تحلیل و بررسی روزانه بورس: ۲۰ تیر ۹۷

بازاری سراسر منفی

بازار امروز را در حالی شروع کردیم که با افزایش عرضه ها در اکثر گروه ها، بخصوص گروه های دلار محور و پیشروی فلزی، معدنی و پتروشیمی مواجه بودیم و افت قیمت و فشار فروش اکثر آنها را نظاره گر شدیم که با گذشت زمان دادوستدها به سایر گروه ها نیز گسترش پیدا کرد، در این میان عرضه اولیه پتروشیمی پارس و ریزش قیمت های فلزات پایه در بازارهای جهانی، کل بازار را با فشار فروش مضاعفی همراه ساخت بطوریکه اکثر نمادها صف فروش و یا تا آستانه صف فروش شدن پیش رفتند. نماد تازه وارد شغدیر با معاملات پرحجم حدود ۸۰ میلیون سهمی و در نهایت تشکیل صف خرید مجدد به کار خود پایان داد این در حالی بود که سهامدار عمده سرمايه گذاری نفت و گاز و پتروشيمي تامين، روز گذشته عرضه کننده ۲۰ میلیون سهمی آن بود که ادامه صعود کوتاه مدت این پتروشیمی کوچک را می تواند با چالش همراه سازد.

طی دادوستدهای امروز ۵ درصد نماد پتروشیمی پارس با حواشی فراوان و به عنوان پانصد و بيست و دومين شرکت پذيرفته شده در بورس و در بخش محصولات شيميايي در قیمت ۰۰۰ر۲۴ ريال و با استقبال اهالی بازار سرمایه، عرضه اولیه شد. در پایان دادوستدهای امروز شاخص کل در بازار سراسر منفی و تحت تاثیر معاملات منفی نمادهای فولاد، کگل، کچاد، فارس، فخوز، فملی و وامید با افت ۱۳۴۳ واحدی در ارتفاع ۱۰۹٫۵ هزار واحدی آرام گرفت که در این بین نمادهای وصندوق و شتران بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل ایجاد کردند.

در گروه اکثرا متعادل و کم رمق بانکی، صف خرید نمادهای وپست و حکمت جلب توجه می کرد. اکبر کمیجانی درباره احتمال تغییر نرخ سود بانکی، افزود: با مطالعاتی که در جریان است نرخ های سود بانکی مورد بازنگری قرار خواهد گرفت .قائم مقام بانک مرکزی تصریح کرد: البته بررسی متغیرهای پولی و به خصوص نرخ های سود همواره از اولویت های مطالعاتی و سیاست گذاری بانک مرکزی است و بنا به شرایط در این باره تصمیم گیری خواهد شد.

در بازار امروز گروه های خودرویی و حمل و نقل همسو با جو منفی بازار، معاملاتی اکثرا منفی را تجربه کردند و به جز معدود نمادهای ختراک، خفنر، خاذین و خگستر که مثبت بودند، سایر نمادهای گروه با افت قیمتی به کار خود پایان دادند. مدیرعامل شرکت واگن سازی «اورال واگن زاود» روسیه در دیدار با معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت بر گسترش همکاری با ایران تاکید و اعلام کرد: آماده فروش واگن و ماشین های راهسازی و ساختمان سازی به ایران و تولید مشترک آن هستیم.

نوسانات مثبت گروه پالایشگاهی، صف خرید نماد ثتران و معاملات مثبت نمادهای کرمان، وساخت، ثعمرا، ثفارس و ثپردیس را در گروه های اکثر ساختمانی و پالایشگاهی و روانکارها در حالی نظاره گر شدیم که از معدود گروه های متعادل بازار امروز بودند.

در گروه سیمانی که اکثرا معاملاتی منفی در جریان بود، نمادهای ساراب و سفانو با صف خرید همراه بودند در سوی دیگر بازار و در گروه های کوچک اما منفی زراعت و لاستيك سازی، نماد پتایر با جهش قیمتی و صف خرید و نماد تازه وارد زبینا یا صف خرید ۳۰ میلیون سهمی و عرضه ۴۰۰ هزار سهم، اولین روز پس از عرضه اولیه را تجربه کرد.

در گروه اکثرا متعادل آی تی و انفورماتیک، معاملات مثبت نمادهای رکیش و مداران قابل توجه بود و در پايان معاملات نمادهاي بورس اوراق بهادار تهران(بورس) و شركت صنعتي و معدني كيمياي زنجان گستران )كيميا) جهت برگزاري مجمع عادي ساليانه تصويب صورت هاي مالي، كارگزاران بورس اوراق بهادار(كبورس) و نهادهاي مالي بورس اوراق بهادار(نبورس) با توجه به توقف نماد اصلي، سايپا شيشه(كساپا) و لابراتوارهاي سينا دارو(دسينا) جهت برگزاري مجامع عادي ساليانه تصويب صورت هاي مالي و فوق العاده اصلاح اساسنامه، حق تقدم استفاده نشده شركت سرمايه گذاري پرديس(پرديسح)با توجه به پايان مهلت پذيره نويسي متوقف شدند.

منبع:کارگزاری آبان

گردآوری:مدیرسنتر

Download PDF