تحلیل و بررسی روزانه بورس: ۳۱ تیر ۹۷

گروه فلزی و معدنی بر مدار رشد

طبق انتظار انتشار گزارشات بسیار مناسب گروه های فلزی، معدنی و پتروشیمی و برخی شرکت های دلاری و صادرات محور نظیر ریشمک، افزایش تقاضا و معاملات مثبت آنها را ایجاد کرد به طوریکه نمادهای کاوه، هرمز، کمنگنز، فسرب، ساینا، شسپا، فخاس، فسپا، ارفع، فملی، کروی، کنور، و شپترو صف خرید را تجربه کردند اما در نیمه دوم بازار و با عقب نشینی خریدارن در گروه پتروشیمی شاهد نمایان شدن نوسانات منفی آنها شدیم. در بازار هیجانی امروز، دادوستدهای پرحجم و پرتقاضای نماد فملی جلب توجه می کرد و نماد شپاس پس از برگزاری مجمع ساليانه صاحبان سهام و تقسيم سود نقدی ۲۵۰ ریالی با رشد حدود ۷ درصدی مورد بازگشایی قرار گرفت در پایان دادوستدها نیز شاخص کل تحت تاثیر معاملات مثبت نمادهای فملی، کچاد، فخاس، کگل و ومعادن با رشد حدود ۵۳۵ واحدی در ارتفاع ۱۰۸٫۸ هزار واحدی آرام گرفت که در این بین نمادهای پارسان و شیراز بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل ایجاد کردند.

گروه خودرویی در بازار امروز شروعی مثبت داشتند که در نیمه دوم بازار با افزایش عرضه ها و عقب نشینی خریداران، اکثرا معاملات منفی را تجربه کردند این در حالی بود که همچنان نمادهای خفنر، ورنا، خدیزل و خمحور صف خرید و رشد قیمتی را تجربه کردند.

درگروه اکثرا متعادل و منفی سرمایه گذاری، صف خرید نمادهای وتوصا و وبیمه را نظاره گر بودیم در آنطرف بازار و در گروه ساختمانی تنها نمادهای وتوس و ثشاهد نوسانات مثبت داشتند و سایر هم گروهی ها منفی دنبال شدند. امروز طرح دو فوریتی مالیات بر عایدی مسکن و زمین تقدیم هیات رییسه مجلس خواهد شد و یک مقام مسئول با اشاره به جزئیات این طرح به مهر گفت: در طرح مجلس یکی از محورهای اصلی، ثبت قیمت معامله در سند ملک است به این معنی که در خرید و فروش ملک، قیمت فروش باید در سند ملک درج شود.

به جز نماد اپرداز که مثبت و نمادهای سپ و افرا (که صف خرید شدند)، در سایر نمادهای گروه آی تی و انفورماتیک، معاملاتی متعادل و منفی در جریان بود در آنسو، بکهنوج نماد صف خرید گروه کم ریسک اما متعادل یوتیلیتی در بازار امروز بود.

نماد ارزنده پکرمان در کنار نمادهای پتایر و پکویر در گروه متعادل و مثبت لاستیک و پلاستیک سازی با صف خرید به کار خود پایان دادند. واردات انواع  تایرهای رادیال سواری درصورت داشتن نمونه تولید داخل،‌ به کشور ممنوع شد.مدیرکل دفتر صنایع شیمیایی‌و‌سلولزی وزارت صنعت با اشاره به اجرای این دستورالعمل از هفته گذشته و در قالب سامانه جامع تجارت اظهار کرد: تاکنون این موضوع اعلام‌عمومی نشده بود اما از امروز واردات انواع تایر تنها به این شرط انجام خواهد شد که نمونه تولیدی آن محصول در کشور موجود نباشد یا کمبودی برای تامین آن احساس شود.

در پايان معاملات نمادهای سرمايه گذاری صنايع پتروشيمی (وپترو) جهت برگزاری مجمع عادی سالیانه تصويب صورت های مالی، موتورسازان تراكتورسازی ايران(خموتور) جهت برگزاری مجمع فوق العاده تصميم گيری در خصوص افزايش سرمايه و اصلاح اساسنامه و حق تقدم شركت مجتمع فولاد خراسان(فخاسح)با توجه به پايان مهلت پذيره نويسی متوقف شدند.

منبع:کارگزاری آبان

گردآوری:مدیرسنتر

Download PDF