تحلیل و بررسی روزانه بورس: ۱۷ مرداد ۹۷

پایان هفته و عرضه های جدی تر

بازار کار خود را با افت در گروه های مطرح مانند فراورده های نفتی، محصولات شیمیایی،فلزات اساسی و معدنی آغاز کرد و از طرفی خودرو و قطعات و انبوه سازی و سیمانی و گروه بانکی با اقبال مواجه بودند.

در گروه فلزات اساسی همسو با جو کلی بازار، معاملات در ابتدای بازار با افت همراه بود , البته تک نمادهای #ذوب، #فخاس، #کاوه، #فلوله و #فجر از نمادهای مورد توجه بازار بودند و نماد #کاوه به دلیل رشد ۲۰ درصدی متوقف شد. نماد #هرمز با افزایش تقاضا به صف خرید رسید که درصورت تداوم می تواند عبور از سطح مقاومتی معتبری را هموار سازد.

در گروه فراورده های نفتی افت و اصلاح در نمادهای #شبریز، #شبندر، #شتران و #شپنا مشهود بود و #شاوان و #شرازمعاملات بهتری داشتند. صف خرید نماد #شاوان در گروه فراورده های نفتی نیز جالب توجه بود. سهم فروش صادراتی در این نماد تا حدودی برجسته است و البته اهرم بالا و عبور از مقاومت معتبر پس از بازه زمانی دوساله، از دلایل اقبال سرمایه گذاران به این نماد بود

گروه محصولات شیمیایی نیز در اکثر نمادها با معاملاتی منفی روبروشد. در نمادهای #پارس، #شاراک، #فارس، #پترول، #شخارک،داد و ستد ها در محدوده منفی با افزایش عرضه روبروست. علیرغم جو منفی، نماد #شغدیر و #شپدیس با افزایش تقاضا به صف خرید نیز رسیدند. پایین بوده سرمایه #شغدیر و اهرم بالای این شرکت در روندهای صعودی دلار احتمال جهش سود قابل توجه شرکت را افزایش خواهد داد. نماد #شاراک با افزایش عرضه به صف فروش نیز رسید.

در گروه انبوه سازی با توجه به اتمام احتمالی ریزموج نزولی، اکثر نمادها در محدوده مثبت معامله شدند. #وساخت، #ثنوسا، #ثتران مورد توجه بازارند.

در گروه خودرو و قطعات همسو با معاملات روز گذشته، شاهد رشد قیمتی نمادها بویدم و البته مجددا قطعه سازها معاملات بهتری داشتند. شایعاتی مبنی بر حذف شورای رقابت از مکانیزم قیمت گذاری خودرو اقبال به این گروه را به دنبال داشته است.

گروه بانکی پس از مدت ها بی توجهی بازار، در نماد #وبملت، #وتجارت و #دی و #نوین با اقبال سرمایه گذاران مواجه شد. وضعیت مناسب نموداری در کنار موجودی مناسب ارزی و رویه واگذاری شرکت های تحت تملک از دلایل اقبال به این گروه بود.

در گروه معدنی به جر نمادهای #کاما #کبافق و #کدما، همسو با جو کلی بازار، معاملات به محدوده های منفی وارد شد.

در گروه رایانه و اطلاعات معاملات برخلاف روزهای اخیر سمت و سوی بهتری داشت و در نمادهای #پرداخت، #مرقام، #آپ و مفاخر شاهد تشکیل صف خرید نیز بودیم.

در گروه سرمایه گذاری به غیر از نمادهای #وخارزم، #وگستر و #وسکاب که در سقف قیمتی داد و ستد می شوند معاملات دیگر نمادها همسو با بازار روندی اصلاحی را سپری نمود.

#فاذر پس از ۱۵ ماه توقف خسته کننده به معاملات بازگشت. افت ۴۲ درصدی نماد #فاذر پس از توقف طولانی مدت امری دلسرد کننده در بازار روز جاری بود که بدون هیچ پیگیری جدی در مرود بسیاری از نمادها در حال تکرار است.

در گروه سرمایه گذاری به غیر از نمادهای #وخارزم، #وگستر و #وسکاب که در سقف قیمتی داد و ستد می شدند، معاملات دیگر نمادها همسو با بازار روندی اصلاحی را سپری کرد.

در پایان معاملات روز جاری شاخص کل با بیشترین تاثیر از افت نمادهای #فارس، #فولاد، #پارس، #کگل، #کچاد #وغدیر و #شبندر با کاهش ۲۰۶۲ واحدی روبرو شد. عرضه های سنگین در معاملات چند روز اخیر، آغاز تحریم های امریکا از روز دوشنبه، ابهام در جزییات طرح ارزی و نحوه تاثیرگذاری بر صنایع مختلف و تمایل سنتی به فروش در روزهای پایانی هفته از جمله دلایل افت بازار امروز بود.

منبع:کارگزاری آبان

گردآوری:مدیرسنتر

Download PDF