تحلیل و بررسی روزانه بورس: ۲۵ تیر ۹۷

ادامه جو فرسایشی بازار

گروه معدنی به لیدری نماد کچاد معاملاتی اکثرا متعادل، همراه با نوسانات مثبت را شروع کردند که با توجه به اصلاح روزهای گذشته و قرار داشتن در سطوح حمایتی، امری منطقی جلوه می داد اما در اواخر بازار و با عقب نشینی خریداران، همسو با جو فرسایشی بازار، مجددا به لاک دفاعی فرو رفتند و در نهایت متعادل و منفی به کار خود پایان دادند.۱۰۰ درصد سهام شرکت لوله گستر اسفراین شامل یک میلیارد و ۷۱۸میلیون و ۱۶۲ هزار و ۴۰۰سهم توسط سازمان خصوصی سازی در روز دوم مردادماه امسال واگذار می شود. این میزان سهام به ارزش پایه هر سهم ۹۰۱ریال و ارزش کل پایه یک هزار و ۶۲۹ میلیارد و ۵۴۱ میلیون و ۳۹۲ هزار ریال، به صورت ۱۰درصد نقد و بقیه اقساط ۸ساله از طریق مزایده واگذار خواهد شد. شرکت لوله گستر اسفراین یکی از شرکت‌های تحت پوشش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) که به عنوان تنها تولیدکننده لوله‌های فولادی بدون درز شامل لوله‌های جداری_مغزی مورد نیاز صنایع نفت، گاز و پتروشیمی به عنوان بزرگترین تأمین کننده مواد اولیه مورد نیاز احداث شده است. در پایان معاملات شاخص کل متاثر از معاملات مثبت نمادهای پارس، فخوز، کگل و همراه با رشد اندک حدود ۳۷ واحدی به ارتفاع  ۱۰۸هزار واحدی رسید که در این بین نمادهای فارس، شخارک و رمپنا بیشترین تاثیر منفی را ایجاد کردند.

در گروه اکثرا منفی شیمیایی، نماد تازه وارد پارس در حالی با ادامه صف خرید پرحجم دنبال شد که به دلیل قوانین جدید بورس (رشد ۲۰ درصدی طی چند روز متوالی)، احتمالا در همان اوایل بازار فردا و پس از عرضه حجم مبنا، متوقف و در روز کاری آینده (چهارشنبه و قبل از توقف برای مجمع عادی سالیانه) و با انتشار شفاف سازی، بازگشایی خواهد شد، موضوعی که افزایش عرضه های آنرا در بازار امروز ایجاد کرد. لازم به ذکر است با توجه به سود تقسیمی مناسب (حدود ۴۰۰ تومان)، پرداخت حدود دو هفته ای و p/e پایین این پتروشیمی تازه نفس بازار سرمایه، شرکت در مجمع پیشرو، مناسب ارزیابی می شود. در گروه مذکور نمادهای شفارس و شپترو صف خرید و نمادهای شیراز، شخارک و شدوص صف فروش را تجربه کردند، در اواخر بازار نماد تازه وارد شغدیر درپی اعمال فشار فروش، به صف فروش های گروه پیوست.

در معاملات امروز، شروع مثبت گروه ساختمانی را نظاره گر شدیم به طوریکه نمادهای ثعمرا و ثنوسا با صف خرید همراه شدند اما در نیمه دوم بازار و افزایش عرضه ها، این گروه نیز متعادل به کار خود پایان داد.

درگروه های اکثرا متعادل و منفی سرمایه گذاری و واسطه گری های مالی، نمادهای سرچشمه، واتی، وگستر، گوهران، وصنا و واحیا با معاملاتی مثبت تر از هم گروهی ها دنبال شدند. شرکت‌های بانک آینده، سرمایه‌گذاری توسعه ملی، کارگزاری خبرگان سهام، سرمایه گذاری صبا تامین، گروه ارزش‌آفرینان پاسارگاد، کارگزاری بورس بیمه ایران و سرمایه گذاری ملی ایران اعضای هیات مدیره بورس تهران را تشکیل دادند.همچنین به ترتیب سرمایه‌گذاری تدبیر، کارگزاری بانک آینده و کانون نهادهای سرمایه گذاری به عنوان اعضای علی‌البدل این هیات مدیره انتخاب شدند.

گروه های کوچک اما اکثرا متعادل و منفی غذایی و زراعت، با ادامه صف خرید نماد تازه وارد زبینا و معاملات مثبت نمادهای غدیس، غویتا، غشوکو، غشصفا و قجام مواجه بودند، نماد زبينا نیز به دليل رشد بيش از ۲۰ درصد طي ۵ روز معاملاتي متوالي متوقف شد همچنین امروز ۳۵ میلیون سهم شرکت کشت و دام قيام اصفهان در نماد (زقيام)، به روش ثبت سفارش و در قیمت ۲،۳۶۹ ريال عرضه اولیه شد.

درگروه اکثرا متعادل و منفی فلزی، نمادهای فرآور و فخاس با صف خرید و نمادهای فجر، هرمز، فروس و فزرین با صف فروش مواجه شدند در آنسو، کشرق نماد صف خرید گروه کم حجم، متعادل و منفی زغال سنگی در بازار امروز بود.

نمادهای خاذین، خلنت، خمحور، ختراک، خکمک، خزر، خنصیر و خفنر در گروه اکثرا متعادل با گرایش منفی خودرویی، با صف خرید مواجه بودند این در حالی بود که نماد تاثیر گذار سایپا با توجه به نزدیک شدن مجمع، تحت حمایت سهامداران عمده قرار داشت و با معاملاتی مثبت همراه بود.

در گروه اکثرا متعادل و منفی آی تی و انفورماتیک، معاملات منفی و صف فروش نماد پرداخت و نوسانات مثبت نمادهای اوان، سپ، رانفور و سیستم قابل توجه بود در پايان معاملات نیز نمادهای توليدي قند شيروان، قوچان و بجنورد (قشير)، نفت پاسارگاد (شپاس)، پتروشيمي فسا (فسا)، شركت پتروشيمي داراب (داراب)، پتروشيمي جهرم (جهرم) و سرمايه گذاري مس سرچشمه (سرچشمه) جهت برگزاري مجامع عادي ساليانه صاحبان سهام و نمادهای ايركا پارت صنعت(خكار)، لبنيات پاستوريزه پاك(غپاك) و گروه سرمايه گذاري سايپا(وساپا)، جهت برگزاري مجامع عمومي ساليانه تصويب صورت هاي مالي و فوق العاده اصلاح اساسنامه متوقف شدند.

منبع:کارگزاری آبان

گردآوری:مدیرسنتر

 

Download PDF