تحلیل و بررسی روزانه بورس: ۲۳ تیر ۹۷

روشن شدن موتور گروه خودرویی

خشرق، خموتور و خلنت نمادهای صف خرید گروه اکثرا متعادل خودرویی در شروع بازار امروز بودند، نماد خاذين نیز پس از برگزاری مجامع عادی ساليانه بدون تقسيم سود نقدی و فوق العاده اصلاح اساسنامه، با رشد حدود ۸٫۵ درصد مورد بازگشایی قرار گرفت. در ادامه بازار و با افزایش تقاضا در گروه خودرویی مواجه شدیم تا جایی که نمادهای خساپا، خرینگ، خپارس، خکمک، ختوقا و ختراک نیز به جمع صف خریدهای گروه پیوستند. در پایان دادوستدهای امروز شاخص کل تحت تاثیر معاملات منفی نمادهای فولاد، کگل، کچاد، پارسان، فملی و وغدیر با افت ۵۸۸ واحدی در ارتفاع ۱۰۸٫۹ هزار واحدی آرام گرفت که در این بین نماد تازه وارد پارس بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل ایجاد کرد.

درگروه های پیشروی منفی فلزی و معدنی، به جز نمادهای کپرور، فایرا ، فسرب، فباهنر و فخاس (صف خرید) که با نوسانات مثبت تری نسبت به هم گروهی ها برخوردار بودند، سایر هم گروهی ها اکثرا با فشار عرضه ها و افت قیمتی به کار خود پایان دادند. همزمان با سفر مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت معدنی و صنعتی گل گهر به کشور چین، قرارداد خرید ۱۰ دستگاه لکوموتیو DF8BI از شرکت کیشویان چین با حضور ناصر تقی زاده مدیرعامل شرکت گل گهر، یاری رییس هیات مدیره شرکت گل گهر و سلیم نیا مدیرعامل شرکت نماد ریل گستر در شهر چانگجو چین امضا و‌ نهایی شد.

در گروه های اکثرا متعادل با گرایش منفی پتروشیمی، پالایشگاهی و روانکارها، در شروع بازار نماد شغدير به دليل نوسان قيمت بيش از ۲۰ درصد طي ۵ روز معاملاتي متوالي متوقف شد و صف خرید بیش از ۱٫۵ میلیارد سهمی نماد تازه وارد پارس چشم نوازی می کرد. در طی بازار نیز به اندازه حجم مبنای نماد پارس عرضه شد تا با رشد ۵ درصدی قیمت در اولین روز پس از عرضه اولیه و همراه صف خرید پرحجم ۲۸۰ میلیون سهمی، شاهد اقبال بالای این نماد ارزنده از سوی اهالی بازار سرمایه باشیم

نماد شاراک با جهش قیمتی به صف خرید رسید و نمادهای پاکشو، شدوص، شکربن، شفارا و شیراز با اعمال فشار فروش بیشتر، صف فروش شدند. در جلسه ستاد تنظیم بازار مقرر شد برنامه ریزی و سازماندهی تنظیم بازار محصولات پتروشیمی و فولاد از طریق بورس کالا انجام شود. در این نشست که به ریاست حسن یونس سینکی، معاون وزیر صنعت برگزار شد، مقرر شد برنامه ریزی و سازماندهی لازم برای تنظیم بازار محصولات پتروشیمی و فولاد از طریق بورس کالا به منظور حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان این اقلام انجام شود.

گروه ساختمانی اکثرا شروعی مثبت را تجربه کردند که در این میان نماد ثاباد از اقبال بیشتری برخوردار بود و با صف خرید همراه شد در سوی دیگر طی دادوستدهای امروز سکرد، سفارس و سدور نمادهای صف خرید گروه کم حجم اما مثبت سیمانی بودند، نماد سقاین نیز پس از برگزاری مجمع  فوق العاده تصويب افزايش سرمايه ۴۶۴% از محل  ۳۷۶% مطالبات و آورده نقدی و ۸۸% سود انباشته، با رشد ۵ درصدی و صف خرید مورد بازگشایی قرار گرفت. زهرا سعیدی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از تدوین طرح دو فوریتی درباره بازار مسکن و جلوگیری از رواج سوداگری در این بازار خبر داد و گفت: جمعی از نمایندگان طرحی را با عنوان مقابله با احتکار و کاهش التهابات بازار مسکن تدوین کرده اند.نماینده مردم مبارکه در مجلس با بیان اینکه در جهت دریافت مالیات بر عایدی سرمایه از املاک غیرمصرفی است، افزود: طبق این طرح که هم اکنون پیش نویس آن تدوین شده است، افراد عادی، سازندگان مسکن و فعالان بخش تولید مسکن کشور از پرداخت این مالیات معاف می شوند.

به جز نماد حکشتی که منفی و صف فروش بود، در سایر نمادهای گروه حمل و نقل، معاملاتی مثبت در جریان بود در آنسوی بازار و در ادامه توقف طولانی مدت نماد های وب و در گروه اکثرا متعادل با گرایش مثبت امروز، آی تی و انفورماتیک، تشکیل صف خرید نماد مفاخر را نظاره گر شدیم.

در گروه های اکثرا متعادل برقی، تجهیزاتی و پیمانکاری و در ادامه توقف طولانی مدت نماد فاذر، نمادهای چدن، بالبر، فاراک، بمپنا بکام و ونیرو صف خرید را تجربه کردند، در گروه مثبت لاستیک و پلاستیک سازی، صف خرید نمادهای پتایر، پلاسک و پسهند، در کنار رشد ۱۰ درصدی و تشکیل صف خرید نماد بازار پایه نماد پلوله جلب توجه می کرد.

درگروه های متعادل سرمایه گذاری و واسطه گری های مالی، نمادهای وساپا، فرابورس، کالا۴ و وسکاب با صف خرید و نمادهای وخارزم، واحیا، ونیکی، وصنا و وغدیر با معاملاتی منفی تر از هم گروهی ها به کار خود پایان دادند در طرف دیگر و درگروه های کوچک قندی، غذایی و زراعت، نماد تازه وارد زبینا با صف خرید ۲۶ میلیون سهمی در کنار تشکیل صف خرید نمادهای تلیسه، قثابت و غپاذر دنبال شدند.

در پايان معاملات نمادهاي گروه توليدي مهرام(غمهرا)، سوليران (فسلير)، صنعتي آما(فاما) و توسعه معادن روي ايران(كروي) جهت برگزاري مجامع عادي ساليانه تصويب صورت هاي مالي، داروسازي كوثر(دكوثر) و گروه بهمن(خبهمن)جهت برگزاري مجامع عمومي ساليانه تصويب صورت هاي مالي و فوق العاده اصلاح اساسنامه متوقف شدند.

منبع:کارگزاری آبان

گردآوری:مدیرسنتر

 

 

Download PDF