تحلیل و بررسی روزانه بورس: ۲ مرداد ۹۷

گروه سیمانی برمدار صعود

در شروع بازار سدور، سقاین و سغرب تنها نمادهای صف خرید گروه سیمانی بودند که در ادامه بازار و با افزایش تقاضا، سایر نمادها نیز مثبت و صف خرید شدند تا گروه سیمانی بر مدار صعود قرار گیرد. در آنسو به جز نمادهای ثنور، ثعمرا، ثنظام و ثامان که نوسانات مثبتی را تجربه کردند در سایر نمادهای گروه ساختمانی، معاملاتی متعادل و منفی در جریان بود، در پایان دادوستدهای نیز شاخص کل تحت تاثیر جو منفی بازار و معاملات منفی نمادهای ومعادن، فخوز، فولاد، فارس، تاپیکو و خساپا با افت حدود ۲۶۳ واحدی در ارتفاع ۱۰۸٫۳ هزار واحدی آرام گرفت، در این بین معاملات مثبت نمادهای شسپا، شفن و فملی از ریزش بیشتر شاخص کل جلوگیری کردند و بیشترین تاثیر مثبت در شاخص کل ایجاد کردند.

در گروه متعادل شیمیایی، نمادهای شفن، شدوص، مارون، شکلر، پاکشو، شدوص، شوینده، زاگرس، شخارک و شپدیس با اقبال بیشتری نسبت به هم گروهی ها دنبال شدند، در ادامه بازار نمادهای شیراز و شفارس با جهش قیمتی به صف خرید رسیدند. نماد تازه وارد پارس در حالی متعادل دنبال شد که روز گذشته سهامدار عمده شرکت، (صنايع پتروشيمی خليج فارس) در نقش خریدار آن ظاهر شد که قابل توجه بود. با توجه به P/E پایین و کیفیت مناسب سودآوری این پتروشیمی، اکثر تحلیلگران سهامدارای با آنرا مناسب و کم ریسک ارزیابی می کنند در آنسو و در گروه پالایشگاهی و روانکارها، نماد شبریز معاملاتی پر تقاضا را تجربه کرد، نماد ارزنده شسپا نیز پس از انتشار شفاف سازی با رشد ۱۰ درصدی قیمت و صف خرید به گردونه دادوستدها بازگشت. دومین مشتری بزرگ نفت ایران پس از چین، در سه‌ماهه اول سال مالی، ۵.۶۷ میلیون تن یا حدود ۴۵۷ هزار بشکه در روز، نفت خام از ایران وارد کرده است.وزیر نفت هند، دارمندا پرادان، گفت ایران در بازه زمانی آوریل تا جون، دومین تامین‌کننده بزرگ نفت خام پالایشگاه‌های دولتی هند بوده است و جایگاه عربستان سعودی را تصاحب کرده است. این درحالی‌صورت گرفته است که شرکت‌های هندی به دنبال کمال استفاده از تخفیف‌های خوب تهران هستند.

فخاس، فپنتا و فسپا نمادهای صف خرید  ارفع، کطبس، فولاژ و فملی نمادهای مثبت گروه های منفی فلزی و معدنی در بازار امروز بود، نماد ذوب نیز پس از برگزاری مجمع عادی ساليانه بدون تقسيم سود نقدی با افت حدود ۲٫۵ درصدی مورد بازگشایی قرار گرفت.

خلنت نماد صف خرید و خبهمن، خکار، ختوقا، خوساز، ختراک و خنصیر نمادهای مثبت گروه خودرویی در شروع بازار بودند که در ادامه نماد خساپا پس از برگزاری مجامع عادی ساليانه بدون تقسيم سود نقدی و فوق العاده اصلاح اساسنامه با افت حدود ۷ درصدی مورد بازگشایی قرار گرفت و صف فروش شد تا افزایش فشار فروش را بر سایر هم گروهی ها ایجاد نماید و اکثر نمادهای گروه را صف فروش کند. در فاز دوم اجرای طرح تطابق استاندارد مصرف سوخت خودروها دستور توقف تولید هشت مدل خودروی جدید از سوی سازمان ملی استاندارد ایران به پلیس راهور ناجا و وزارت صنعت، معدن و تجارت جهت انجام اقدامات بعدی صادر شد.

به جز نمادهای اوان و اپرداز که با نوسانات مثبتی داشتند، در سایر نمادهای گروه آی تی و انفورماتیک معاملاتی متعادل و منفی در جریان بود، در این میان نماد آپ از فشار فروش به مراتب بالاتری از هم گروهی ها برخوردار بود و صف فروش را تجربه کرد، نماد رمپنا پس از برگزاري مجمع ساليانه صاحبان سهام تقسيم سود نقدی ۹۰ ریالی با رشد حدود ۲٫۵ درصدی مورد بازگشایی قرار گرفت.

در همان نیمه اول بازار، نماد چکاپا پس از انتظار شفاف سازی و در گروه منفی چاپ و کاغذی، با جهش قیمتی به صف خرید رسید نماد بمپنا نیز به منظور بررسي وضعيت اطلاعاتي ناشر، تعليق شد.

منبع:کارگزاری آبان

گردآوری:مدیرسنتر

Download PDF