیدند.
در گروه سیمانی امروز معاملات کم حجم و نوسانی بود.
در گروه قند و شکر امروز معاملات با افزایش تقاضا مواجه شد.
در گروه زراعت و خدمات وابسته معاملات مثبتی در جریان بود. نماد تازه وارد #زکشت با صف خرید همراه شد و #زبینا و #زپارس از نمادهای مورد توجه بازار بودند.
در گروه بانك معاملات با پیشتازی دو نماد #دی و #وپست آغاز شد. #وبملت، #وتجارت مثبت و #وبصادر نیز افت بیش از ۱ درصدی داشت. همزمان با توجه بازار به گروه های بزرگ، فشار عرضه در بانکی ها افزایش یافت. صف #دی عرضه شد و نماد تا سطح ۱۳۴ تومانی عقب نشینی داشت. #وبملت رشد حدود ۱ درصدی داشت و #وپست همچنان صف خرید را حفظ کرد. در ادامه #وبصادر بیش از سه درصد افت داشته و #وتجارت نیز منفی است و بقیه نمادهای گروه نیز معاملاتی همراه با افت قیمت را دنبال کردند.
در پایان معاملات روز جاری شاخص کل با بیشترین تاثیر از رشد نمادهای #فولاد، #پارس، #شبندر، #شپنا و #شتران با رشد حدود ۱۰۴۷ واحدی مواجه شد. رشد قیمت ها در بازارهای کالایی در کنار امیدواری به ارائه گزارش های مناسب نمادهای بزرگ بازار را با افزایش تقاضا مواجه نمود.

منبع: دیدگاه آبان

گردآوری:مدیرسنتر

Download PDF