تحلیل و بررسی روزانه بورس: ۴ بهمن ۹۷

کمبود نقدینگی و رشد کوچکترها

بازار با گرایش مجدد به گروه خودرو و بانک آغاز کرد و دستکم در ابتدای معاملات، گروه های بزرگ بازار فشار فروش روزهای قبل را نداشتند که در ادامه با افزایش فشار فروش گروه های بزرگ مجددا به محددوده های منفی وارد شدند.
نمادهای #کایتا، #پلاست، #حبندر، #وشمال، #کقزوی، #خعمرا، #ثقزوی، #سفارود و #تکنار با توجه به عدم احراز معیارها و شرایط تداوم حضور در تابلوی پایه ب بازار پایه، جهت انتقال به تابلو پایه ج بازار پایه، در پایان معاملات روز شنبه مورخ ۱۳۹۷/۱۱/۰۶ متوقف می گردند.
نماد #رمپنا نیز با توجه به اخبار مربوط به واگذاری سهام شرکت های آلومینیم ساز جهت شفاف سازی متوقف شد.
در گروه فلزات اساسی کلیت معاملات مثبت بود. #ذوب افت حدود سه درصدی داشت و #فملی و #کاوه نیز با نوسانات منفی مواجه بودند. #فلوله، #فباهنر، #میدکو، #وتوکا، #فروس،#فسرب و #فجر از نمادهای مورد توجه بازار بودند.
در گروه فراورده های نفتی همچنان شاهد معاملاتی کم عمق و بدون روند بودیم. وضعیت سوددهی نمادها مناسب است و بازار جهانی نفت نیز پس از افت ناگهانی اخیر تا کنون عملکرد قابل قبولی داشته است اما نقدینگی فعال، همچنان به دلایل بنیادی بی توجه است.
در گروه بانك نماد #وتجارت با رشد حدود سه درصدی آغاز کرد و #وبملت، #وبصادر، #وپست، #وپاسار و #وپارس با رشد نسبی مواجه بودند. #وسینا و #وکار از نمادهای همراه با افت گروه بودند. در ادامه نماد #وپست به صف خرید رسید و #وتجارت نیز پس از معاملاتی بیش از صد میلیون سهمی به محدوده سقف مجاز نزدیک شد.
در گروه قند و شکر که معاملاتی مثبت را سپری کردند، #قزوین، #قهکمت، #قشیر، #قشکر و #قشهد از نمادهای مورد توجه بازار بودند.
در گروه سیمان معاملات امروز نیز مثبت است و #ستران در سطح ۲۱۰۰ ریالی صف خرید سنگینی داشت. #سغرب، #سصوفی، #سمازن، #سشمال، #سخاش، #سبزوا از نمادهای مورد توجه بازار بودند.
در انبوه سازها نیز امروز شاهد افزایش تقاضا بودیم و #ثشاهد، #ثعمرا، #ثاخت از نمادهای مورد توجه بازار بودند
در گروه خودرو و قطعات معاملاتی یکپارچه مثبت در جریان بود. #خودرو، #خساپا، #خزامیا و #خپارس با رشد حدود دو درصدی داشتند و در قطعه سازها نیز معاملاتی مثبت را شاهد بودیم که البته در ادامه با افت همراه شدند.
در گروه حمل و نقل امروز نماد #حآسا امروز نیز مورد توجه بود.
در پایان معاملات روز جاری شاخص کل با بیشترین تاثیر از رشد نمادهای #وتجارت، #های_وب، #بفجر، #ونیکی با رشد حدود ۱۳۵ واحدی مواجه شد. همچنان کمبود نقدینگی در بازار توجه سرمایه گذاران را به گروه های کوچکتر معطوف داشته است و این موضوع طی روز جاری رشد حدود ۳۲۵ واحدی شاخص هم وزن را رقم زد.

منبع: دیدگاه آبان

گردآوری:مدیرسنتر

Download PDF