تحلیل و بررسی روزانه بورس: ۲۳ اردیبهشت ۹۸

توقف افت های پی در پی

بازار متعادل و با نوسانات مثبت در اکثر گروه های بزرگ آغاز به کار کرد. گروه خودرو همچنان با فشار فروش بیشتر نسبت به کلیت بازار داد و ستد شد و در ادامه رشد تقاضا در این نمادها را نیز شاهد بودیم.
نماد تازه وارد #تاصیکو با رشد حداکثری در محدوده ۲۶۴۰ ریالی صف خرید داشت.
نماد #رمپنا امروز با رشد قیمتی همراه بود.
در گروه فلزات اساسي نیز معاملات مثبت بود و #ذوب با رشد بیش از سه درصدی روبرو شد. #فولاد، #فملی، #فاسمین، #فایرا، #کاوه، #فنوال، #فسرب، #فجر، #فولاژ، #فمراد، #فجر، #زنگان و #کیمیا با رشد بیش از سه درصدی مواجه بودند.
در گروه فراورده های نفتی که درر روند منفی بازار افت قابل توجهی را متحمل شدند امروز معاملاتی سرتاسر مثبت را آغاز کردند. #شبریز، #شراز، #ونفت در سقف مجاز تقاضا داشتند و #شتران نیز با توجه به خبر افزایش سرمایه جذاب رشد بیش از ۴ درصدی داشت. #شپنا نیز در پایان معاملات به صف خرید رسید.
در گروه انبوه سازی معاملات در تک نمادهای #وساخت، #ثاباد، #ثفارس و #وآذر در سقف مجاز پیگیری شد و این در حالی بود که جو گروه همسو با کلیت بازار نوسانی بود.
در گروه محصولات شیمیایی نیز معاملاتی سرتاسر مثبت در جریان بود. #شاراک، #شیران، #شغدیر، #وپترو، #شیراز، #شپدیس، #جم، #شپارس، #شوینده، #شاملا، #شلعاب با نوسانات مثبت بیش از سه درصدی مواجه بودند و #زاگرس پس از بازگشایی منفی در روز گذشته امروز صف خرید داشت.
در گروه خودرو و قطعات، معاملات در نمادهای خودروساز متعادل و منفی بود. #خودرو بالا تر از ۴۱۰۰ ریال نوسان داشت و #خساپا در صفر تابلو داد و ستد شد. #خپارس در سطح ۱۰۰۰ ریالی در حال معامله بود و #خزامیا نیز سطح ۱۲۰۰ ریالی را حفظ کرد. در قطعه سازها معاملات فضای بهتری دارد و شاهد صف خرید در نمادهای #خدیزل، #خشرق، #خکار، #ختراک و #خپویش بودیم. در ادامه افزایش فشار فروش نماد #خودرو، #خپارس، #خزامیا را مجددا در آستانه تشکیل صف فروش قرار داد. صف فروش در نمادهای گروه خودرو عقب نشینی نسبی خریداران در کلیت بازار را به دنبال داشت و در ادامه بهبود معاملات در نمادهای گروه خودر با توجه به رنج مثبت نماد #خزامیا مشهود بود. افزایش محسوس تقاضا در نمادهای گروه خودرو که افت تندی را در اصلاح اخیر بازار متحمل شدند، در صورت ادامه می تواند خبر خوبی برای کلیت بازار محسوب شود.
در گروه بانک معاملات در اکثر نمادها با نوسانات مثبت روبرو بود. #وتجارت رشد بیش از سه درصدی داشت و #وبملت و #وبصادر، #وپست، #وسینا و #وکار با رشد حدود دو درصدی مواجه شدند. #ونوین و #دی از نمادهای منفی گروه بودند.
در گروه سیمان برخلاف معاملات مثبت در کلیت بازار، نمادهای #ستران، #سفارس، #سشرق، #سپاها، #سقاین، #سدشت و #سخاش فشار فروش قابل توجهی داشتند. #ساراب، #سخوز، #سصفها از نمادهای مورد توجه گروه بودند.
درگروه محصولات غذایی نمادهای #غاذر، #غالبر، #غگلپا، #غشان، #غبهنوش، #غفارس، #غبشهر و #غگرجی با اقبال بازار مواجه شدند.
در پایان معاملات روز جاری شاخص کل با بیشترین تاثیر از رشد نمادهای #فولاد، #شپنا، #فملی، #شتران و #فارس، #شبندر و #فخوز با رشد حدود ۳۶۸۲ واحدی روبرو شد. فاصله گرفتن نسبی سهامداران از رفتار هیجانی که در چند روز اخیر شدت گرفته بود، رشد مناسب بازار را در پی داشت هرچند حجم معاملات چندان قابل توجه نبود.

در گروه محصولات کانی غیرفلزی #کسرا، #کگاز، #کتوکا، #کخاک، #کپشیر، #کساپا، #کاذر در سقف مجاز داد و ستد شدند و بقیه نمادها نیز روندی مثبت را پشت سر گذاشتند.
در گروه سیمان نیز امروز همسو با معاملات مثبت در کلیت بازار شاهد بهبود روند داد و ستدها بودیم. #ستران پس از معاملات منفی چند روز اخیر امروز صف خرید داشت و #سفارس نیز با برچیده شدن صف فروش سنیگن امروز مثبت داد و ستد شد. #سبزوا، #سبهان، #سهگمت، #سخزر از دیگر نمادهای مورد توجه بازار بود.
در پایان معاملات روز جاری شاخص کل با بیشترین تاثیر از رشد نمادهای #شپنا، #شبندر، #فارس، #وبملت و #فولاد، #شتران و #فخاس با رشد حدود ۳۹۹۴ واحدی روبرو شد. ادامه تحرکات مثبت در نمادهای بزرگ بازار که از روز گذشته آغاز شد و البته بهبود روند نمادهای تایرگذار به خصوص گروه خودرو توانست درصدی از ریزش های اخیر بازار را جبران نماید.

منبع: دیدگاه آبان

گردآوری: مدیرسنتر

Download PDF