تحلیل و بررسی روزانه بورس: ۴ تیر ۹۷

سبزپوشی شرکت های دلار محور

طی دادوستدهای امروز، گروه های فلزی، معدنی، پتروشیمی و پالایشگاهی در کنار گروه های کوچک دلاری، معاملاتی پرتقاضا، مثبت و اکثرا صف خرید را تجربه کردند که پس از رشد سریع روزهای اخیر و در کنار کم فروغی بازارهای جهانی نفت و فلزات پایه، از ادامه ورود نقدینگی جامعه به بازار سرمایه حکایت دارد. صف خرید نماد پرحاشیه ذوب پس از تجربه رشد سریع بیش از ۱۰۰ درصدی، در همان شروع بازار عرضه شد اما با توجه به نمودارهای تکنیکی و تغییر شرایط بنیادی سهم (از زیان دهی به سود دهی رسیدن) و محتمل بودن اعلام سود حدود حداقل ۳۵۰ ریالی برای امسال آن، شاهد دادوستدهای بسیار پرحجم آن شدیم که در نهایت با صف خرید مجدد به کار خود پایان داد. نماد فایرا پس از انتشار شفاف سازی اطلاعات بااهمیت (تغييرات اساسي در قراردادهای مهم و تبدیل بدهی ارزی دلاری به ریالی) با رشد چشمگیر ۲۱ درصدی به گردونه دادوستدها بازگشت همچنین نماد كاما پس از برگزاری مجامع عادی ساليانه تقسيم سود نقدی ۱۰۰۰ ریالی و  فوق العاده تصميم گيری در خصوص افزايش سرمایه ۲۰۰ درصدی و اصلاح اساسنامه، با رشد ۱۶٫۵ درصدی مورد بازگشایی قرار گرفت اما با فشار عرضه ها مواجه و صف فروش را تجربه کرد. در پایان معاملات شاخص کل در ادامه رشد خود و در جو مثبت گروه های دلار محور، متاثر از معاملات مثبت تر نمادهای فولاد، پارسان، تاپیکو، فملی، جم، کگل، فارس و کچاد با رشد مجدد حدود ۳۱۱۳ واحدی، در  ارتفاع ۱۱۵ هزار واحدی آرام گرفت که نمادهای اخابر و خودرو بیشترین تاثیر منفی را ایجاد کردند.

درگروه اکثرا متعادل و منفی آی تی و انفورماتیک، نماد تازه وارد سپ در دومین روز از معاملات منفی خود و علیرغم جمع آوری مکرر صف فروش، همچنان با فشار فروشندگان مواجه بود و در نهایت با صف فروش به کار خود پایان داد این در حالیست که نماد های وب در سکوت خبری با ادامه توقف طولانی مدت و بلوکه شدن سرمایه سرمایه گذاران مواجه می باشد.

به جز نمادهای خاهن و خاذین که صف خرید بودند، سایر نمادهای گروه خودرویی اکثرا منفی و همراه صف فروش دنبال شدند در آنسوی بازار و به جز نماد حسینا که منفی بود، سایر نمادهای گروه حمل و نقل اکثرا مثبت بودند و نماد حریل پس از انتشار شفاف سازی (شفاف سازی در خصوص خرید واگن) با رشد ۵ درصدی و صف خرید به گردونه دادوستدها بازگشت.

در گروه های مثبت سرمایه گذاری واسطه گرهای مالی، ادامه افت قیمت همراه صف فروش نماد وبیمه و معاملات منفی نمادهای وکادو، وگستر، واحصا، وسنا، وتوصا، وارس، گوهران، ولراز، فلات، سدبیر، وجامی و انرژی۳ قابل توجه بود. در جلسه‌ای که بین تیم اقتصادی دولت با رئیس جمهور برگزار شد، حسن روحانی، معامله توافقی صادر کننده و واردکننده را در صرافی‌ها پذیرفت.

در بازار سبز پوش این روزها، ادامه توقف طولانی مدت نماد فاذر در کنار تشکیل صف فروش نماد فاراک در گروه منفی ساخت محصولات فلزی، جلب توجه می کرد در طرف دیگر و در گروه های اکثرا مثبت ماشين آلات، تجهیزاتی و برقی، معدود نمادهای لازما، تپمپی، لخانه و بشهاب با معاملاتی منفی همراه شدند.

در بازار مثبت امروز، گروه های ساختمانی و سیمانی اکثرا با افت قیمت و صف فروش دنبال شدند که در این میان، معاملات مثبت نمادهای بازار پایه ثتوسا، وثخوز و ثاصفا و نمادهای سبهان، سفانو، سبزوا، سهرمز، سکرما، ساروم و سیدکو جلب توجه می کرد. بر اساس اعلام دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، به رغم کاهش۲۱.۷درصدی معاملات، قیمت مسکن در خرداد۹۷ نسبت به ماه مشابه ۹۶ معادل ۲۹.۵ درصد و نسبت به ماه قبل از آن نیز ۷.۷ درصد افزایش یافت.

در معاملات امروز، صف خرید پرحجم نماد چکاپا در کنار صف خرید نماد چکاوه و بازگشایی نماد چکارن پس از انتشار شفاف سازی (نتیجه برگزاری مزایده روش زمین مشاعی با شرکت سدید) رشد حدود ۱۲ درصدی را در گروه محصولات كاغذی نظاره گر بودیم در آنسو، رشد ۱۰ درصدی نماد پلاست، معاملات منفی نمادهای پلاسک، پتایر و پلوله و صف خرید نمادهای پاسا، پدرخش، پکویر، پسهند و پکرمان را در گروه لاستیک و پلاستیک سازی نظاره گر شدیم و به جز نماد حسینا که منفی بود، سایر نمادهای گروه حمل و نقل اکثرا مثبت دنبال شدند و نماد حریل پس از انتشار شفاف سازی (شفاف سازی در خصوص خرید واگن) با رشد ۵ درصدی و صف خرید به گردونه دادوستدها بازگشت.

در پايان معاملات نمادهاي توليدي ايران تاير(پتاير)، پتروشيمي شيراز(شيراز)، نيرو ترانس(بنيرو)،شيشه و گاز(كگاز) جهت برگزاري مجامع عادي ساليانه تصويب صورت هاي مالي متوقف شدند.

منبع:کارگزاری آبان

گردآوری:مدیرسنتر

Download PDF