تحلیل و بررسی روزانه بورس: ۳۰ تیر ۹۷

ادامه رشد قطعه سازها

گروه خودرویی اکثرا معاملاتی مثبت داشتند اما همسو با سایر گروه های بزرگ و به دلیل توقف تعداد بالایی از نمادها (برای برگزاری مجامع سالیانه) از حجم دادوستدهای کمتری نسبت به روزهای گذشته برخوردار بودند این در حالی بود که همچنان قطعه سازها با اقبال بالاتری نسبت به هم گروهی ها دنبال شدند و اکثرا صف خرید شدند، نماد خبهمن نیز پس از برگزاري مجمع ساليانه صاحبان سهام تقسيم سود نقدي ۲۰۰ ریالی با رشد حدود ۱۵ درصدی مورد بازگشایی قرار گرفت. دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان گفت: فعالان این صنعت به ۲ میلیارد دلار ارز برای وارد کردن قطعات، مواد اولیه، لوازم یدکی و ماشین آلات نیاز دارند اما تاکنون نزدیک به یک چهارم این مبلغ تامین شده است.

طبق پیش بینی و با احیا قیمت های جهانی فلزات پایه در ساعت پایانی دادوستدهای بین المللی، شاهد بهبود دادوستدهای گروه های فلزی و معدنی و شروع مثبت آنها در بازار امروز بودیم، در این میان نمادهایی نظیر زنگان، فرآور، فخاس، فلوله، فاسمین، کبافق، کنور، فپنتا، کاما و کپرور از اقبال بیشتری برخوردار بودند. مدیر عامل صبانور گفت: طرح یک میلیون تنی گندله صبانور طی دو سال آینده به بهره برداری می رسد و عملیات اجرایی آن تا سه ماه آینده آغاز می شود.  سرمایه گذاری این طرح ۳۰۰میلیارد تومان است و ۲۰۰ فرصت شغلی ایجاد می کند. با اجرای این طرح ظرفیت تولید گندله در صبانور به دو میلیون تن می رسد. وی تصریح کرد:  در افق ۱۴۰۴ معادل ۴میلیون تن سنگ آهن، دو میلیون تن کنسانتره سنگ آهن و دو میلیون تن گندله در شرکت صبانور تولید خواهد شد. در پایان معاملات شاخص کل متاثر از معاملات مثبت نمادهای فارس، جم، خبهمن، وساپا، فملی و همراه با رشد ۵۱۹ واحدی به ارتفاع  ۱۰۸٫۳هزار واحدی رسید که در این بین نمادهای حکشتی و فخوز بیشترین تاثیر منفی را ایجاد کردند.

در گروه اکثرا مثبت شیمیایی، نمادهای شپترو و ساینا با جهش قیمتی به صف خرید رسیدند، نماد شیراز با افزایش عرضه ها صف فروش شد و جابجای بلوک و معاملات دو طرفه در همان شروع بازار در نماد فارس، رشد حدود ۲۵۰ واحدی شاخص کل را درپی داشت، نماد شكربن نیز پس از افشای اطلاعات با اهميت (عدم حصول نتیجه از برگزاری مزایده) با رشد حدود ۵ درصدی مورد بازگشایی قرار گرفت.

طی دادوستدهای امروز گروه لیزینگی با افزایش تقاضا مواجه شدند و به جز نماد ولیز که منفی بود، سایر نمادهای گروه با رشد قیمت به کار خود پایان دادند تا جایی که نمادهای ولغدر، ولساپا، ولبهمن و ولملت صف خرید شدند، در این میان دادوستدهای بلوکی و پرحجم نماد ولساپا جلب توجه می کرد.

درگروه های اکثرا متعادل سرمایه گذاری و واسطه گری های مالی، نمادهای کالا۴، وبیمه، اعتلا و سدبیر با صف خرید همراه شدند و نماد وساپا پس از برگزاری مجامع عادی ساليانه بدون تقسيم سود نقدی و فوق العاده اصلاح اساسنامه با رشد مناسب حدود ۱۳ درصدی مورد بازگشایی قرار گرفت در آنسو و در گروه های اکثرا مثبت سیمانی و ساختمانی، نمادهای سدور، سکرد، ثنوسا، ثشرق، سبزوا، سفانو، سقاین و ثتران با تقاضای بالاتر و صف خرید دنبال شدند.

به جز نماد افرا که صف خرید شد، در سایر نمادهای گروه آی تی و انفورماتیک، معاملاتی متعادل در جریان بود در آنطرف بازار، قمرو تنها نماد منفی و قهکمت و قصفها نمادهای صف خرید گروه کوچک اما مثبت قندی در بازار امروز بودند، در پایان دادوستدها نیز نماد ودي جهت برگزاري مجامع فوق العاده و عادي ساليانه صاحبان سهام متوقف و معاملات آن، باطل شد.

منبع:کارگزاری آبان

گردآوری:مدیرسنتر

Download PDF