تحلیل و بررسی روزانه بورس: ۱۸ دی ۹۷

افزایش حجم و رشد بیش از ۱۰۰۰ واحدی

بازار با رشد نسبی حجم معاملات در آغاز و توجه به گروه های فلزات اساسی، فراورده های نفتی، محصولات شیمیایی، محصولات دارویی، لاستیک و پلاستیک، ماشین آلات و تجهیزات آغاز به کار کرد.
در گروه محصولات شیمیایی پس از مدت ها افت و کم رمقی معاملات، امروز وضعیت معاملات جذاب بود. #زاگرس به صف خرید رسید. #شاراک، #پارس، #تاپیکو، #شپترو، #شخارک، #پترول، #وپترو، #کرماشا، #شپدیس، #شیراز، #خراسان و #شفن از دیگر نمادهای مورد توجه گروه بودند.
در گروه فلزات اساسی افزایش نسبی تقاضا امروز نیز ادامه دارد و شاهد معاملات مثبت در کلیت گروه بودیم. #ذوب پس از رشد دو روزه، امروز با فشار عرضه، با افت بیش از سه درصدی همراه شد. #فایرا با ارائه گزارش مناسب امروز نیز صف خرید داشت و از دیگر نمادهای مورد توجه گروه می توان به #کاوه #فاسمین #وتوکا #هرمز #فولاد و #فملی اشاره کرد. در فلزات اساسی #فملی نیز امروز مورد توجه بود. نماد وضعیت نمودار قابل توجهی دارد و البته امید به رشد قیمت جهانی محصولات در کنار احتمال ارائه گزارش مناسب عملکردی می تواند مجددا نماد را مورد توجه قرار دهد.
در گروه معدنی معاملاتی متعادل همراه با پیشتازی نماد #ومعادن را شاهد بودیم. #کاما و #کمنگنز رشد بیش از سه درصدی داشتند و نمادهای #کروی، #کگهر، #کگل و #کچاد رشد بیش از یک درصدی را ثبت کردند.
در گروه فراورده های نفتی در ادامه روند شکل گرفته در روز قبل امروز نیز شاهد معاملاتی مثبت بودیم. #شاوان به صف خرید رسید و #شپنا، #شتران، #شبندر، #شبریز و#شراز معاملات مثبتی را دنبال کردند. #شسپا و #شنفت از دیگر نمادهای مورد توجه بازارند.
در گروه بانك امروز نیز شاهد افت قیمت ها در نمادهای #وبصادر، #وبملت، #وتجارت، #وپاسار و #وسینا هستیم و امروز #دی و #وپست رشد محدودی را تجربه می کنند. افزایش عرضه ها در گروه بانک عمده نمادهای مطرح گروه را در آستانه لمس کف قیمتی قرار داده است. با جمع شدن صف فروش نمادهای بانکی عمده نمادهای مورد توجه از کف قیمتی فاصله گرفته اند.
در گروه خودرو و قطعات نیز که این روزها از دیگر رقیب های گروه های بزرگ بازار در جذب نقدینگیست، امروز معاملات به صورت عمده منفی بود و به جز نمادهای #خودرو، #خمهر، #خموتور، #خریخت، #ختوقا، #خدیزل و #خپویش، بقیه نمادها با افت قیمتی همراه شدند.
در گروه حمل و نقل #حسیر و #حفارس به سقف مجاز قیمتی رسیدند.
در گروه سیمانی امروز معاملات مثبت بود و #سفانو، #سبجنو و #سرود از نمادهای مورد توجه بازار بودند.
در گروه قند و شکر امروز معاملات در نماد #قزوین با رشد بیش از ۴ درصدی مواجه بود.
در گروه زراعت و خدمات وابسته معاملات نوسانی در جریان بود. #زبینا، #زگلدشت و #زشگزا از نمادهای مورد توجه بازار بودند.
در پایان معاملات روز جاری شاخص کل با بیشترین تاثیر از رشد نمادهای #پارس، #فولاد، #شپنا، #فملی و #ومعادن و #تاپیکو با رشد حدود ۱۶۴۳ واحدی مواجه شد. بهبود وضعیت بازارهای جهانی و احتمال انتشار گزارش های مناسب عملکردی مجددا شرکت های بزرگ بازار را مورد توجه قرار داده است.

منبع: دیدگاه آبان

گردآوری:مدیرسنتر

Download PDF