تحلیل و بررسی روزانه بورس: ۱۹ تیر ۹۷

ادامه معاملات فرسایشی بازار

بازار امروز را در حالی به پایان رساندیم که با ادامه معاملات فرسایشی مواجه بودیم و اکثر گروه ها (بزرگ و کوچک) با افت قیمتی به کار خود پایان دادند و تنها تک نمادهای معدود، دادوستد های مثبت را تجربه کردند. درگروه فلزی،  قبل از شروع بازار، نماد فولاد با توجه به افشاي اطلاعات با اهميت ( افزایش “۷۸ ریال” سود حاصل از شرکت های سرمایه پذیر) متوقف و در اواسط بازار با رشد حدود ۱٫۷ درصدی مورد بازگشایی قرار گرفت، در این گروه نمادهای فخاس، فپنتا، فایرا، زنگان و فسرب با صف خرید و نمادهای فرآور، وتوکا و ارفع با معاملاتی پرتقاضا سپری شدند تا همچنان این گروه جز پرتقاضاترین گروهای بازار سرمایه قرار داشته باشد، نماد هرمز نیز پس از برگزاري مجمع عادي ساليانه صاحبان سهام و تقسيم سود نقدي ۱۶ ریال با افت حدود ۱ درصدی مورد بازگشایی قرار گرفت. در پایان دادوستدهای امروز، شاخص کل علیرغم افت اکثر  نمادها، تحت تاثیر معاملات منفی نمادهای تاپیکو، کگل، وبصادر، مبین و آپ با افت اندک ۲٫۵ واحدی و آرام گرفتن در ارتفاع ۱۱۰٫۸ هزار واحدی رضایت داد که در این بین نمادهای شاخص ساز فارس و فولاد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل ایجاد کردند.

در گروه استخراج کانه های فلزی، نمادهای کنور و کمنگنز با جهش قیمتی به صف خرید رسیدند اما سایر هم گروهی با معاملاتی متعادل و منفی دنبال شدند. با بهره برداری از طرح توسعه فولاد سبا با ۲۲۰ میلیون یورو سرمایه گذاری با اشتغالزایی مستقیم ۱۵۰ نفر ظرفیت تولید کلاف نورد گرم ، ورق های فولادی و ورق آجدار از ۷۵۰ هزار تن به یک میلیون و ۶۰۰هزار تن افزایش می یابد.باحضور جهانگیری دراین شرکت فولادی بزرگ تصفیه خانه پساب های صنعتی ، کارخانه آهک کلسینه شرکت فولاد سنگ مبارکه، نیروگاه ۲۵ مگاواتی (CHP) فولاد سبا و ایستگاه تقلیل فشار گاز فولاد مبارکه وارد مدار تولید می شود.

خموتور، ختراک و خلنت نمادهای صف خرید و خاهن و خکار نمادهای مثبت گروه منفی خودرویی بودند در آنطرف و طی دادوستدهای امروز گروه ساختمانی، با افزایش عرضه ها در اواسط بازار مواجه شد و آنها نیز معاملاتی اکثرا منفی را تجربه کردند تا جایی که به جز نمادهای ثنوسا، ثعمرا، ثباغ، ثشاهد و ثالوند که متعادل و مثبت بودند، سایر نمادهای گروه با افت قیمتی به کار خود پایان دادند. رییس انجمن صنفی صنعت سیمان از افزایش نرخ صادرات سیمان در نیمه دوم امسال خبر داد و گفت: باتوجه به از دست رفتن بازار عراق برای صادرات سیمان، مشتری‌های جدیدی از جمله قطر، کویت، تانزانیا و بنگلادش پیدا کرده‌ایم که جایگزین عراق شوند.

درگروه اکثرا متعادل شيميایی، نماد تازه وارد شغدیر با عرضه ۳۸ میلیون سهمی و صف خرید مجدد ۱۹ میلیون سهمی به صعود خود ادامه داد، نماد پاکشو همچنان صف خرید را در کنار نمادهای وپترو، شپارس و شدوص تجربه کردند و نمادهای فارس، شفن، زاگرس و خراسان با معاملاتی مثبت تر ازهم گروهی ها سپری شدند، در سوی دیگر، شپاس و شنفت نمادهای صف فروش گروه اکثرا متعادل و منفی پالایشگاهی و روانکارها در بازار امروز بود. به دنبال دستور رئیس جمهوری برای عرضه سهام پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس در بورس، ملزومات ورود سهام این پالایشگاه به بورس فراهم می‌شود.

در گروه اکثرا متعادل با گرایش منفی آی تی و انفورماتیک، ادامه معاملات مثبت نماد اوان قابل توجه بود بطوریکه نماد کوچک مذکور با داشتن بازارگردان و ثبت بازدهی ۱۰۰% آنهم تنها طی حدود یک ماه، کام سهامداران را شیرین کرد همچنین طی معاملات کم فروغ امروز، ادامه معاملات مثبت و صف خرید نماد ولصنم را در گروه اکثرا متعادل و منفی لیزینگی نظاره گر شدیم.

طی معاملات امروز نماد زبینا (كشاورزي و دامپروري بينالود نيشابور) به روش ثبت سفارش و در قیمت ۱,۵۲۴ ريال عرضه اولیه شد. چکارن و چکاوه نمادهای صف خرید، چکاپا نماد مثبت و چافست نماد منفی گروه کوچک چاپ و کاغذ سازی در بازار امروز بود و در پايان معاملات نمادهاي صنعتي سپنتا(فپنتا)، كارخانه هاي توليدي نوردآلومينيوم(فنوال)، صنعتي جام دارو(فجام)، سرمايه گذاري شفا دارو(شفا)، دارويي و بهداشتي لقمان(دلقما)، صنايع كاشي و سراميك سينا(كساوه)، سالمين(غسالم)، مهر كام پارس(خمهر)، پتروشيمي جم(جم)،كمباين سازي ايران(تكمبا)، سازه پويش(خپويش) جهت برگزاري مجامع عادي ساليانه تصويب صورت هاي مالي، نمادهای توسعه خدمات دريايي و بندري سينا (حسينا) و  شير و گوشت زاگرس شهركرد (زشگزا) جهت برگزاري مجمع عادي ساليانه صاحبان سهام، نماد سراميك هاي صنعتي اردكان(كسرا) جهت برگزاري مجامع عادي ساليانه تصويب صورت هاي مالي و فوق العاده تصميم گيري در خصوص افزايش سرمايه، نماد زامياد(خزاميا )جهت برگزاري مجامع عادي ساليانه تصويب صورت هاي مالي و فوق العاده اصلاح اساسنامه و سرمايه گذاري گروه صنعتي رنا(ورنا) جهت برگزاري مجمع فوق العاده تصميم گيري در خصوص افزايش سرمايه و اصلاح اساسنامه متوقف شدند.

 

منبع:کارگزاری آبان

گردآوری:مدیرسنتر

 

Download PDF