تحلیل و بررسی روزانه بورس: ۲۰مرداد ۹۷

آغاز پرعرضه هفته

بازار امروز کار خود را با متعادل در گروه های مطرح مانند فرآورده های نفتی، محصولات شیمیایی،فلزات اساسی و معدنی آغاز کرده و از طرفی انبوه سازی و سیمانی و گروه بانکی مجددا با اقبال مواجه بودند. در ادامه و در ساعات پایانی افزایش عرضه در کلیت بازار افت نسبتا شدید شاخص را در پی داشت.
در ابتدای بازار نماد #وپترو و #شکرین به دلیل لغو معامله بلوک #شدوص متوقف شدند. همچنین نماد #سمگا به دليل افشاي اطلاعات با اهميت مصاديق گروه (الف) متوقف شد. از طرفی نماد #ذوب به دلیل رشد ۲۰ درصدی متوقف و نماد #شپاس و #شپدیس نیز پس از شفاف سازی نوسان قیمتی بازگشایی شدند. نماد #حفاری با رشد ۱۰ درصدی تشکیل صف خرید بیش از ۱۲ میلیونی بازگشایی شد.
در گروه فلزات اساسی همسو با جو کلی بازار، معاملات در ابتدای بازار متعادل بود و البته تک نمادهای #ذوب، #فخاس، #فباهنر، #فسرب و #فنوال از نمادهای مورد توجه بازار بودند و در ادامه این گروه نیز با فشار فروش مواجه شد.
در گروه فراورده های نفتی معاملات مثبتی در جریان است. در نمادهای #شبریز، #شبندر، #شتران و #شپنا افزایش نسبی تقاضا مشهود بود و در ادامه همسو با بازار این گروه نیز به فاز اصلاح رفت هرچند فشار فرش در این گروه متعادل تر از کلیت بازار بود. #شاوان و #شراز نیز به دلیل نوسان ۲۰ و ۵۰ درصدی متوقف شدند.
گروه محصولات شیمیایی در اکثر نمادها با معاملاتی منفی روبروبود. در نمادهای #پارس، #شاراک، #فارس، #تاپیکو، #شخارک،داد و ستد ها در محدوده منفی با افزایش عرضه روبروبود. علیرغم جو منفی، نماد #شغدیر با افزایش تقاضا به صف خرید نیز رسید و البته در ادامه با نوسان منفی در لحظاتی به کف مجلز قیمتی نیز رسید. نماد #شاراک و #شخارک با افزایش عرضه به صف فروش رسیدند و در ادامه با صف فروش به کار خود پایان دادند. پس از کاهش فشار فروش در نماد #شاراک نوبت به نماد #تاپیکو رسید تا با فشار عرضه به صف فروش نزدیک به ۴ میلیونی برسد و جو گروه و البته کلیت بازار را بیش از پیش منفی نماید. #پارسان نیز در روز منفی گروه با افت نزدیک به ۱۰ درصدی بازگشایی شد.نماد #جم پس از بازگشایی، متاثر از جو گروه افت بیش از ۷ درصدی را تجربه می نماید.
در گروه زراعت و خدمات وابسته، طی روز جاری معاملات فضای بهتری داشت و اکثر نمادهای گروه با افزایش تقاضا مواجه بودند. در گروه محصولات غذایی اما معاملات متعادل دنبال شد و تک نمادهای #غدام و #غشهد بیشتر مورد توجه بودند و این در حالیست که در قند و شکری ها داد و ستدها عموما در محدوده منفی پیگیری شد.
در گروه بیمه نیز امروز شاهد رشد تقاضا در نمادهای #البرز، #آسیا، #ما و #دانا بودیم. وضعیت مناسب نموداری درکنار احتمال شناسایی سود ناشی از تسعیر ارز از دلایل اقبال به این گروه بود.
در گروه انبوه سازی با توجه به اتمام احتمالی ریزموج نزولی، اکثر نمادها در محدوده مثبت معامله آغاز کردند و پس از تشدید عرضه در بازار با عقب نشینی مواجه شدند. #وساخت، #ثنوسا، #ثتران و #ثپردیس مورد توجه بودند.
در گروه خودرو و قطعات که آغازی متعادل و منفی داشتند، با گذر زمان شاهد بهبود داد و ستدها بودیم. در این گروه شایعاتی مبنی بر تغییر مکانیزم قیمت گذاری و البته پیشنهاد ارزی حمایتی از جمله دلایل بهبود فضای معاملات بود. در قطعاتی ها معاملات نمادهای #خزر و #خمحور به صف خرید رسید.
در گروه کم جمعیت ساخت محصولات فلزی، دو نماد پرحاشیه #فاذر و #فاراک با صف خرید همراه بود و نماد کم سابقه تر #چدن نیز معاملاتی مثبت در نزدیکی سقف مجاز را سپری نمود. گفتنی است نماد #فاذر در روز کاری قبل و پس از ۱۴ ماه دوری از معاملات با افت بیش از ۴۰ درصدی بازگشایی شد و پس از داد و ستدی پرحجم کار خود را با صف خرید به پایان رساند و این افزایش تقاضا امروز نیز در روند معاملات مشهود می باشد.
در گروه اطلاعات و ارتباطات شاهد افزایش تقاضا در نمادهای #اپرداز و #اوان بودیم که البته تا پایان بازار نیز ادامه داشت. در این گروه شنیده ها حاکی از بازگشایی نماد #های_وب پس از کشمکش های زیاد و البته تحت شرایطی عجیب می باشد.
گروه بانکی که اخیرا مورد توجه بازار قرار گرفته است ، در ابتدای بازار و در نماد #وبملت، #وتجارت و #دی و #نوین با اقبال سرمایه گذاران مواجه بود. عرضه صف خرید در نمادهای #وبملت و #وتجارت جو گروه را تحت تاثیر قرار داد اگرچه به نظر می رسد این گروه همچنان پتانسیل رشد خصوصا در نماد #وبملت و #وتجارت را داشته باشد.
در گروه معدنی به جر نماد #کدما، همسو با جو کلی بازار، معاملات به محدوده های منفی وارد شد و البته به صف فروش نیز کشانده شد.
در گروه رایانه، معاملات همسو با روزهای کاری گذشته سمت و سوی مناسبی دارد و در نمادهای #پرداخت، #مرقام، #آپ و #افرا تقاضای مناسبی در جریان است.
در گروه سرمایه گذاری به غیر از نمادهای #سدبیر، #وگستر و #وسکاب که در سقف قیمتی داد و ستد می شوند معاملات دیگر نمادها همسو با بازار روندی اصلاحی را سپری نمود.
در پایان معاملات روز جاری شاخص کل با بیشترین تاثیر از افت نمادهای #فارس، #فولاد، #پارس، #کگل، #جم #پارسان و #تاپیکو با کاهش ۲۵۰۷ واحدی روبرو شد. شناسایی سود در بسیاری از نمادهای تاثیرگذار در کنار نزدیک شدن به بازه تسویه اعتباری کارگزاران و البته ابهامات موجود در رابطه با بسته ارزی از عمده دلایل افت بازار در روز جاری بودند.

منبع:کارگزاری آبان

گردآوری:مدیرسنتر

Download PDF