تحلیل و بررسی روزانه بورس: ۲۲ دی ۹۷

توجه به خودروسازها پس از کش و قوس فراوان

بازار مثبت و با گرایش به گروه های فراورده های نفتی، رایانه، حمل و نقل، کانه های غیر فلزی، محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و زراعت و خدمات وابسته آغاز به کارکرد و در ادامه افزایش عرضه در نمادهای بزرگ بازار مشهود بود که عمدتا متاثر از افزایش ریسک سیستماتیک پیرامون بازار بود.
اما در بازار امروز نماد #مادیرا مجددا امروز به محدوده سقف مجاز قیمتی رسید.
در گروه محصولات شیمیایی معاملاتی نوسانی در جریان بود. #زاگرس، #شخارک، #شکلر، #کرماشا، #شکربن، #شتوکا، #شدوص و #شلعاب از نمادهای مورد توجه بازاربودند.
در گروه فلزات اساسی #ذوب علیرغم جو مثبت گروه با فشار فروش مواجه بود و به کف مجاز قیمتی رسید. #فولاد و #فملی رشد محدود را آغاز کردند. #فایرا امروز نیز صف خرید پرحجمی داشت. #فسرب، #فمراد، #فسپا و #فخاس از دیگر نمادهای مورد توجه گروه بودند.
در گروه فراورده های نفتی علیرغم رشد قابل توجه قیمت نفت معاملات متعادل و با رشد محدود در اکثر نمادها آغاز شد. #شبندر همچنان معاملاتی ضعیف را سپری نمود و با افت آغاز کرد. #شپنا، #شتران، #شاوان و #شبریز رشد حدود ۱ درصدی داشتند و #شبهرن مثبت و #شسپا در محدوده صفر تابلو داد و ستد شد. افزایش عرصه این گروه را نیز با افت مواجه کرد.
در گروه بانك امروز مجددا نماد #دی مورد توجه بود و در ابتدای معاملات به صف خرید رسید. #وپست به علت رشد بیست درصدی متوقف شده و #وتجارت نیز رشد بیش از دو درصدی را در ابتدای معاملات ثبت کرد. افزایش عرضه در گروه بانک مجددا عقب نشینی بیش از سه درصدی نمادهای #وتجارت، #وبملت را به دنبال داشت.
در معدنی ها #کچاد و #کگل مثبتند و بقیه نمادهای در فاز اصلاحی داد و ستد شدند.
در گروه خودرو و قطعات معاملات مثبت آغاز شد. نماد #خودرو در ابتدای معاملات متوقف شد و #خساپا، #خگستر، #خپارس و #خبهمن رشد محدودی را تجربه می نمایند. نمادهای #خمهر، #خفنر و #خلنت در قطعه سازها مورد توجه بودند. با گذشت نزدیک به یک ساعت از آغاز معاملات گروه خودرو نیز در کانون توجه قرار گرفت. رشد تقاضا پس از شفاف سازی #خساپا در گروه خودرویی مشهود بود. تشکیل صف خرید در دو نماد #خزامیا و #خپارس در دقایق پایانی بازار جالب توجه بود.
در گروه حمل و نقل #حسیر و #حکشتی، #حپارسا و #حپترو مورد توجه بودند و #حریل نیز رشد بیش از ۳ درصدی داشت.
در انبوه سازها #کرمان و #ثنوسا به صف خرید رسیدند و #وساخت، #ثاباد و #ثتران نیز مورد توجه بودند.
در گروه لاستیک و پلاستیک نیز معاملاتی یکدست مثبت برقرار بود و نمادهای #پتایر و #پدرخش به سقف مجاز قیمتی رسیدند.
در گروه رایانه و اطلاعات #مرقام و #تاپکیش مورد توجه بودند و #های_وب امروز با افت بیش از یک درصدی مواجه بود. #اپرداز تک نماد مثبت اطلاعاتی هاست..
در گروه زراعت و خدمات وابسته معاملاتی یکپارچه مثبت در جریان بود. #زبینا، #زپارس، #زقیام، #تلیسه و #زشگزا از نمادهای مورد توجه گروه بودند.
در پایان معاملات روز جاری شاخص کل با بیشترین تاثیر از رشد نمادهای #حکشتی، #کچاد و #اخابر با رشد حدود ۱۰۰ واحدی مواجه شد. افزایش عرضه در اکثر گروه های بازار که در اواسط ساعات معاملات و با افزایش مجدد ریسک سیستماتیک صورت گرفت، عقب نشینی در اکثر نمادهای بازار را به دنبال داشت.

منبع: دیدگاه آبان

گردآوری:مدیرسنتر

Download PDF